Hej på er! Nu äntligen har jag köpt min dröm, ett par fjällkor och en kalv. Har inte hämtat dem ännu, men det blir snart. Nu undrar jag om ni kan råda mig hur jag ska göra framöver? Ska man ha kojournal, som jag har till fåren? Jodå, SE-nr har jag. Berätta så jag får lära mig!
Du börjar med att ringa Jordbruksverket 071-223 223 nu och beställer
-en Stalljournal för nöt.
-blanketter för rapportering till CDBn.
-blanketter för beställning av öronmärken
-blankett för anmälan djurhållning.
Sen blir du medlem i din seminförening som heter "VÄXA Mitt" när du fått hem korna.
telenr:
http://www.vxa.se/husdjursforeningensverige/uploads/Dokument/Adresser%20sekt%20%20Mitt.pdf-ansluter dig till härstamnings kontrollen där.
Korna och kvigkalvar som du köper ska ha Kokort och BVD fri intyg när du hämtar dom.
(Har dom varit i en mjölkbesättning är det smart att kolla vilka cellhalter dom haft på provmjölkningarna.Så du inte köper djur som inte har friska juver.)
Journalföringsreglerna på kor är MYCKET hårdare än för får...
-Inköpta och utgågna djur ska antecknas i stalljournalen samma dag som det hänt och rapporteras till CDB inom 7 dagar efter att händelsen ägt rum.
-Kalvningar antecknas i stalljournalen samma dag som det hänt och ska rapporteras till CDB inom 27 dagar från födseln.
-självdöda djur ska redovisas i Journalen årsvis.
Jag måste seminera dem, hur är "gången"? Hur gör man? Måste man vara medlem i Svensk Mjöl, har hört det? Vart vänder jag mig för att hitta semin, tjur osv? Berätta så jag får lära mig!
Din seminförening Växa mitt har semintjurarna, du får själv klura ut vilken tjur du vill ha, hans idnr. säger du till telefonsvararen när du ringer och brunstanmäler din ko.
Vill du använda Fjälltjur måste du hakoll så du använder en F- tjur. Tänker du söka bidrag för korna finns regler för vilka tjurar du får använda.