Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Smart renlig vattenautomat el lösning...  (läst 7420 gånger)

sizz

• Uppland
Smart renlig vattenautomat el lösning...
« skrivet: 29 jul-12 kl 21:27 »
Jag får in så mycket skräp i min vattenautomat, jag har en sådan där vanlig där hönsen kan hänga på kanten och skvätta in massa skräp...hur gör ni med vattnet? Några smarta lösningar? Kan man inte ha gigantiska kaninvattenlösningar eller dyl? Dock får dom gärna ta lite plats så att jag kan ha den inomhus så den inte fryser på vintern...

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Smart renlig vattenautomat el lösning...
« Svar #1 skrivet: 29 jul-12 kl 21:31 »
japp, mina dricker ur en 1 liters gnagarflaska. såna med kula i röret. funkar fint, men blir något blött precis under. men vattnet är alltid rent. 1 liter räcker i två dagar år 5 vaktlar och två femveckors kycklingar.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #2 skrivet: 29 jul-12 kl 21:41 »
Ja, jag kör också vattenflaska till mina vaktlar. De nykläckta pärlkycklingarna fattade också hur det funkade.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

sizz

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 29 jul-12 kl 21:49 »
Skulle nog få fylla på lite väl ofta till min hönsbesättning... något som kan passa en lite större besättning?

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #4 skrivet: 29 jul-12 kl 21:54 »
flera såna  o:)

om jag inte minns fel så finns det även nipplar som passar på vanliga PET-flaskor. kör man några såna i gamla 2liter cola/vattenflaskor, så lär ju några stycken räcka långt. går annars säkert att koppla till ett automatiskt gnagarbevattningssystem med nipplar.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

betsla

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 29 jul-12 kl 21:55 »
Det finns ju vattensystem med nipplar, visst har Azoo-Lina så? Tänk om man kunde tagga namn här också, liksom på vissa andra forum ;)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Jogar

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 29 jul-12 kl 21:57 »
Jag har en tolvliters sån här och tycker den funkar utmärkt och vattnet håller sig rent.

betsla

• Jämtland
« Svar #7 skrivet: 29 jul-12 kl 22:00 »
Jag har en tolvliters sån här och tycker den funkar utmärkt och vattnet håller sig rent.

Men en sån där har jag aldrig sett. Vart köper man dessa? Fäster man dem i väggen eller hur funkar det?  ???

Jogar

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 29 jul-12 kl 22:04 »
Jag köpte min på zoosajten, kanske finns på andra ställen oxå ???
Det är som en vanlig hink fast med den där luckan fram då, den står direkt på golvet i mitt hönshus. Jag är mycket nöjd med den.

betsla

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 29 jul-12 kl 22:35 »
Jag köpte min på zoosajten, kanske finns på andra ställen oxå ???
Det är som en vanlig hink fast med den där luckan fram då, den står direkt på golvet i mitt hönshus. Jag är mycket nöjd med den.

Hur är det, är det lätt att rengöra den? Kan man ta av luckan och diska ur den? Hur fyller man på den?

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #10 skrivet: 29 jul-12 kl 22:51 »
Hittade hinken. Undrar om den fungerar lika bra om man råkar ha en anka i hönsflocken.  ::) En riktig slabbis är den.

http://www.zoosajten.se/vattenhink--p-1239.aspx

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #11 skrivet: 29 jul-12 kl 23:21 »
Hittade hinken. Undrar om den fungerar lika bra om man råkar ha en anka i hönsflocken.  ::) En riktig slabbis är den.

Det borde den nog göra. Dom dricker ju lika ;)
-Men vill inte ankan bada lite oxå?? Fast det kan han/hon ju göra i annat vatten ju.. :-[
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

getalina

• Halland
« Svar #12 skrivet: 29 jul-12 kl 23:30 »
Jo ankan badar o slabbar som en galning så vattnet är alltid skitigt. Har en stor blomstergrupp-ytterkruka i plast i stället för vattenautomaten som hönan envisas med att sprätta över hela tiden.

Jobbiga individer.  ;)    (Ankan har egen pool ute.) 

FM

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 29 jul-12 kl 23:47 »
Det finns ju vattensystem med nipplar, visst har Azoo
-Lina så? Tänk om man kunde tagga namn här också, liksom på vissa andra forum ;)

Jepp de har hon ;)

Hinken kan man även hitta i brittiska internet affärer, kan va värt att kolla skillnaden i pris.
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

Henevi

• Västmanland
« Svar #14 skrivet: 29 jul-12 kl 23:56 »
Men fylls inte även den med spån och skit?

Jogar

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 30 jul-12 kl 07:05 »
Nej luckan går inte att öppna men eftersom det är mörkt i hinken (inga alger växer) och tack vare den där foten den står på i framkant så blir det inte smutsigt där de dricker. Inte hos mig är kanske bäst att tillägga.
När jag ändå vill stor-rengöra den så häller jag i lite grus med vattnet och skakar om. Vattnet fyller man på genom att ställa hinken upp och sedan fylla på.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #16 skrivet: 07 aug-12 kl 14:07 »
Om de står ute kommer de att rosta i förlängningen.
Har mina plastautomater på ben på en förhöjning både de från Högberga och stora
upp och nervända blomfat.
Hedemorahöns

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #17 skrivet: 07 aug-12 kl 20:49 »

Inte att rekomendera jag har haft en liknande modell och även om den var hyfsat bra til hönsen så ar den en katastrof till slabbankorna  :-\
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

getalina

• Halland
« Svar #18 skrivet: 07 aug-12 kl 23:29 »
Jaha då fick jag svar på den undran. Tror ankan får ha egen balja å slabba med. Å hönsens skål på ben så ordnar det sig väl.  ::)

Lycka

• Ångermanland
« Svar #19 skrivet: 08 aug-12 kl 07:18 »
haha kompisens miniankor (kan inte stava)
 badade av hjärtans fröjd i hennes fina rengjorda fontän.
De har en alldeles egen bäck med ankhus på ägorna.
Slutade med att hon fick torrlägga fontänen.
Hedemorahöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

481 gäster, 2 användare (1 dolda)
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser