Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stängsel  (läst 2110 gånger)

Oskar 123

• Dalsland
Stängsel
« skrivet: 26 jul-12 kl 22:35 »
Kan man ha gunnebostängsel eller eltråd till getter.
Undrar om man kan ha dvärggetter med lantrasgetter.
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

Sussilo

• Gäst
SV: Stängsel
« Svar #1 skrivet: 27 jul-12 kl 13:12 »
Gunnebostängsel låter dyrt, men visst kan du använda det. Spänn nätet rejält annars klättrar getterna på det. Eltråd med tillräckligt många trådar går bra om du vänjer getterna vid det.

Visst kan du har dvärg- och lantrasgetter tillsammans men litet synd om du har renrasiga av endera rasen, tycker jag. Getterna kommer att para sig med varandra om där finns bock. Du kommer då att få blandraskillingar som det redan finns mängder av.

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #2 skrivet: 27 jul-12 kl 13:26 »
Stängsel är säkert mest hållbart, men det kostar... Har haft Jämtgetter och med 5 st eltrådar upp till 115 cm så har det fungerat bra. Om du bor i dalsland skulle jag rekommendera Jämtgetter (alt ngn annan allmogeget), men just Jämtgetter finns bland annant på Nordens Ark www.nordensark.se och på Hjärdhems Gård utanför Lilla Edet www.hjardhemsgard.se så det går att få tag på djur och även byta djur i närområdet. Hjärdhems gård har dessutom just både Jämtgetter och dvärggetter.
Lycka till!
Ps. Getter är underbara djur som gärna går med på promenader etc. är lättlärda och mycket personliga. Ds.
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

Sussilo

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 27 jul-12 kl 13:43 »
Om du bor i dalsland skulle jag rekommendera Jämtgetter (alt ngn annan allmogeget)

Instämmer  :)!

Oskar 123

• Dalsland
« Svar #4 skrivet: 27 jul-12 kl 14:52 »
jag bor i dalsland, i tösse som ligger utanför dalslands enda riktiga stad åmål.
om det blir blandraser.
jag ska höra med dom på hjärdhems gård.
föresten var det fårnät med ganska stora maskor.
vill även höra om skötsel.
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

Sussilo

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 27 jul-12 kl 17:55 »
Det finns massor om getskötsel att läsa här på gettavlan. Trevlig läsning :)!

donderboss

• -
« Svar #6 skrivet: 27 jul-12 kl 18:14 »
mener der inte er grund for 5 trådet stængsel ,det vigtigste er at der verkelig at nogot ström på ,en bra spændingsgiver er det vigtigste,
om der inte at noget jule på tråden kan du have 10 trådet utan det hjalper
Jeg var inte klar på ,at dom dage der bare kom och gik ,var sjalve livet

Ronny

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 28 jul-12 kl 12:14 »
Jag rekommenderar också jämtgetter. Om du väljer en hotad husdjursras som jämtget tycker jag man ska skaffa dem från genbank och dra sitt strå till stacken genom att vara med och bevara dom. Här har man gett tips om ett par besättningasr som man känner till. Men, det finns fler - många fler - närmare bestämt över 80 runt om i landet. Flera i din närhet. Därför vill jag ge dig rådet att vända dig till Föreningen Allmogegeten för att få upplysning om var dessa finns och få lite goda råd om avel och skötsel. Gå in och titta på www.allmegegeten.se och kontakta sen Jill eller Johan.

Håller med dunderboss vad gäller stängsling av getter. Tänk på att det är vanligare att de kryper under än hoppar över.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

524 gäster, 2 användare (1 dolda)
Själv är bäste dräng

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser