Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värpande maran vid 18v!  (läst 1726 gånger)

beinjeit

• Gäst
Värpande maran vid 18v!
« skrivet: 26 jul-12 kl 11:24 »
I går hittade jag ett ägg på golvet i hönshuset som var misstänkt likt ett maranägg. Men jag tänkte att detta kan bara inte stämma eftersom min enda maranhöna blev 18 veckor igår! (Har kläckt fram henne själv.) I dag såg jag att hon bäddade inne i kycklingutrymmet och stängde då in henne där. När jag kom tillbaka efter en stund så låg där ett stort mörkt ägg!  :D Jag kunde inte tro mina ögon! Är det normalt att en maran börjar värpa så tidigt?

zeina66

• Värmland
SV: Värpande maran vid 18v!
« Svar #1 skrivet: 26 jul-12 kl 11:51 »
Hej.
Vet ej om det är ovanligt eller ej ???
Höns som är födda så att deras "värpålder" hamnar i en gynnsam period kan börja värpa vid 18 veckor oavsett ras. Jag har haft både maraner & barnevelder som gjort det, men inte i alla kullar...
Då de varit födda senare kan de istället dra iväg upp emot 26-30 veckor innan de börjar - allt beror på förutsättningarna de har.
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

beinjeit

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 26 jul-12 kl 19:10 »
Ok, då förstår jag. Har läst att de börjar värpa relativt sent, därför blev jag så förvånad!
Tack för svaret! :)

lena70

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 27 jul-12 kl 09:27 »
Har själv en liten dvärgsilke, som lade sitt första ägg igår, hon är bara 22 veckor..Enligt alla tabeller ska hon börja värpa när hon är 24-40 veckor!.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #4 skrivet: 27 jul-12 kl 10:14 »
En kompis kläckte fram en dv kochinhöna från ett ägg hon fick med sig hem från mig, den började värpa när hon var knappt 17 veckor gamma  :ol, mina brukar annars börja när de är ca 21 - 24 veckor. Ibland kan en del vara förvånadsvärt tidiga i värpstarten. ;D
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

tinaw

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 27 jul-12 kl 11:25 »
Jättekul!  :D Den hönan borde du skaffa en tupp till och försöka få fram fler tidigvärpande ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

472 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser