Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vanligaste orsaken till att Pärlhönsäggen/fostren/embryona dör?  (läst 2688 gånger)

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
Det handlar inte om hönsägg utan om pärlhönsägg, men det lär vara lika... kanske...

Jag började med 10 st, 1 eller 2 var obefruktade men de andra utvecklade spindel. Nu har jag endast 5 st kvar som lever, de andra har dött. De bör ska kläckas om knappt 1 vecka om jag har räknat rätt på dagarna.

Vad är vanligaste orsaken till att de dör under de första veckorna i ägget? Jag har en Covatutto 24, tempen ligger hyfsat stadigt på 100F, men fuktigheten har jag inte koll på eftersom det inte finns nån inbyggd hygrometer i den.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

tinaw

  • Gäst
Jag undrar också!

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
Slänger ut frågan på FB också =D Kanske nån svarar där...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
Jag också! Av 18 ägg blev det bara en stackare..
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
Hur långt in i ruvningen har de dött för er? För mig hände nog de flesta i mitten nånstans. Men nu har jag två ljusgrå pluttisar som springer runt i kläckaren och hålslag på flera =)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
Hittade nu att man ska vädra/kyla ner äggen 4 gånger om dagen. Det har jag inte gjort, kanske där felet ligger :o
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
Hum, var äggen skickade på posten? Tänkte om det kanske är postskador som gjort så de stannat av? De 5 befruktade ägg jag hade var det inga problem med under ruvningen. Däremot hade de problem med att ta sig ut ur det extremt hårda skalet. Läst att man ska ha ca 60% luftfuktighet under ruvningen, vilket ju jag inte hade. :P
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

bengarn

  • Inlägg: 65
    • Blekinge
    • Kullarps äoch fä
Jag hade inga problem med att kläcka fram pärlor... 4 av 4! Men det var under höna... Har en till som ruvar nu, 8 pärlägg denna gången, så nu ger det sig om det var tur första gången...  :) Ingen annan som provat att naturruva? Under höna då så klart!  :)

Har också läst att man ska kyla ner äggen 4 ggr per dygn, undrar hur mycket nytta det gör??

Visst har pärlägg tjockt skal, men det borde inte spela så jättestor roll, ett ägg är ju så mycket hårdare från utsidan än från insidan, fråga dock inte hur man har kommit på det, det är ju ganska svårt att testa!  :) Däremot så är det tjocka skalet bra när det är klumpiga och tunga brahmahönor som ruvar!  :)
Bor på gård på landet så långt bort från civilisationen men kan komma plus en kilometer med sambo, 2 barn, hund, katt och en hel hoper av höns, ankor och några kaniner.
Hemsida: http://kullarps-fjader-och-fa.webnode.se/

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
Ja, de var postägg. Men exemplariskt packade av bengarn =) Men kan de leva och utvecklas i säg 2 veckor och sen dö av postskador? Om det vore fuktigheten borde väl alla ha dött? Många frågetecken blir det...

2 st är ute i alla fall, de är ljust silvergrå precis som min äldre pärlkyckling också var som nykläckt.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Linkoso

  • Inlägg: 10321
    • -
    • Höns i Trunsby
ett ägg är ju så mycket hårdare från utsidan än från insidan, fråga dock inte hur man har kommit på det, det är ju ganska svårt att testa!  :)

Faktiskt så är det väldigt lätt o testa. ;D Nästa gång du knäckt ett ägg eller kokat ägg och kanske råkar vara en person som jag som inte skalar äggen utan hugger de mitt itu och gröper ur med sked så kan du sedan ta baksidan av teskeden eller spetsen på en kniv. Lägg mot insidan av en skalhalva och "gnugga" med lite, lite tryck på så märker du hur lite som krävs för att bräcka skalet. =)

Dock så har jag aldrig provat detta på ett pärlhönsägg. Fick iaf. ur 4 kycklingar av 5 befruktade ägg från dig. ;D Tror dock att naturruvning är till en fördel med att skalen ligger och nöts naturligt mot varandra vilket de inte gör i en kläckare. Har kikat runt lite på nätet och tycks vara ganska många som har problem med kycklingar som inte orkar ha hål på skalet i kläckmaskiner. 
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
Ja, ett ägg hade hålslag men den hade dött utan att orka få upp ägget. Så dessvärre, av 10 ägg har jag bara fått 2 kycklingar. Men jag hoppas att minst en är tupp, för jag har en höna sen förut och vad jag förstår bildar de par.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

bengarn

  • Inlägg: 65
    • Blekinge
    • Kullarps äoch fä
Jag har också förstått att dom bildar par... men jag har en tupp och 2 hönor och min tupp sätter glatt på båda hönorna!  :) Konstig hane det där!!  :)
Bor på gård på landet så långt bort från civilisationen men kan komma plus en kilometer med sambo, 2 barn, hund, katt och en hel hoper av höns, ankor och några kaniner.
Hemsida: http://kullarps-fjader-och-fa.webnode.se/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

419 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser