Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur bli kvitt flugor i hönshuset?  (läst 5838 gånger)

GAVIA ARCTICA

• Love me - love my animals
    • Jämtland
Hur bli kvitt flugor i hönshuset?
« skrivet: 25 jul-12 kl 19:24 »
Jag tycker jag har otrevligt mycket flugor i hönshuset. Jag är jättenoga med att göra rent "bajsbrädan" två gånger i veckan och själva ströbädden byter jag minst var tredje månad. Det hinner aldrig bli fuktigt eller ofräscht.

Törs inte sätta upp exempelvis flugpapper, ifall det skulle trilla ner och hönsen skulle picka på det.

Hur brukar ni andra göra med flugproblem? Brukar ni göra något åt det eller är det OK att det är en del flugor i hönshuset?

Mvh
//ARCTICA

Jogar

• Gäst
SV: Hur bli kvitt flugor i hönshuset?
« Svar #1 skrivet: 25 jul-12 kl 20:21 »
Mina höns äter upp flugorna :P
Men skulle det bli "invasion" eller äckligt mycket fluglarver så skulle jag sätta in flugpapper.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 25 jul-12 kl 21:54 »
Samma här, finns inte en enda fluga i hönshuset. Hönsen fångar dom direkt  ;D
Jag har Blommehöns och Islandshöns.
« Senast ändrad: 26 jul-12 kl 11:16 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #3 skrivet: 25 jul-12 kl 22:00 »
Och jag som ibland funderar på att skaffa höns bara för att bli av med flugorna ...

Undrar varför det inte fungerar så hos Gavia Arctica?  Kommer inte hönsen åt flugorna, eller smakar dom inte bra?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Jenny på Björkkulla

• Lev idag, imorgon kan det vara för sent!
    • Uppland
« Svar #4 skrivet: 25 jul-12 kl 22:16 »
Undrar varför det inte fungerar så hos Gavia Arctica?  Kommer inte hönsen åt flugorna, eller smakar dom inte bra?
Åh, där gav du mig en tankeställare Trollmor! Jag uppfattade aldrig TS namn utan googlade gavia artica och började fundera på om du hade storlom i ditt hönshus  ;D ;D
Här är fullt med flugor i fårhuset men bara en dörr bort, hos hönsen, är det tomt. Flugtejp skulle jag dock inte tveka att sätta upp vid behov.
Jag och maken har sönerna (4 och 7 år), döttrarna  (1 och 2 år),  Vi har Hedemorahöns, kalkoner, gotlandskaniner och  katter. Tidigare har vi haft en fjällnära hushållsko och hälsingefår, Vi bor i ett 300 år gammalt torp.

Trollmor

• -
« Svar #5 skrivet: 25 jul-12 kl 22:22 »
Men vad kan det vara som skiljer GAVIA ARCTICAs höns eller hönshus från alla andras?

henrietta70

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 25 jul-12 kl 22:46 »
Skillnaden är nog att en del höns är kvickare än andra. Hönorna hos mig tar inte flygor. Kycklingarna - ja och nej. Jag har EN kyckling som är SUVERÄN på att fånga flygor - ett par som tar ungefär varannan flyga de ger sig tid att försöka ta och resten missar varenda gång de försöker och ger upp kvickt.

Med andra ord är hönsen olika som individer.

Jogar

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 25 jul-12 kl 22:51 »
Kan ligga något i det som henrietta skriver. Frågan är då om det är några särskilda raser/linjer som är bättre på flugfångst än andra ::)
Mina Hedemoror är skoningslösa flugmördare ;) Och de är ändå bara 11 veckor gamla.

henrietta70

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 25 jul-12 kl 22:56 »
Hos mig är de vuxna Derco hybrider - tar inga flygor.
Den bästa flygmördaren är en blomme höna från vecka 4 typ. Bland de andra blomme kyllingarna finns alla varianter.
Sussex kycklingarna missar var gång =O) Fast en av dem försöker lite då och då.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 25 jul-12 kl 23:02 »
Mina hönor har inte tillgång till hela hönshuset och de är dessutom utomhus största delen av dagen, därför har även jag en hel del flugor i hönshuset. I den delen som hönsen inte kommer åt, har jag flugtape.

annars vill jag STARKT AVRÅDA från klibbig flugtape i hönshus. Min gamla Blommetant fastnade en gång i sådan och var inte lätt att gå loss vill jag lova :P En omgång med saxen och hon kom loss, men såg ut som en riktig tufsa tills hon satte fjädrar igen o:) o:) o:)
« Senast ändrad: 25 jul-12 kl 23:04 av Jennyt »
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #10 skrivet: 25 jul-12 kl 23:14 »
nåt sånt kanske?

http://www.granngarden.se/product/insektsd-dare-150m2-ip44-2138-

hade vi i köket då jag jobbade på ett matställe, funkar fint.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Trollmor

• -
« Svar #11 skrivet: 26 jul-12 kl 08:25 »
Verkar som om gamla lantraser är mera haj på flugjakt än moderna värphybrider?

Ni som har bra flugjägare:  Är det skillnad mellan morgon och kväll?  Dvs före och efter att hönsen har vistats i hönshuset?

Den där från Granngården tar även små fjärilar och flugjagande getingar, eller hur?

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #12 skrivet: 26 jul-12 kl 08:45 »
Jag har inga flugor alls, har inte ens tänkt på att det skulle vara flugor där. Jag antar att mina Dvärg kochins i så fall äter upp dem. Fast hönsen är ju ute hela dagarna... Måste notera detta med flugor nästa gång jag passerar hönshuset  :-[
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

GAVIA ARCTICA

• Love me - love my animals
    • Jämtland
« Svar #13 skrivet: 26 jul-12 kl 21:17 »
Tack så mycket för alla svar! Jag har två värphybrider och två Hedemorahöns (unghöns) och en höna som jag inte vet rasen på. Har aldrig sett att någon av dem försökt fånga någon fluga. Däremot jagar den ena unga Hedemorahönan småfåglar så fort de kommer nära när hönsen går fritt ute!  ;D

Jag gissar att jag helt enkelt får skaffa mig några fler höns, till jag får tag i en effektiv flugjägare.
Kan tillägga att flugorna inte är "vanliga bondflugor" utan snarare en sorts avlånga, ljusbruna gynnare ... Kan det ha betydelse?

//ARCTICA

PS. Roligt att Jenny på Björkkulla funderade över detta med storlom i hönshuset! ;)  ;D

Strajder

• Aspegården
« Svar #14 skrivet: 04 aug-12 kl 16:08 »
Kan inte låta bli att tipsa om en sådan här flugfångare:
How To Make a Fly Trap it works
(kanske ett inte så allvarligt försök - fast det fungerar nog). Har en sådan som LillaSophie länkade till på granngården i häststallet, mycket nöjd men den fångar mest på nätterna.

Trollmor

• -
« Svar #15 skrivet: 04 aug-12 kl 16:23 »
Nej, den fungerar inte.  Ingen fluga sitter still medan karusellen går, och definitivt inte strax efter att smällan slagit ner.  Några av de andra filmerna såg intressanta ut, men jag fick som vanligt inte fram dem.  Granngården har ju en dyr påse, som funkar bra, och ett par av filmerna såg ut att handla om liknande saker.  Vitsen är då att flugan själv går in i fällan, lockad av någon "härlig" doft.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #16 skrivet: 04 aug-12 kl 16:52 »
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Trollmor

• -
« Svar #17 skrivet: 04 aug-12 kl 16:56 »
Ja, men även den dödar väl alla flygande insekter?

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #18 skrivet: 04 aug-12 kl 17:08 »
jo myggor och flugor mest, jag köpte en när vi skulle sanera i ett stall där det hade blivit blött i bädden och flugorna satt fart på sin produktion, vi stängde alla dörrar och fönster och på två dagar var det nästan inga flugor där smattrade det bara ibland.

Eftersom en fluga tar 1½ vecka på sig från ägg till fluga lät vi lampan vara ostörd i stallet, i dryga tre veckor då den sist kläckta flugans ägg borde ha kläcks, sen var det bara att ta ut all skit och i den fanns det inga flugägg.

Jag upplever att det är flugor mest som dras till ljuset och blir dödade och vill man sanera så måste man stänga in kolonin av flugor och sen utrota alla som kläcks i rummet och under den tiden kommer inga andra insekter in. Men en total sanering fans det nog ingen möjlighet till då hönorna skulle vara kvar i utrymmet.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Dela detta:

* Inloggade just nu

725 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser