Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Problem med micromärkena?  (läst 3991 gånger)

Luppa

• Norrbotten
Problem med micromärkena?
« skrivet: 25 jul-12 kl 13:53 »
Vi har i år märkt lammen med micromärke i ena örat, och Mini i andra.

Har dock haft en hel del problem med micromärkena, är det fler som har det? Märkningen läkte fint, men nu vid 3-4 mån ålder så har en del lamm fått problem. Har fått ta bort ett märke för att det började vätska och ha sig, såret blev även större och huden runt omkring blev svullen. Har två lamm till som inte ser helt 100 ut, och detta är på totalt 22 lamm... Inga som helst problem med minimärkena i andra örat.

Vad kan det bero på? Vi rengör örat med jodopax och doppar även märket i jodopax innan vi sätter i det, och som sagt det är 3-4 mån sedan de märktes... Funderar på om man måste byta tillbaks till mini i båda öronen, det är ju inte kul om de ska få problem...
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

Björntorparn

• Närke
SV: Problem med micromärkena?
« Svar #1 skrivet: 27 jul-12 kl 08:21 »
Hej.
Mina Lamm är rätt så nymärkta, allt har gått bra, men jag tycker att nu när dom har börjat att skaka på huvudet och vifta efter broms och annat otyg, så har det börjat att kladda lite runt en del micromärken.
Det är kanske inte specifikt för micro, men ändå är det enda skäl jag lyckats hitta.
Vet inte om detta kan hjälpa dig men det är ju jobbigt om det skall börja trassla efter så lång tid.
Ha det...

lammemma

• Halland
    • Gammeldags
« Svar #2 skrivet: 27 jul-12 kl 11:50 »
Använde micromärkena en säsong men alldeles för många problem. Har gått tillbaka till minimärkena  och har inte behövt att ta bort några märken eller upplevt problem med dessa.
Uppfödare av rya- och värmlandsfår, handväverska och spinnerska med ergonombakgrund.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #3 skrivet: 27 jul-12 kl 11:55 »
Jag har 8 lamm med mickro och två tackor märkta med mickro inge problem med något djur än  :D jag ser till att märka 1/3 upp på örat så som bilden visar.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Luppa

• Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 28 jul-12 kl 00:04 »
Jag har 8 lamm med mickro och två tackor märkta med mickro inge problem med något djur än  :D jag ser till att märka 1/3 upp på örat så som bilden visar.

Vi har 35 märkta med micro (9 av dem har micro i båda öronen), 3 som har/haft problem. Så det är ju inte jättemånga... Men jag funderar lite på varför det är just örat med micro som får problem.
« Senast ändrad: 28 jul-12 kl 00:06 av Luppa »

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

Luppa

• Norrbotten
« Svar #5 skrivet: 28 jul-12 kl 00:05 »
Hej.
Mina Lamm är rätt så nymärkta, allt har gått bra, men jag tycker att nu när dom har börjat att skaka på huvudet och vifta efter broms och annat otyg, så har det börjat att kladda lite runt en del micromärken.
Det är kanske inte specifikt för micro, men ändå är det enda skäl jag lyckats hitta.
Vet inte om detta kan hjälpa dig men det är ju jobbigt om det skall börja trassla efter så lång tid.
Ha det...

Ja, jag har funderat på om det är där orsaken ligger. Det är ju en hel del skakande pga knott, broms och mygg just nu. Men varför just micromärkena...

Luppa

• Norrbotten
« Svar #6 skrivet: 28 jul-12 kl 00:06 »
Använde micromärkena en säsong men alldeles för många problem. Har gått tillbaka till minimärkena  och har inte behövt att ta bort några märken eller upplevt problem med dessa.

Vilken typ av problem?

lammemma

• Halland
    • Gammeldags
« Svar #7 skrivet: 29 jul-12 kl 23:31 »
Märkena blir för täta mot örat och orsakar sår.  En del märken som jag satt med tillväxtmån har vrängt sig över örat och blivit för täta vid kanten med irritationer som följd.
Märkena är dessutom svårlästa. Man måste i princip hålla fåret för att kunna läsa av märket.
Jag har bara använt märkena ett år men har inte sett att de tillför något varken till mig eller fåren så i år gick jag tillbaka till minimärkena som vi använt tidigare år. Lammen märks innan de och mamman släpps till de övriga i flocken och alla märken är i år både läsbara och alla öron är oskadade.
Uppfödare av rya- och värmlandsfår, handväverska och spinnerska med ergonombakgrund.

Luppa

• Norrbotten
« Svar #8 skrivet: 30 jul-12 kl 20:36 »
Oki :) Ja läsbarheten är ju inget problem för oss då vi har minimärke i andra örat. Men de 9 inköpta tackorna med micro i båda öronen blir jag galen på ;)

Sjökärrets ekogård

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 20 aug-12 kl 21:52 »
kan någon lägga upp en bild på HUR man ska märka med micromärkena? jag märkte typ som med mini, men då hänger det ned lite väl mycket och jag antar att de kan fastna, har läst att en del klipper upp dem så att de inte fastnar. har inte haft problem ännu men vore toppen om nån hade en bild på ett prima märkt micro?

Luppa

• Norrbotten
« Svar #10 skrivet: 21 aug-12 kl 00:26 »
De verkar variera hur man märker... I produkbroschyren visas det att man ska märka med märket neråt, men många märker med märket uppåt på örat. Alla våra inköpta (från 2 ställen) har sina märken uppåt, och så sätter vi dem med. Känns som att det är mindre risk för skador...

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
Länk till mina lamm 2012

Luppa

• Norrbotten
« Svar #12 skrivet: 21 aug-12 kl 11:38 »

vallhunden

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 21 aug-12 kl 13:28 »
Jo, dom sitter för långt in!!
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #14 skrivet: 21 aug-12 kl 17:24 »
Måste inte märkena klippas upp senare om de sätts så långt in?

Nej, det är plats kvar även på dom två vuxna tackor jag köpt som var märkta på samma sätt. Det är så som bilden på förpackningen visar, nu har jag bara haft 10 märkta med micro hittills och ingen har skadat något öra och dom går på sly bete.
Länk till mina lamm 2012

Luppa

• Norrbotten
« Svar #15 skrivet: 21 aug-12 kl 23:11 »
Nej, det är plats kvar även på dom två vuxna tackor jag köpt som var märkta på samma sätt. Det är så som bilden på förpackningen visar, nu har jag bara haft 10 märkta med micro hittills och ingen har skadat något öra och dom går på sly bete.

Fast att märkena ser ut så på tackorna är inget konstigt, örat växer ju. Vi har kört växtmån med ca halva märket, det har blivit lagom för våra.

Ginpan

• Södermanland
« Svar #16 skrivet: 22 aug-12 kl 22:23 »
Jag har använt micro-märkena i tre år nu, inte haft något problem alls :)

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #17 skrivet: 23 aug-12 kl 06:21 »
Fast att märkena ser ut så på tackorna är inget konstigt, örat växer ju. Vi har kört växtmån med ca halva märket, det har blivit lagom för våra.

om du tittar på min bild så finns det växtmån för örat bara det att märkena sitter lite snett uppåt nu. Örat ser ju ut som ett lö och är lite smalare längre ner än på mitten av örat och sätter man märket som det ska 1/3 upp så mellan dom två blodråder som går i örat så går det för att örat att växa och risken att fastna blir väldigt liten.
Länk till mina lamm 2012

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #18 skrivet: 23 aug-12 kl 08:09 »
Vi hade sådana problem när vi provade horten, så de gick bort. I år har vi använt micro, och den största fördelen var ju att det gick smidigt att märka redan nyfödda lamm, utan att de fick hängöron av det. Men visst är de svåra att läsa av, vi har mini på andra örat, men helst vill man ju kunna läsa märkena oavsett vilken sida fåret vänder till, sas, så jag vet inte hur vi kommer göra nästa år...
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

524 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser