Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad är det som har tagit våra kattungar????  (läst 4886 gånger)

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
Vad är det som har tagit våra kattungar????
« skrivet: 23 jul-12 kl 20:35 »
Det är "något" som har haft ihjäl våra kattungar (de var 8 veckor), en efter en. :'( Kattungarna sover på vår inbyggda farstukvist med två andra vuxna katter. En sen kväll hörde min man ett förfärligt väsen ute men när han tittade ut såg han inget. Dagen efter låg ena kattungen död fem meter från trappen med ett sår vid strupen, den enda skada jag kunde se. Mamma katt flyttade därefter ut kattungarna till skogen (denna mamma flyttar sina ungar flera gånger, annars hade jag tagit in dem i huset) Ca. 5 dygn senare hittade jag den andra kattungen (en tredje katt försvann också men hittades inte) ute i hästhagen, ca. 30 meter från trappen med ett "sticksår" i pannan, han var vid liv, jag matade den varannan timme med näringslösning men han överlevde inte, hade förmodligen inre skador också. Idag hittade jag den tredje kattungen som försvunnit ca. 50 meter från huset med ett sår vid strupen, i övrigt inte skadad vad jag kunde se. Vad kan det vara som tagit dem? ??? De var inte "ätna på", enbart sår. Har bara sett andra hankatter stryka ikring, inga andra "rovdjur" har setts till och hönsen och dess kycklingar är orörda!
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

anders50

• Gäst
SV: Vad är det som har tagit våra kattungar????
« Svar #1 skrivet: 23 jul-12 kl 20:47 »
En hankatt!  Han biter ihjäl ungarna och honan löper om, så får han kul igen!   ;)  Hände ofta här förr innan byns vildkatter dog ut p.g.a. blyförgiftning. Numera finns här bara kastrerade katter.

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 23 jul-12 kl 20:52 »
Jag säger som Anders - hankatt.

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=87683.0

« Senast ändrad: 23 jul-12 kl 21:00 av Annika Johansson »

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #3 skrivet: 23 jul-12 kl 21:05 »
mmm .säger som de andra. Kastrera honan omedelbart och ta in henne och ungarna om dom finns kvar. jo då de fungerar att dia för ungarna fast hon e sydd om du har en bra vet...
Få tag i hankatten/erna . Kastrera..han förtjänar inte att föra sina gener vidare
MvH Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Falks Bantam Poultry

• www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
« Svar #4 skrivet: 23 jul-12 kl 21:26 »
mmm .säger som de andra. Kastrera honan omedelbart och ta in henne och ungarna om dom finns kvar. jo då de fungerar att dia för ungarna fast hon e sydd om du har en bra vet...
Få tag i hankatten/erna . Kastrera..han förtjänar inte att föra sina gener vidare
MvH Cokett
Tycker det är väldigt synd att kattungarna dog :(
Men förstår inte vad du menar med att han inte förtjänar att föra sina gener vidare? Han gjorde ju bara det för att det är naturligt för honom. Och om det nu är så att det är en hankatt som gjorde de, då gjorde han det för att HANS gener skulle gå vidare, inte någon annan hanes, se bara på t.ex lejon, kommer det en ny hane så dödar han den gamles ungar. Men som sagt tycker endå att det är synd att kattungarna fick sätta livet till :( han själv varit med om de, dock var dom endast 5 veckor
Plymouth rock dvärg - tvärrandiga. Holländsk dvärg - guldhalsade, blå guldhalsade, silverhalsade, blå silverhalsade, spättade, blå och svarta. En vetefärgad araucana höna och en blandfärgad dvärg kochin tupp.

F.D. j.i.sfjäderfä

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #5 skrivet: 24 jul-12 kl 09:47 »
Det är inte vår hankatt, det är en som strukit omkring här till och från, tyvärr mer till nu det senaste, så jag kan inte kastrera eller ta veck den på annat sätt, vet inte vems det är. Det känns lite trist att säga till dem som var här och tittade och ville ha kattungar att de har dött! En skulle vi även spara själv i år! Barnen är ledsna :'( Den enda som lever nu har flyttat in i huset tills den kan flytta till sin nya ägare.
Det är nog naturens gång att den andra hankatten har ihjäl andra hankatters ungar men man blir ändå förbannad och förtvivlad! Först försod vi ju inte vad som kunde ha hänt när de bara låg döda med ett sår vid strupen!
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

lilyrose

• Djurintresserad med konstnärssjäl
    • Norrbotten
    • Lily Rose & Co
« Svar #6 skrivet: 24 jul-12 kl 10:05 »
räven
*Hundar- bichon havanaise, bichon havanaise-Lhasa apso
* katter -  bondkatt & bengal   * höns- brahma, blommehöns, bohuslän-dalshöns "svarthöns",bielefelder, silkes, dv wyandotte, dv kochin, sabelspoot,hedemora,aracurana, ankor Cayuga, smaragd, migon. Bor på landet i kronobergslän.

Falks Bantam Poultry

• www.falksbantam.n.nu
    • Skåne
    • j.i.s fjäderfä
« Svar #7 skrivet: 24 jul-12 kl 10:40 »
räven

Då tycker man nästan att dom skulle varit ätna på.
Plymouth rock dvärg - tvärrandiga. Holländsk dvärg - guldhalsade, blå guldhalsade, silverhalsade, blå silverhalsade, spättade, blå och svarta. En vetefärgad araucana höna och en blandfärgad dvärg kochin tupp.

F.D. j.i.sfjäderfä

Sirpa

• -
« Svar #8 skrivet: 24 jul-12 kl 11:41 »
Men säker på att det skulle vara en hankatt kan man inte vara!

Jag har två okastrerade hankatter och dom har aldrig rört någon kattunge som vi haft,däremot har dom nonchalerat kattungarna.
Grannens kastrerade hankatt däremot blir bortjagad direkt av kattmammorna om den kommer  ;D
Höns och Liljor i min trädgård.

lena70

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 24 jul-12 kl 11:51 »
Är ni verkligen säkra på att det är en hankatt som gjort detta?..

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
« Svar #10 skrivet: 24 jul-12 kl 17:13 »
Jag känner med dig Argona det måste vara väldigt flustrerande att ha en kring strykande abnorm hankatt i dina katters revir även om vissa även i dag försöker likna de tiger /lejons beteénde tycker jag inte de är acceptabelt att få sina kattungar  mördade.
De allra flesta hankatter gör inte ungar något tvärt om oftast är dom väldigt överseende

Troligen har han hittat nästa gömställe och när kattan flyttar ungarna på nytt blir boet obevakat ( de gamla eller de nya) hon kan ju bara flytta en åt gången
Kanske därför har du hittat ungarna på olika ställen

Nej Fru solvända och  Sirpa det är man inte men tillvägagången är som en hankatt gör .Han kan nämligen komma nära kattan vilket andra djurslag som Räv iller eller mård inte kan
Säker är man bara om man bevittnar vad som händer,, och i bland tror man inte sina ögon heller   :-[
MvH Cokett
« Senast ändrad: 24 jul-12 kl 17:40 av Cokett »
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #11 skrivet: 24 jul-12 kl 21:06 »
Jag har sett detta, så det förekommer i kattvärlden.

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #12 skrivet: 25 jul-12 kl 14:17 »
Cokett, så är det nog för den mamman hade fyra egna från början men två försvann ett par veckor innan och dem hittade vi aldrig så då trodde vi de blivit tagna av något rovdjur och så kan ju ha skett också.

lena70

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 25 jul-12 kl 14:55 »
Fy så hemskt, trodde inte en hankatt kunde betee sig såhär illa.. :-\

Ulricaa

• -
« Svar #14 skrivet: 30 jul-12 kl 11:34 »
Tror oxå på hankatt, när jag hade mina hästar hos mina morföräldrar så var där en hankatt som rensade kattungar varenda vår i grannstallet. Hemskt var det. Så visst finns det en risk att det är en hankatt. Räven torde väl ha ätit upp dom?
Småtokig skattejurist med båda fötterna i den halländska myllan!

Dela detta:

* Inloggade just nu

520 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser