Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blädning för vedproduktion  (läst 4231 gånger)

jsax

• Gäst
Blädning för vedproduktion
« skrivet: 23 jul-12 kl 08:12 »
Kommersiellt skogsbruk går i mångt och mycket ut på att få så grova stammar som möjligt för att få mest betalt för skogen och hur man blädar skogen i det syftet står bla beskrivet i Åter (se http://www.kontinuitetsskogsbruk.se). Men om man tex har ganska lite skog, säg 1-2 ha, och snarare vill få ut så mycket ved dom möjligt, hur bör man då tänka när man blädar?

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: Blädning för vedproduktion
« Svar #1 skrivet: 24 jul-12 kl 11:52 »
Beror helt och hållet på hur det ser ut i dagsläget,,,
Trädslag/ålder/m3sk per hektar osv, samt vad du räknar med att kunna plocka ut årligen?.
Vedfångst på 1-2 hektar är inte mycket att "driva runt" långsiktigt, även på bra boniteter.

jsax

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 25 jul-12 kl 09:33 »
I allmänhet, har ett skogsbestånd högst massatillväxt när det består av unga träd, eller gamla? Ljusexponering är så klart en faktor, men om vi räknar med konstant ljusnivå.

Vilket trädslag ger mest brännvärde per markyta?

Jag har en hel del gammal björk, och sen en del riktigt gammal gran. Just nu tar jag bort yngre gran för att liva upp markvegetationen, men försöker förstå vad jag ska göra med skogen för att få mest användning av den.

kurt

« Svar #3 skrivet: 25 jul-12 kl 13:28 »
Hybridasp och för att släppa in maximalt med ljus så skall man göra helt rent, ingen blädning.

Lainde

• -
« Svar #4 skrivet: 25 jul-12 kl 14:17 »
Förbannade automatutloggning!,,,nu sumpade jag det mesta av min inlaga!

Nåväl!,,,, gäller det blädning av inhemskt bestånd och normal trädslagsblandning?, så har björken största energivärdet, men på såpass liten areal får du räkna med blandvedsuttag om det ska bli några volymer - långsiktigt.
Selektiv gallring och "fingertoppskänsla" kommer att krävas för maximal avkastning, men några grundregler är att ungskog växer bättre än gammal, tall föredrar ljus/öppna ytor, medan gran (ungskog) är skuggföredragande och kommer fint under tex lövskärm.

Osv.

Vill man däremot ha maximal m3sk eller volymavkastning/hektar och år?,,,ja då bör du titta på Kurts inlaga.

Broberg

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 25 jul-12 kl 19:46 »
Snoka lite om stubbskottsskog. Sånt sysslade man med förr.

jsax

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 25 jul-12 kl 20:34 »
Jag har ju själv förstått att det inte är det ekonomiskt bästa att ta bort granen som växer under den gamla björkskogen, men det är ju så förbannat ful. När man har så lite skog så kan man inte ha gran, tycker jag själv. Men jag har funderat på att så bok i vår. Det är ju en annan skuggväxt som enligt skogforsk.se är på marsch norrut. Någon som vet mer om bok?

Snoka lite om stubbskottsskog. Sånt sysslade man med förr.
Ja, men det är inte alla trädslag som stödjer detta. Funderar på att så ask för att kunna avverka den på detta vis om ca 25 år. Lönn finns ett par stycken och den kan man också bruka så men jag vet inte hur det är med tillväxt och brännvärde i förhållande till ask.

Broberg

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 25 jul-12 kl 20:48 »
Jag har ju själv förstått att det inte är det ekonomiskt bästa att ta bort granen som växer under den gamla björkskogen, men det är ju så förbannat ful. När man har så lite skog så kan man inte ha gran, tycker jag själv. Men jag har funderat på att så bok i vår. Det är ju en annan skuggväxt som enligt skogforsk.se är på marsch norrut. Någon som vet mer om bok?
Ja, men det är inte alla trädslag som stödjer detta. Funderar på att så ask för att kunna avverka den på detta vis om ca 25 år. Lönn finns ett par stycken och den kan man också bruka så men jag vet inte hur det är med tillväxt och brännvärde i förhållande till ask.

Bok funkar det också med. Vet dock inte hur lång tid de tar på sig.

Huggorm

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 25 jul-12 kl 20:53 »
Bok är utmärkt ved, kan man plocka bokollon i höst och trycka ner i marken överallt så sköter de sig ju själva till de är stora nog. Tyvärr växer de rätt sakta i början, men fortare senare. För kontinuerligt veduttag passar det ju bättre med träd som växer fort i början och sakta senare. Men bok växer som sagt upp även i ganska djup skugga, vilket är en stor fördel.

Är det fuktigt kanske al kan vara något. Brännvärdet är nästan lika dåligt som gran, men de växer fort, förbättrar jorden och skjuter sedan rotskott efter att man avverkat. Man har nya träd på rekordtid. En blandskog med al, björk och asp är inte så dumt. Gärna ädelträd som ask också, om jorden är bra nog. Lönn är också bra ved, men det är nästan synd att såga ner så ståtliga träd.

Broberg

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 25 jul-12 kl 20:59 »
Bok är utmärkt ved, kan man plocka bokollon i höst och trycka ner i marken överallt så sköter de sig ju själva till de är stora nog. Tyvärr växer de rätt sakta i början, men fortare senare. För kontinuerligt veduttag passar det ju bättre med träd som växer fort i början och sakta senare. Men bok växer som sagt upp även i ganska djup skugga, vilket är en stor fördel.

Är det fuktigt kanske al kan vara något. Brännvärdet är nästan lika dåligt som gran, men de växer fort, förbättrar jorden och skjuter sedan rotskott efter att man avverkat. Man har nya träd på rekordtid. En blandskog med al, björk och asp är inte så dumt. Gärna ädelträd som ask också, om jorden är bra nog. Lönn är också bra ved, men det är nästan synd att såga ner så ståtliga träd.

Hur går avenbok däruppe? Körde man också med förr. Bra energivärde.

Huggorm

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 25 jul-12 kl 21:02 »
Hur går avenbok däruppe? Körde man också med förr. Bra energivärde.
Växer sakta, men blir stora träd till slut. Men det är sällan man ser dem som annat än häck, och vilda finns de ju bara i sydligaste Sverige

Andreas77

• Bohuslän
« Svar #11 skrivet: 26 jul-12 kl 13:43 »
Blädning fungerar bara för sekundärträd dvs gran och bok i Sverige. Bok är iofs hyggligt att elda med men den trivs ju inte på alla marker. Gran är ju inget kul att elda med så det borde du undvika.

Känns lite märkligt att du väljer skötselsystem före trädslag? I min värld så funkar beslutsprocessen så här.

1. Behov? Ved
2. Vilken sort? Högt bränslevärde, lätthanterligt, ståndortsanpassat --> t.ex. björk eller al.
3. Vilket skötselsystem?

Beroende på vad du har för marker skulle jag vilja slå ett slag för stubbskottskötsel av al. Enkel snabb föryngring som ger ett snabbväxande träd med högt bränslevärde och som dessutom förbättra markegenskaperna.

Huggorm

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 26 jul-12 kl 14:04 »
Blädning fungerar bara för sekundärträd dvs gran och bok i Sverige. Bok är iofs hyggligt att elda med men den trivs ju inte på alla marker. Gran är ju inget kul att elda med så det borde du undvika.

Känns lite märkligt att du väljer skötselsystem före trädslag? I min värld så funkar beslutsprocessen så här.

1. Behov? Ved
2. Vilken sort? Högt bränslevärde, lätthanterligt, ståndortsanpassat --> t.ex. björk eller al.
3. Vilket skötselsystem?

Beroende på vad du har för marker skulle jag vilja slå ett slag för stubbskottskötsel av al. Enkel snabb föryngring som ger ett snabbväxande träd med högt bränslevärde och som dessutom förbättra markegenskaperna.
Al har faktiskt väldigt lågt bränslevärde, ungefär i nivå med gran. Mycket sämre än exempelvis björk.

jsax

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 26 jul-12 kl 17:40 »

1. Behov? Ved
3. Vilket skötselsystem?

Jag har väldigt mycket strandkant så al är nog ett bra val. Enligt en källa (http://www.vedinfo.se/Energivaerde-ved.html) så är al sämre än björk, men fortfarande bättre än tall, gran och asp. Förväntade mig inte att rönn skulle toppa denna lista...

Kanske lite ovidkommande trådrubriken, men kan man sprida al genom att lägga ut alstockar i våt mark? Jag har märkt att det kommer gott om skott från alen som ligger på hög nu.

Anledningen till att jag bestämde mig för blädning istället för avverkning(?) är att jag har så lite mark, den ligger nära huset och jag vill att skogen ska vara vacker.

Lainde

• -
« Svar #14 skrivet: 26 jul-12 kl 18:22 »
Blädning fungerar bara för sekundärträd dvs gran och bok i Sverige.

Blädning fungerar även med sk "pionjärträd", men den typen av avverkning passar dåligt för den som vill ha maximal omsättning/avkastning på 1-2 ha.

JFOT

• Östergötland
« Svar #15 skrivet: 27 jul-12 kl 07:54 »
Jag har inte någon exakt koll på hur reglerna ser ut men återför maximal mängd aska och kolla vilken typ av gödning du kan och får sprida, det gör skillnad för avverkning i större skala och borde funka även för dina ändamål.
Du har som du antagligen redan märkt alltid bäst produktion i kanterna av en skog så om man vill få ut mycket gissar jag att man istället för att ta enstaka träd här och där bör göra korridorer genom skogen så att man får in mer ljus på det som står norr om korridoren. I en så liten skog blir det kanske inte frågan om att ta alla träd utan gör en tänkt linje och plocka ett större antal träd i ett ganska brett stråk.
Antalet korridorer bestäms av vedbehovet men om man kommer tillbaka till varje korridor efter 5 år eller mer och fäller norrut från den så har man gett de träden 5 år med mycket ljus.
Ett annat knep är att fråga några grannar om de vill ha röjt längs åkerkanterna och göra det för veden, ungefär samma arbete men du får ha din egen skog kvar...

Lainde

• -
« Svar #16 skrivet: 27 jul-12 kl 16:05 »
Var ett reportage om försök med "Korridorhuggning" i Skogsstyrelsen tidning för något år sedan,,, skulle vara kul med en "uppföljning".
Det var dock i tallbestånd och större arealer (om jag kommer ihåg rätt?).

Dela detta:

* Inloggade just nu

491 gäster, 1 användare
KlaudiaZer

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser