Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hässja hö på rätt sätt  (läst 6984 gånger)

lill-drängen

• -
hässja hö på rätt sätt
« skrivet: 22 jul-12 kl 17:58 »
Hejsan!
Tänkte hässja lite hö hemma på gården, försökte förra året. Problemet är att så fort de blåser så åker höet av. Pratade med en person som sa att man ska lägga höet på nåt speciellt vis  ::) Nån som vet hur det ska läggas för att ligga kvar?

http://www.lantbruk.com/startsida/han-hassjar-sitt-ho-som-han-alltid-har-gjort

Har samma typ av hässja som han har
33 höns,1 tupp,5 tackor,1 kanin,1 hund,

Existens?

• Gäst
SV: hässja hö på rätt sätt
« Svar #1 skrivet: 24 jul-12 kl 22:43 »
Du lägger nog på för lite.
Dra ihop det med en släp- eller hästräfsa så det blir lite ihoptrasslat, och sen tar du rejäla fång med en högaffel. Det ska vara så mycket som du orkar lyfta. Sen vinklar du in gaffeln parallellt med hässjan och lägger på höet, och drar ut gaffeln längs med hässjan.

Det kan vara rejält med hö i en hässja.  Jag såg en 'modernt' gjord hässja häromdagen..dom hade lagt på så tunt så man såg rakt igenom.. det är helt fel och då mister man själva vitsen med att det innersta höet håller sig grönt och fint. Och lägger man så tunt så är det ju inte konstigt om det blåser bort..

olivia.k

• Jämtland
« Svar #2 skrivet: 03 aug-12 kl 19:19 »
Jag har hässjat i år och det blåste inte av, däremot ramlade ju vissa stolpar ned. Det som var svårast var ju att sätta upp stolparna i rätt lutning för jag hade många hässjor som blåste ned för jag antingen la på för mycket eller byggde ett för stort "skepp".. jag byggde på nästa så att det blev en lång rad. Fick sen hjälp med hur jag skulle vinkla stolparna och knöla ned sten framför stolpen i hålet.
Här använder vi hökrok, och en högaffel är knappast utvecklad för att hässja hö? Jag tog bara stora lass och la på hässjan. Lättare om höet är i långa längder om man ska få det att ligga, samt blött.
Jag la på så mycket hö så det inte fanns plats för mer innan nästa rova/slana skulle ligga ovanpå.

dannesmona

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 19 aug-12 kl 13:04 »
Vi hässjade hö, nu för några veckor sedan,  för mig är det första gången men för min man så har han hållit på med att hjässa hö sen barnsben. I alla fall vi tog höräfsan och med benet som mothåll så samlade vi höet i lagom stora fång. Grejen är att slå med räfsan när du drar ihop höet mot ditt ben så att stråna kilar in sig i varandra och liksom vävs ihop (så har jag fått det beskrivet för mig). Strånas riktning skall vara samma, dvs med långsidan mot ditt ben, detta för att att det ska hålla ihop det som jag förstod det. Vi fick upp det höet och det har torkat bra och är nu intaget. Lycka till och hoppas du får till det=D

nico75

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 20 aug-12 kl 20:35 »
lägg på tjockt med hö. undre tråden inte lika tjock andra och tredje tråden mycket på översta tråden ganska mycket

Dela detta:

* Inloggade just nu

475 gäster, 2 användare
Tiomilaskogen, Ljunghonung

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser