Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sova ute?  (läst 2508 gånger)

johannisson

• Västmanland
Sova ute?
« skrivet: 22 jul-12 kl 11:41 »
Mina kalkoner går inte in på kvällen. Varför? Dom går in på dagarna men när kvällen kommer hoppar dom upp på en sten och sover ute. Lyfter in dom för hand just nu.

Dom är två månader gammla och är fult fjäderbeklädda. Är det ok att låta dom sova ute? (det är i en voljär)

allvetarn

• Skåne
SV: Sova ute?
« Svar #1 skrivet: 22 jul-12 kl 20:11 »
Har inga kalkoner själv men, ingen annan har ju svarat...
Är de fullt befjädrade så borde det inte vara några problem.
Det är ju rovdjuren, men är voljären säker, så hade jag låtit dom sova ute om dom ville.
Blir det för kallt eller regnigt borde dom ju leta sig in..  :)

Mvh
Brevduvor, höns

Eva R

• Bättre göra fel, än ingenting alls!
    • Södermanland
« Svar #2 skrivet: 22 jul-12 kl 21:05 »
Det är svårt att bygga en rovdjurssäker voljär, så är du rädd om dem borde du fortsätta med att bära in dem.
Jag har själv haft broncekalkoner som flög 4-5 meter upp i träden och sov långt in på hösten/vintern innan de tyckte att det var för kallt.
Men jag tror inte att 2 månader gamla kycklingar är lika tåliga.
//Eva R

Hästar; araber och amerikanska minatyrer, katter; savannah, bengal, chausie, oriental, fjäderfä; araucana, maran, broncekalkonern och mignonänder samt kungspyton, majsormar, råttor, möss.

johannisson

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 23 jul-12 kl 07:39 »
Tack för svaren, rovdjur är jag inte speciellt orolig för. Har en enorm hund som är utomhus 18 timmar per dygn och vi har inte sett varken räven eller annat stryka runt gården. Antar att jag får låta dem hållas med sitt beteende.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 23 jul-12 kl 07:44 »
Skulle utan tvekan fortsätta att lyfta in dem då de bara är 2 månader.
Hedemorahöns

mymlan65

• Småland
« Svar #5 skrivet: 24 jul-12 kl 12:50 »
Tror inte att det är några problem med "utesovande", om inte rovdjur är någo problem.
Jag skulle dock haft ett litet "ledljus tänt inomhus, så att de kan hitta in om de fryser eller vädret slår om på natten...
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

allvetarn

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 24 jul-12 kl 22:18 »
Jag håller med Mymlan65  :)
Brevduvor, höns

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #7 skrivet: 24 jul-12 kl 22:32 »

Blir det för kallt eller regnigt borde dom ju leta sig in..  :)

Jag skulle inte vara så säker... Vi hade höns som hellre satt ute och förfrös kammarna än gick in i huset...
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1734 gäster, 3 användare (1 dolda)
von tratt, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser