Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klippning  (läst 9601 gånger)

Monis

• Djur och barn är underbart
    • Västmanland
Klippning
« skrivet: 22 jul-12 kl 09:48 »
När är det lämpligt att klippa fåren inför hösten? funderar på om det är lagom att göra det nu eller i början av nästa månad.

Maddie

• Uppland
SV: Klippning
« Svar #1 skrivet: 22 jul-12 kl 11:19 »
Vi klipper i mitten av september, innan betäckning och vid installningen. Sen klipper vi i mitten av januari ca 1 månad innan lammning. :)

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #2 skrivet: 22 jul-12 kl 12:31 »
Jag ska försöka få tag på klipparen nu, för att få rätt längd på ullen på dom som ska slaktas 6 november.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Olle.Sv

• Småland
« Svar #3 skrivet: 22 jul-12 kl 21:43 »
Vad använder ni för sax? Duger en sax från Jula om man endast har 3 får?

Vad är "rätt" längd på ullen om man ska slakta dem och sedan ta tillvara på skinnet?

Jag köpte mina första får igår, 3 st renrasiga texel tackor och är helt ny när det gäller får!
Jag har 1 Hund, 3 texeltackor, 2 kaniner, 3 myskankor, 2 mignonankor, ca 50 höns och flera 100 000 bin:)

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #4 skrivet: 22 jul-12 kl 22:11 »
denna "saxen" använder jag http://www.manfartacka.se/ och jag är jätte nöjd snabbt och inga felskär  ;D
Länk till mina lamm 2012

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #5 skrivet: 22 jul-12 kl 22:35 »
Jag föredrar "bronsåldersmodellen", när fåren inte är flera.  Bland annat kan jag skärpa den själv.  Granngården säljer den, senast jag såg kostade den 115:-.

Har Man Får Tacka ingen framkörningsavgift?  Är deras priser per djur och år?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Monis

• Djur och barn är underbart
    • Västmanland
« Svar #6 skrivet: 22 jul-12 kl 23:38 »
Är det svårt att klippa dem själv, tror att vi kan få låna en "klippstol"( tror att det heter så😉) av en granne😊

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #7 skrivet: 23 jul-12 kl 08:09 »
Jag föredrar "bronsåldersmodellen", när fåren inte är flera.  Bland annat kan jag skärpa den själv.  Granngården säljer den, senast jag såg kostade den 115:-.

Har Man Får Tacka ingen framkörningsavgift?  Är deras priser per djur och år?

Dom tar 500 kr i startavgift och sen 30+15 kr och det är per gång + moms

Jag kommer alltså betala ca 1250:- nu när vi klipper 11 st och ca 970:- i februari då vi kommer klippa 6 st får, för mig som använder ullen så är det värt det, bra klippt ull och inga hack i fåren som jag faktiskt sett hos de som klipper själva med maskin. Sen går det snabbt och smidigt och inte blir det dyrare än att sko en häst  :)
Länk till mina lamm 2012

Trollmor

• -
« Svar #8 skrivet: 23 jul-12 kl 16:28 »
Är det svårt att klippa dem själv?
Inte så väldigt, men du måste vara noggrann:

Sträck skinnet väl med ena handen, så du är säker på att inte klippa i skinnet.  SÄrskilt vilktigt där skinnet är tunnt, t ex jumskar
Låt ullen falla neråt av sin egen tyngd, dra aldrig i ullen.  Det är då du får veck som kommer in i saxen.
Tag det lugnt, så du hela tiden ser vad du gör.

Lugna får låter sig klippas stående, endast för den sista tussen under magen måste man sätta dem eller använda klippstol.  Om fåren inte har fullt förtroende för dig, får du problem i vilket fall, ty de spänner sig och står inte still.  Och försöker dra ihop sig mot saxen, med hudveck som följd.

Nej, direkt svårt är det inte.  Men kräver både tid och koncentration.

Alex.andra

• Bondlurk
    • Västmanland
« Svar #9 skrivet: 23 jul-12 kl 16:53 »
Vi har två tackor klipper dom för hand med vanlig får sax(köpt på granngården för en hundring) då en elektrisk klippare kändes alldeles för dyrt för två får. Ullen blir fin att ta till vara på och kan inte påstå att det är svårt att klippa dom själv. :)
Alexandra

Trollmor

• -
« Svar #10 skrivet: 23 jul-12 kl 17:20 »
Mitt första försök tog tre dar.  Redan den andra tackan gick på tre timmar.  Nu är jag nere i en timme ungefär.  Och då hinner jag tula lite också.

lammemma

• Halland
    • Gammeldags
« Svar #11 skrivet: 23 jul-12 kl 18:12 »
Vad använder ni för sax? Duger en sax från Jula om man endast har 3 får?

Vad är "rätt" längd på ullen om man ska slakta dem och sedan ta tillvara på skinnet?

Jag köpte mina första får igår, 3 st renrasiga texel tackor och är helt ny när det gäller får!

Julas sax är avsedd för häst och kreatur och skären passar inte för får. Har du inte mer än tre får kan du klippa med en handsax. En bra sax finns på LG-produkter  http://se.lgprodukter.se/category.html/handsaxar
Uppfödare av rya- och värmlandsfår, handväverska och spinnerska med ergonombakgrund.

Trollmor

• -
« Svar #12 skrivet: 23 jul-12 kl 21:25 »
lg-produkter har bra grejor, men just fårsaxarna är samma som granngårdens.  Priset skiljer.

lammemma

• Halland
    • Gammeldags
« Svar #13 skrivet: 24 jul-12 kl 18:53 »
I så fall har Granngården utökat sitt sortiment av fårsaxar. Den vi köpte på Granngården är både större och sämre än LG.s lilla fårsax (Sheffieldstål) som passar mina händer som kvinna och är betydligt bättre att klippa med.
Uppfödare av rya- och värmlandsfår, handväverska och spinnerska med ergonombakgrund.

Olle.Sv

• Småland
« Svar #14 skrivet: 24 jul-12 kl 21:17 »
Jag har 1 Hund, 3 texeltackor, 2 kaniner, 3 myskankor, 2 mignonankor, ca 50 höns och flera 100 000 bin:)

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #15 skrivet: 24 jul-12 kl 22:10 »
Säkert bra maskiner .... men inte till får.

här är en billig maskin (kines) , vad jag har hört funkar den bra.
http://www.hornershearing.com/acatalog/zipper-shearing-machine.html
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Trollmor

• -
« Svar #16 skrivet: 25 jul-12 kl 12:39 »
I så fall har Granngården utökat sitt sortiment av fårsaxar. Den vi köpte på Granngården är både större och sämre än LG.s lilla fårsax (Sheffieldstål) som passar mina händer som kvinna och är betydligt bättre att klippa med.
Åkej, då tycker vi olika.  Jag trivs hur bra som helst med Granngårdens/Nordposts.  Den lilla har jag för all del inte provat.

Olle.Sv

• Småland
« Svar #17 skrivet: 25 jul-12 kl 22:46 »
Trollmor. Använder du sax från granngården? vill du skicka länk så jag vet vilken det är? Tack:D

Trollmor

• -
« Svar #18 skrivet: 26 jul-12 kl 08:18 »
Vill gärna, men kan inte.  Hela min dator behöver nog fräschas upp, den har massor av hyss för sig, och är jättelångsam.  Men alla mina "bronsålderssaxar" har fungerat bra . för mig!  Om man tittar på den i en butik, kan man kolla att den klipper hela vägen från där skären sitter ihop, till spetsen.  Ibland behöver man använda bara spetsen, så det är viktigt att den klipper ända ut.

Dom är ganska ömtåliga, klarar inte ens att man råkar trampa på dem ...  ::)  Men det brukar gå att böja tillbaka dem i ett skruvstycke eller liknande.

Grendela

• Småland
    • Skälshult gård
« Svar #19 skrivet: 26 jul-12 kl 12:16 »
Vi klippte våra får igår. Använder också saxen från Granngården, tycker den är bra. Lite stor är den kanske, men jag tycker den funkar bra och känns rejäl.
Liten gård i småländska skogen. www.skalshult.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

634 gäster, 3 användare (1 dolda)
ärt, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser