Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dåligt höår i år...  (läst 7905 gånger)

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
SV: Dåligt höår i år...
« Svar #20 skrivet: 21 jul-12 kl 23:55 »
Jag la mitt med lie nyslagna gräs på släpet o körde det hela under tak på kvällen o fram på morgonen om det var torrväder ;D Torkade jättefint men blir ganska jobbigt ändå o så har jag redan användt det då det regnat så mycket att jag behövde ge hö åtminstone på morgonen.
Jag brukar hässja men jag är ändå glad att jag inte gav mig på det i år när det regnat så mycket för jag kan inte göra sådanna hässjor som kan hålla regnet ute, tyvärr.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

8zw

• Södermanland
« Svar #21 skrivet: 21 jul-12 kl 23:56 »
Ja det är rätt kul att göra eget. Då vet man även vad som finns i höet och man kan välja det gräset som ser bäst ut. Har en vagn jag drar runt och kör gräset på och klipper gräset med en vanlig sax.
Jag har tillgång till en rätt stor plätt med svart asfalt där jag torkar höet och det går jättesnabbt på det sättet. Det blir i princip stekt när solen ligger på och värmer både uppifrån och nerifrån tack vare det svarta underlaget. Tar oftast bara 2 dagar för det att bli torrt. Lägger tunt lager så behöver inte häller vända på det.
Sen paketerar jag det i soppsäckar med gott om lufthål i och förvarar i bodar och annat.
Men är såklart något som kräver tid och har man annat för sig på dagarna får man nog ta och köpa hö istället:) Själv är jag hemma hela dagarna och har inget annat för mig än att göra hö för vintern, plocka svamp, bygga burar och annat.
Har ju då också möjlighet att sitta och vakta höet hela dagarna ifall det ser ut att bli regn. Senast igår fick jag springa ut och sammla in det och hann precis få in allt gräs innan regnet började ösa ner.
Du har ju helgerna på dig annars. Du kan sammla på lördag och så borde det vara klart på söndag kväll om vädrad är bra.
Påfågelduvor.

Tännlappen

• -
« Svar #22 skrivet: 22 jul-12 kl 00:54 »
...Är man osäker på det där med att hässja hö...inte har kunskapen...gör man en mindre hässja första gången som experiment...Tar vad man har...hässjestörar..tjaa använd hasselträd om man har det,liksom valfritt,någorlunda raka stolpar bara,inget märkvärdigt... ståltråd,vanlig stängseltråd är snabbast....sätt bara en spik i stolparna så inte tråden glider ner,virar ju ett varv runt varje stolpe,då behövs ingen Fantomenstyrka...

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 22 jul-12 kl 06:32 »
Tar vad man har...

Ytterligare ett argument för att göra hässjan av trä alltså ;)

Luppa

• Norrbotten
« Svar #24 skrivet: 22 jul-12 kl 07:53 »
Konstigt, vi har fått betydligt mer hö i år på samma ängar.
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #25 skrivet: 22 jul-12 kl 09:11 »
(har inte läst hela tråden)
ett tag när vi hade höbrist gav vi kaninerna ensilage från en bonde i närheten (vi tog lite åt gången så att det inte hann bli gammalt) kaninerna älskade det!
Men nu har vi vet vi att morfar fortfarande slår varje år (med lie, stålmorfar) så där har vi massor. vi har också fått nytt fins hässjevirke av morfar (han gör kontinuerligt nytt) så att vi också kan hässja.
förra året testade vi att hässja på hässjevirket som fanns på gården (säkert inte använt sen 50 talet)  men det höll inte 1 timme med hö(/gräs) på utan den föll ihop vi fick vändtorka det höet.
Så man ska ha bra hässjevirke ;) och jag själv tror trä kan vara bättre då det borde bli mer luftigt.

Morfar (vår hässningslärare) har byggt tak på sina hässjor nuförtiden eftersom det regnar så mkt och tycker vi ska fixa tak på våra också.

i år (igår)  har jag också samlat massa sly som står för torkning i en gammal lagård på en gammal gård som släkten äger (vi tänker hämta det när man kan köra dit m skoter)
(här har jag lite bilder på mitt försök) http://mortangard.com/2012/07/22/arbetsdag-pa-slakton/

brännnässlor håller jag också på att torka för vintern :)

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #26 skrivet: 22 jul-12 kl 09:17 »
jajustdet, vi håller på att vändtorka massa också
det regnas det endel på, men om det blir för dåligt för foder och inte är mögligt/surt kan vi nog använda det som strö iallafall (iallafall till hönsen)
det är tanken iallafall  :-[

anders50

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 22 jul-12 kl 09:46 »
Mja... Fru Janssons produktion är kanske något större... Minst sex avelsdjur (fyra honor och två hanar i dagsläget), och därtill 18 ungdjur som inte lär vara slaktmogna förrän i november... Om alla överlever vill säga, men det hoppas man ju! Dock är det inte så många att det är katastrofalt om man måste köpa hö, som kanske råkar bli lite dyrare än normalt. En möjlighet är om man får tag i plastade småbalar... Det löser en hel del av mina förvaringsproblem... I övrigt så får nog de flesta djurägare räkna med att kompensera för näringsfattigt hö i år..

Men visst, det är ingen dum idé om man har tid och möjlighet! Inte för att det kanske är omöjligt, men jag har svårt att se morgontrötta mig sprida ut slaget gräs över ängarna de dagar jag börjar jobba klockan sju. Då räcker det så gott att se till att djuren får mat. Oftast hinner jag inte riktigt med mitt eget matintag  riktigt... Slå och hässja nån enstaka hässja (som det blir tal om på vår lilla markplätt) fixar man nog på ett par lediga dagar...

Slå gräset idag och låt det torka på marken!  Ska bli finväder hela veckan!  kaninhö torkar på 3-4 dagar om du vänder det varje dag.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 22 jul-12 kl 18:48 »
Slå gräset idag och låt det torka på marken!  Ska bli finväder hela veckan!  kaninhö torkar på 3-4 dagar om du vänder det varje dag.

Problemet med denna veckan är mastodontvecka på lönejobb... Och enda lediga dagen går åt till släktbesök. Inför detta har jag nojja med städning och dylikt. Familjen är de enda vars kritik jag är riktigt überkänslig för.. Så det blir definitivt inget slaget förrän efter onsdag... Om jag nu inte är helt utslagen då..

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #29 skrivet: 22 jul-12 kl 18:55 »
Problemet med denna veckan är mastodontvecka på lönejobb... Och enda lediga dagen går åt till släktbesök. Inför detta har jag nojja med städning och dylikt. Familjen är de enda vars kritik jag är riktigt überkänslig för.. Så det blir definitivt inget slaget förrän efter onsdag... Om jag nu inte är helt utslagen då..

Du bor på landet, behov av grässkörd är en hel legitim anledning att be släktingarna att komma en annan dag.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 22 jul-12 kl 19:08 »
Du bor på landet, behov av grässkörd är en hel legitim anledning att be släktingarna att komma en annan dag.

Förvisso. Men, nu har det liksom tagit en jävla massa stress och ork och ångest bara att planera till så att det ska funka. Och farsan 120 mil bort, brorsan "nästgårds" (tio mil), och syrran 40 mil bort... Tja. De kommer nog inte bara "en annan dag".... Dessutom är flygbiljett bokad, för att även barnet ska få träffa släkten... ::) Det är nog både enklare och billigare att köpa hö, än att avstyra det spektaklet! Även om höet skulle råka kosta 5,50 kilot...

Sen så ser jag det där med hässjning mer som ett experiment. Jag vill testa och se om jag får det att funka! Funkar det inte får jag väl åka till värmland och gå nån kurs.... :P ::) Funkar det så blir det större skala nästa år!

anders50

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 22 jul-12 kl 20:51 »
Förvisso. Men, nu har det liksom tagit en jävla massa stress och ork och ångest bara att planera till så att det ska funka. Och farsan 120 mil bort, brorsan "nästgårds" (tio mil), och syrran 40 mil bort... Tja. De kommer nog inte bara "en annan dag".... Dessutom är flygbiljett bokad, för att även barnet ska få träffa släkten... ::) Det är nog både enklare och billigare att köpa hö, än att avstyra det spektaklet! Även om höet skulle råka kosta 5,50 kilot...

Sen så ser jag det där med hässjning mer som ett experiment. Jag vill testa och se om jag får det att funka! Funkar det inte får jag väl åka till värmland och gå nån kurs.... :P ::) Funkar det så blir det större skala nästa år!

Ring mig så ska jag förklara hur du sätter upp en hässja och hässjar!  :) Men skaffa hässjestörar (krakar) och hässjetråd först!

nilsegårn

• Dalsland
    • Blekslätten Gård
Sv: Dåligt höår i år...
« Svar #32 skrivet: 22 jul-12 kl 21:13 »
Alltså, är det ingen som kan tänka sig att visa jansonskan? Jag vill också lära mig, temariere var på i en annan tråd. Ska det vara så svårt?
: "Om en idé inte verkar bisarr till att börja med, så är den ingenting att hoppas på" Niels Bohr

"man kan alltid sluta med något när man vill, så länge det är nästa tisdag" Lemmy

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 22 jul-12 kl 21:56 »
Ring mig så ska jag förklara hur du sätter upp en hässja och hässjar!  :) Men skaffa hässjestörar (krakar) och hässjetråd först!

I så fall ringer jag dig nästa år! Det där skaffandet är ju liksom inte så bara... Ska jag testa nåt i år så blir det en rejäl trähässja, för det har jag material till, och det fattar jag liksom hur jag ska få till utan att det ska riskera att bli instabilt på mitten eller dylika problem... Enligt alla beskrivningar jag hittat verkar det dessutom helt klart enklast. Men, det vore självklart kul att lära sig olika tekniker!

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #34 skrivet: 23 jul-12 kl 07:31 »
I så fall ringer jag dig nästa år! Det där skaffandet är ju liksom inte så bara... Ska jag testa nåt i år så blir det en rejäl trähässja, för det har jag material till, och det fattar jag liksom hur jag ska få till utan att det ska riskera att bli instabilt på mitten eller dylika problem... Enligt alla beskrivningar jag hittat verkar det dessutom helt klart enklast. Men, det vore självklart kul att lära sig olika tekniker!
nu kan jag inte namnen på saker och ting men dom där som håller upp stängerna, dom som ser ut som små stegar.
en sån hade min morfar gjort med en stång och några järnpinnar som sticker snett upp (typ armeringsjärn) om man har sånt över så kan man nog ganska snabbt göra en sån
+ man har kanske lättare att få den i jorden.
jag får försöka att komma ihåg att ta kort på dom så du förstår vad jag menar :)

trassla

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 24 jul-12 kl 20:44 »
Mina får hösilage, och det har klarat det fint.

Existens?

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 24 jul-12 kl 23:10 »
Man ser ju här skillnaden på bönder och stabor som flyttar ut på landet...

Bönderna slår höet när det är väder och kör in det, oavsett vad annat som står på programmet.

Staborna skriver in i almanackan att det och det datumet ska vi köra hö.  ;)

Doris och Börje

• Västergötland
    • Hagalyckans Gröna
Sv: Dåligt höår i år...
« Svar #37 skrivet: 25 jul-12 kl 00:34 »
Ex? :D
Bor på min lilla gård med min stora familj!

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #38 skrivet: 25 jul-12 kl 01:04 »
Man ser ju här skillnaden på bönder och stabor som flyttar ut på landet...

Bönderna slår höet när det är väder och kör in det, oavsett vad annat som står på programmet.

Staborna skriver in i almanackan att det och det datumet ska vi köra hö.  ;)

Haha,,,,,  ;D

Trycker på den obefintliga "gillaknappen".

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #39 skrivet: 25 jul-12 kl 07:31 »
Nu vet jag inte var ni bor men vi slog vårt hö i går och det är bra tork ute och vi ser ut att få en jätteskörd  ;D så jag kan säga att det är ett bra hö år i år i GBG  ;D
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Dela detta:

* Inloggade just nu

419 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser