Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dåligt höår i år...  (läst 7948 gånger)

Fru Jansson

• Gäst
Dåligt höår i år...
« skrivet: 21 jul-12 kl 17:17 »
Hur löser ni folk det? Är det så att "några kaniner är ju så små, så det går ju ändå inte åt så mycket..."? Eller gäller det att hålla sig framme? Ni som har fler och större djur, ger ni ensilerat hö även åt kaninerna? Hur reagerar deras magar på det?

anders50

• Gäst
SV: Dåligt höår i år...
« Svar #1 skrivet: 21 jul-12 kl 17:21 »
Jag matar fälthararna med ensilage på vintern och de mår utmärkt av det!

JBF

• Småland
« Svar #2 skrivet: 21 jul-12 kl 17:28 »
Förra vintern fick mina kaniner endast ensilage då det var det jag kunde ordna under sommaren! Det gick hur bra som helst. Så klart har jag ju tillräckligt med djur för att göra av med en bal inom skälig tid. Det är ju svårt om man bara har några kaniner.. Då får man leta hö istället!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #3 skrivet: 21 jul-12 kl 17:30 »
Kompisar till mig köpte hö nyligen åt sina två ponniesar av det fascila priset 5,50/kg.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 21 jul-12 kl 19:03 »
Tror jag ska prova hässja. Försöker läsa på om hur man gör. Men metoden som beskrivs i handboken (samma artikel som i en gammal åter) verkar krånglig att få till bra. Får nog bli en redig hässja i trä... Då borde det gå även utan så mycket erfarenhet... Hittade en bra bild när jag googlade!

lusen2008

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 21 jul-12 kl 20:23 »
jag köpte några småbalar tidigt i våras, och har över två kvar, men vet itne hur länge de komemr räcka, nu under sommarn får dom bara hö när de regnar.. har sparat lite sly som ligger torkat i uthuset som dom kommer få av i vinter med, funkade så bra förra vintern..  har slagit lite rödklöver på en sluttning hemma som är svår att nå med gräsklipparen, som vänds och så för att torka, får se hur de blir med de..  så hoppas ja hitta nån liten bal till..  men vi får se.. ja har just nu 4kaniner.. men i tanken blir de 2 till..  ::)

anders50

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 21 jul-12 kl 20:35 »
Tror jag ska prova hässja. Försöker läsa på om hur man gör. Men metoden som beskrivs i handboken (samma artikel som i en gammal åter) verkar krånglig att få till bra. Får nog bli en redig hässja i trä... Då borde det gå även utan så mycket erfarenhet... Hittade en bra bild när jag googlade!

Kör med ståltråd istället för trolor!  Tre eller fyra trådar högt, spänn tråden utav h-e, annars blir det inte bra! Och sätt krakarna i ändarna snett och stötta dem så att de tål spänningen av trådarna.
Det fixar du lätt, bara du får tag på hässjekrakar!  :)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #7 skrivet: 21 jul-12 kl 20:48 »
Kör med ståltråd istället för trolor!  Tre eller fyra trådar högt, spänn tråden utav h-e, annars blir det inte bra! Och sätt krakarna i ändarna snett och stötta dem så att de tål spänningen av trådarna.
Det fixar du lätt, bara du får tag på hässjekrakar!  :)

Jag tycker det blir stabilare och är enklare med trä istf tråd. Men jag är ju norrlänning förstås...
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #8 skrivet: 21 jul-12 kl 21:32 »
jag köpte precis en storbal jättefint hö för under 1 kr/kg. tycker inte att det är så fasligt svårt att få tag i hö, men jag tänkte köpa på mig så jag klarar mig en bit till efter midsommar nästa år.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

8zw

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 21 jul-12 kl 22:09 »
Jag gör eget hö och eftersom jag har möjlighet att ta in det under natten eller när risk för regn finns så blir höet oftast jättebra. Beror lite på hur mycket solen ligger på också dock. Desto mer sol desto bättre torkning. Visst en och annan omgång har råkat ut för en regnskur men det mesta klarar sig bra och torkar igen. Har bara kasserat 1 omgång hittils. Räknar med att kunna göra tillräckligt med hö för att klara hela vintern.
Påfågelduvor.

Existens?

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 21 jul-12 kl 22:13 »
Jag gör eget hö och eftersom jag har möjlighet att ta in det under natten eller när risk för regn finns så blir höet oftast jättebra. Beror lite på hur mycket solen ligger på också dock. Desto mer sol desto bättre torkning. Visst en och annan omgång har råkat ut för en regnskur men det mesta klarar sig bra och torkar igen. Har bara kasserat 1 omgång hittils. Räknar med att kunna göra tillräckligt med hö för att klara hela vintern.

Kör du in hö på natten??

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #11 skrivet: 21 jul-12 kl 22:14 »

Har ni ingen dagg i sörmland?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 21 jul-12 kl 22:27 »
Har ni ingen dagg i sörmland?

Inomhus är det måttligt.

Existens?

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 21 jul-12 kl 22:30 »
Så han kör runt höet inomhus..

Tja, det är ju en variant.

men varför?

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #14 skrivet: 21 jul-12 kl 22:36 »

Humm, försöker förstå tekniken här. Tar du in det över natten och sen ut med det igen under dan? Du har inte så många hektar då?!  ::)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 21 jul-12 kl 22:53 »
Jag tycker det blir stabilare och är enklare med trä istf tråd. Men jag är ju norrlänning förstås...

Jag är ju också norrlänning, så det är kanske därför jag tycker att det är så där en hässja ska se ut! Dessutom lär jag inte få tag i hässjestörar, och jag har inte tillräckligt med koll på hur de ska vara för att göra själv.. Och gör man med tråd så måste ju störarna stå så tätt... Dvs, fler inkörsportar för regn om man inte är så jätteduktig... Jag har inte tillgång på vettig tråd, och jag tvivlar på att jag skulle lyckas spänna åt den tillräckligt. Så, trä får det bli!

8zw

• Södermanland
« Svar #16 skrivet: 21 jul-12 kl 22:58 »
Det ligger ute under dagen och jag tar in det på kvällen för att undvika dagg och nattliga regnskurar. Sen tas det ut igen dagen efter för fortsatt torkning.
Nej blir inte mycket åt gången precis utan brukar bli 2 säckar per omgång när det torkat klart. Äger ingen mark utan skördar gräset för hand lite här och var. Tar runt 3-4 arbetstimmar per dag att skörda och ta hem.
Har fått ihop rätt många säckar hittils och kommer nog bara ha 3-4 kaniner så det räcker gott och väl.
Påfågelduvor.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #17 skrivet: 21 jul-12 kl 23:26 »
Det ligger ute under dagen och jag tar in det på kvällen för att undvika dagg och nattliga regnskurar. Sen tas det ut igen dagen efter för fortsatt torkning.
Nej blir inte mycket åt gången precis utan brukar bli 2 säckar per omgång när det torkat klart. Äger ingen mark utan skördar gräset för hand lite här och var. Tar runt 3-4 arbetstimmar per dag att skörda och ta hem.
Har fått ihop rätt många säckar hittils och kommer nog bara ha 3-4 kaniner så det räcker gott och väl.

Smart, fru janssons produktion är ju i samma omfattning så det skulle hon också kunna göra.

Existens?

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 21 jul-12 kl 23:36 »
Hon kan ju torka det med en hårtork..

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 21 jul-12 kl 23:37 »
Smart, fru janssons produktion är ju i samma omfattning så det skulle hon också kunna göra.

Mja... Fru Janssons produktion är kanske något större... Minst sex avelsdjur (fyra honor och två hanar i dagsläget), och därtill 18 ungdjur som inte lär vara slaktmogna förrän i november... Om alla överlever vill säga, men det hoppas man ju! Dock är det inte så många att det är katastrofalt om man måste köpa hö, som kanske råkar bli lite dyrare än normalt. En möjlighet är om man får tag i plastade småbalar... Det löser en hel del av mina förvaringsproblem... I övrigt så får nog de flesta djurägare räkna med att kompensera för näringsfattigt hö i år..

Men visst, det är ingen dum idé om man har tid och möjlighet! Inte för att det kanske är omöjligt, men jag har svårt att se morgontrötta mig sprida ut slaget gräs över ängarna de dagar jag börjar jobba klockan sju. Då räcker det så gott att se till att djuren får mat. Oftast hinner jag inte riktigt med mitt eget matintag  riktigt... Slå och hässja nån enstaka hässja (som det blir tal om på vår lilla markplätt) fixar man nog på ett par lediga dagar...

Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 2 användare
KajsaAnka, hammer

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser