Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jordförbättring  (läst 7659 gånger)

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
Jordförbättring
« skrivet: 21 jul-12 kl 10:22 »
Vi grävde ett land i höstas/ våras,det växer iof hyfsat i det...men det består av blå lera...väldigt tungjobbat . Förslag på jordförbättring??? Sand/Barkmull/aska??? Kan inte gödsla för mycket för det ligger bredvid våran brunn.
Tacksam för åsikter och tankar./Ingela
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

Broberg

• Gäst
SV: Jordförbättring
« Svar #1 skrivet: 21 jul-12 kl 11:23 »
Massor av gräs, löv och sådant. Gärna komposterat ett år innan.

JOW

• Värmland
« Svar #2 skrivet: 21 jul-12 kl 11:46 »
Om det är som du skriver - blå lera, så är det näst intill hopplöst att få ordning på det. Lerjord som många har är däremot något annat. En tung, näringsrik jord som håller mycket vatten och blir hård när den torkar. Alla tunga jordar mår bra av organiskt material i form av kompost, gödsel, torv, gräsklipp och nedgrävd grönmassa. Undvik sand som gör jorden ännu tyngre.

Har du någon annan plats i trädgården med bättre jord och inte så nära brunnen så skulle jag rekommendera det.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 21 jul-12 kl 12:04 »
Jag skulle göra en odlingslimpa uppepå lerjorden... eller någon slags uppbyggd bädd med pallkragar eller dyl.
Kompost/matjord i lagom blandning.
Landsflykting i storstan...

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 21 jul-12 kl 13:16 »
Vi har också tung lera som bara går att rå på för hand en kort period på våren. Vi har byggt lådor, bottnat med tomma fodersäckar och fyllt på med annat. Vi har provat sågspån, fin sand, kaningödsel med mycket strå och höbalar. Inte hoprört alltså, utan i olika lådor. :)

Squig

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 01 aug-12 kl 11:28 »
Vi har också tungjobbad jord som bildar skorpor på ytan vid torr väderlek. Min jord är en gammal åker där det iom husbyggnation har blivit körd mycket på med tunga maskiner. Första året grävde vi upp landet (25kvm) med maskin, inte mycket, kanske 50 cm. Sen har jag gått och "handrensat" landet från sjukt mycket kvickrot, stenhårda lerkocklor och väldigt mycket sten. Det året gick det ok att odla, men eftersom det inte var så djup grävt så blev morötter krokiga och potatisen växte inte alls särskilt mycket.

Sedan förra året så har vi blandat jorden (nu är odlingsplätten ca 50kvm) med säkert 30 skottkärrelass med sågspån och jag har kunnat komma ner ca 1 meter ner i jorden med spaden. Det var ett sjuhelsickes slitigt jobb!   :P   I brist på tid så gödslade jag aldrig, utan rensade bara bort ännu mer kvickrot, stenar och slog isär lerkocklor så gott det gick. Mycket fick jag forsla bort till annat ställe. I år har jag väl inte kunnat skryta med odlingen direkt, kall temeratur bidrar väl till en hel del....  Men jag har anordnat landet så att jag har fasta gångar där jag går (inte på det andra) eftersom jorden lätt packas ihop. Strukturen på jorden är MYCKET bättre, däremot så har jag insett att det har gått åt mycket kväve för att bryta ner sågspånet, därav den lite sämre växtligheten . J
Jag har matat med gräsklipp emellanåt på gångarna och gett morötter lite snabbgödning i form av guldvatten.

Till våren tänker jag gödsla med hästgödsel  och hoppas att det mesta av sågspånet brutits ner och ger en bättre struktur.

Så mitt råd är nog att blanda upp jorden med tex sågspån. Halm misstänker jag tar längre tid för att brytas ner, men är det förmultnat innan så kanske det går bättre. Ta sopsäckar och fyll med löv till hösten, knyt ihop och låt de stå ute. Fyll dem i landet till våren.
Ägare till bohuslän-dals svarthöna och svensk gul anka i genbank.

kurt

« Svar #6 skrivet: 01 aug-12 kl 13:04 »
Både sågspån och halm innehåller en massa kol, det måste kompenseras med mycket stora mängder kväve. Det är mycket bättre att använda organiskt material med bättre kol/kvävebalans från början.

Squig

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 01 aug-12 kl 21:38 »
Både sågspån och halm innehåller en massa kol, det måste kompenseras med mycket stora mängder kväve. Det är mycket bättre att använda organiskt material med bättre kol/kvävebalans från början.

Självklart är det det. Men vad använder man då?

Själv har jag ingen bra kompostjord och jag är inte intresserad av att köpa pallvis med köpejord och gräva ner.
På detta sättet får jorden en bättre struktur, sågspån är lätt att vända ner och jag räknar med att det tar några år innan jorden blir bra. Kväve kan man tillföra under odlingssäsongen tex med gräsklipp och guldvatten.

Tännlappen

• -
« Svar #8 skrivet: 01 aug-12 kl 22:53 »
...Om du kollar under rubriken skogsbruk/Göra sig av med ris...där kan du kanske få något att fundera på....har man varit och slyat av med Stihlsågen blir det som sagt mycket ris kvar...bottna med riset kanske...sedan grus eller sand blandat med din jord...bara en tanke..

Squig

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 02 aug-12 kl 09:35 »
...Om du kollar under rubriken skogsbruk/Göra sig av med ris...där kan du kanske få något att fundera på....har man varit och slyat av med Stihlsågen blir det som sagt mycket ris kvar...bottna med riset kanske...sedan grus eller sand blandat med din jord...bara en tanke..

Men om hon har lerjord ska hon inte blanda med sand.
Nackdelen med kvistar o grenar är att det tar lång tid att förmultna, under den tiden så används mycket kväve vilket gör att odlingsplatsen får kvävebrist. Då måste man tillföra mycket som är kväverikt.
Sågspån förmultnar ju snabbare.

Har du någon såg du kan åka till för att hämta/köpa spån?

Squig

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 02 aug-12 kl 10:37 »
Mitt allra bästa tips är egentligen Lena Isralessons bok "Handbok för köksträdgården". Där finns sida upp o sida ner om hur man gör för att få en jord som är rik på humus, som blir varm på våren och som växter och maskar älskar!

kurt

« Svar #11 skrivet: 02 aug-12 kl 12:45 »
Självklart är det det. Men vad använder man då?

Själv har jag ingen bra kompostjord och jag är inte intresserad av att köpa pallvis med köpejord och gräva ner.
På detta sättet får jorden en bättre struktur, sågspån är lätt att vända ner och jag räknar med att det tar några år innan jorden blir bra. Kväve kan man tillföra under odlingssäsongen tex med gräsklipp och guldvatten.

Brunnen gödsel (de flesta stall måste betala för att bli av med den) eller kompostmaterial, det behöver inte vara nedbrutet.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #12 skrivet: 02 aug-12 kl 20:43 »
Om det är som du skriver - blå lera, så är det näst intill hopplöst att få ordning på det. Lerjord som många har är däremot något annat. En tung, näringsrik jord som håller mycket vatten och blir hård när den torkar. Alla tunga jordar mår bra av organiskt material i form av kompost, gödsel, torv, gräsklipp och nedgrävd grönmassa. Undvik sand som gör jorden ännu tyngre.

Har du någon annan plats i trädgården med bättre jord och inte så nära brunnen så skulle jag rekommendera det.

Instämmer!

Dock finns enligt egen erfarenhet ändå visst hopp även för blålera med tillsats av rikligt med organiskt material som föreslås här, kombinerat med upphöjda bäddar. Det bästa tror jag är kompost samt brunnen gödsel som arbetas in i jorden. Mulch ovanpå räcker inte riktigt till utan blir liggande just precis ovanpå en kompakt lerkladdkaka.

Men det är lite konstigt om blålera kommit upp i ytan. Kanske i samband med brunnsgrävning. Själv har jag råkat ställa till samma sak i samband med dikesgrävning. Rekommenderas inte!

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #13 skrivet: 03 aug-12 kl 12:11 »
Jag har förtydligat föregående inlägg nedan (med fetstil)

Instämmer!

Dock finns enligt egen erfarenhet ändå visst hopp även för matjord uppblandad med blålera om man sätter till rikligt med organiskt material som föreslås här, kombinerat med upphöjda bäddar. Det bästa tror jag är kompost samt brunnen gödsel som arbetas in i jorden. Mulch ovanpå räcker inte riktigt till utan blir liggande just precis ovanpå en kompakt lerkladdkaka.

Ren blålera tror jag däremot inte går något bra alls.

Men det är lite konstigt om blålera kommit upp i ytan. Kanske i samband med brunnsgrävning. Själv har jag råkat ställa till samma sak i samband med dikesgrävning. Rekommenderas inte!

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #14 skrivet: 03 aug-12 kl 13:47 »
Det verkar  som om skörden blir ganska bra ändå i landet,det va lite dåligt i början på sommaren men allt är ju så förbaskat sent...tack vare leran som håller vatten på ett annat sätt så har inte potatisen stått i vatten och ruttnat :-) Jag ska ta och sopa ur vedboden till hösten när alla potatisar är uppe.. löken har blivit väldigt fin som vi satte där nere :-)jag får göra en hink med guldvatten och hälla över innan vintern kanske :-) nässlor har vi gott om :-)
Lagret med kvickrot fick jag nog bort ganska bra från början tack och lov :-)...det trodde jag ju verkligen inte.
Där vi bor har det för 100 år sedan legat en sjö,och även om det är åkrar om kring nu så va så sent som på 70 talet gäddorna upp och simma när åkrarna svämmar över...vilket dom ju gör fortfarande höst och vår.
Det finns även mycket sand i åkerjorden..och blå lera där xå..tack för alla tipps!
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

713 gäster, 1 användare
fri

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser