Vi har också tungjobbad jord som bildar skorpor på ytan vid torr väderlek. Min jord är en gammal åker där det iom husbyggnation har blivit körd mycket på med tunga maskiner. Första året grävde vi upp landet (25kvm) med maskin, inte mycket, kanske 50 cm. Sen har jag gått och "handrensat" landet från sjukt mycket kvickrot, stenhårda lerkocklor och väldigt mycket sten. Det året gick det ok att odla, men eftersom det inte var så djup grävt så blev morötter krokiga och potatisen växte inte alls särskilt mycket.
Sedan förra året så har vi blandat jorden (nu är odlingsplätten ca 50kvm) med säkert 30 skottkärrelass med sågspån och jag har kunnat komma ner ca 1 meter ner i jorden med spaden. Det var ett sjuhelsickes slitigt jobb!

I brist på tid så gödslade jag aldrig, utan rensade bara bort ännu mer kvickrot, stenar och slog isär lerkocklor så gott det gick. Mycket fick jag forsla bort till annat ställe. I år har jag väl inte kunnat skryta med odlingen direkt, kall temeratur bidrar väl till en hel del.... Men jag har anordnat landet så att jag har fasta gångar där jag går (inte på det andra) eftersom jorden lätt packas ihop. Strukturen på jorden är MYCKET bättre, däremot så har jag insett att det har gått åt mycket kväve för att bryta ner sågspånet, därav den lite sämre växtligheten . J
Jag har matat med gräsklipp emellanåt på gångarna och gett morötter lite snabbgödning i form av guldvatten.
Till våren tänker jag gödsla med hästgödsel och hoppas att det mesta av sågspånet brutits ner och ger en bättre struktur.
Så mitt råd är nog att blanda upp jorden med tex sågspån. Halm misstänker jag tar längre tid för att brytas ner, men är det förmultnat innan så kanske det går bättre. Ta sopsäckar och fyll med löv till hösten, knyt ihop och låt de stå ute. Fyll dem i landet till våren.