Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Synka MV-status?  (läst 2078 gånger)

Falin

• -
Synka MV-status?
« skrivet: 03 dec-06 kl 20:56 »
Jag ska i veckan hämta nya tackor, som alla har MV3-status. Men hemma har jag fortfarande kvar finullisarna, som inte har någon status alls.... Jag är rätt förtjust i dem, och kan tänka mig att behålla dem ("rätt" köpare har ännu inte dykt upp), men går det att få samma status på dem som på de inköpta tackorna? Och hur lång tid tar det i så fall? Jag kommer att hålla dem åtskilda i olika byggnader, utan någon kontakt med varandra.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Synka MV-status?
« Svar #1 skrivet: 03 dec-06 kl 23:55 »
3 år tar det   ;D

Minst 5 djur över 3 års ålder måste finnas att ta prover på.

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 04 dec-06 kl 00:02 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #2 skrivet: 04 dec-06 kl 11:02 »
Ring och kolla med Fårhälsovården, risken är att MV3statusen försvinner på dina nyinköpta tackor så fort du får hem dem på gården. Du får sedan börja om med alla får du har och som Rosa säger tar det 3 år.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Falin

• -
« Svar #3 skrivet: 04 dec-06 kl 14:41 »
Aj då, det lät ju inte bra.... De utan status är 1,5 resp årslamm och dessutom är de bara 4 stycken ihop. Ja, det är nog bäst att jag ringer Fårhälsovården och kollar!

Falin

• -
« Svar #4 skrivet: 04 dec-06 kl 15:03 »
Och nu har jag ringt.  :) Ja, precis som ni sa var det ju.... Men jag kan behålla den nya gruppens status om jag håller dem åtskilda på gården, fast det innebär ju klädbyte, separata beten osv. Alternativet är att blanda dem och börja om från början, och det är ju inte heller så lockande. Jag får fundera lite hur jag ska göra.

Men jag glömde fråga en sak när jag ringde; om jag nu säljer finullarna och låter det nya gänget flytta in i deras hus, måste jag sanera där först? Som jag förstått så smittar MV från djur till djur, eller?

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:behålla MV-status..
« Svar #5 skrivet: 06 dec-06 kl 11:40 »
Så här står det i reglerna för MV programmet:

Om besättning ska etableras där besättning mrd okänd status tidigare hållits
-skall utrymmen där får vistats tidigare vara  utgödslade, rengjorda och desinficerade*.

-Beten eller fållor ska ha varit fria från får minst 14-dagar.

-Veterinär ska utfärda ett intyg på detta innan de nya fåren anländer.

Mvh Rosa

*Desinfektion görs med  Virkon 30 min, Glu-cid 4 timmar el. Venno FF Super 1 timme.

Glöm inte att desificera märktång, fårsax, ingivare m.m
« Senast ändrad: 06 dec-06 kl 12:19 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Falin

• -
« Svar #6 skrivet: 06 dec-06 kl 21:19 »
Nåja, det ska ju ändå gödslas ut förr eller senare...  :) Då får det bli så, helt enkelt. De nya får vara i sitt utrymme till betesdags.

Jag har i alla fall hämtat de nya fåren idag, och installerat dem. De är jättefina! Och så köpte jag lite tillbehör som absolut behövdes.  ;) Just nu bekantar de sig med hästarna, vars lösdrift gränsar till deras. Det borde göra susen för ponnyns fårskräck!

Dela detta:

* Inloggade just nu

689 gäster, 2 användare
Bokohammare, Rosanne

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser