Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket bete..  (läst 1397 gånger)

blomsterhöna

  • Inlägg: 38
    • -
Hur mycket bete..
« skrivet: 19 jul-12 kl 12:42 »
Hej!

Några frågor:

* Hur mycket bete kräver 20 får med lamm?

* Hur många får med lamm räcker 2 hektar till?

* Hur många får kan man ha i en lada som är 8 x 16 meter? Där ska kunna delas upp till sjukbox, separat bagge box etc.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Hur mycket bete..
« Svar #1 skrivet: 19 jul-12 kl 13:11 »
Beror såklart på marken, men de fårbönder jag pratat med säger ca 4 tackor med lamm per ha, om man också ska ta vinterfoder från marken. Men det kan variera mycket, beroende på vilken mark man har.

Alltså tar 20 tackor med lamm ca 5 ha, och man kan ha ca 8 tackor med lamm på 2 ha.

Kolla in jordbruksverkets hemsida för regler angående stall, ligghall osv.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

blomsterhöna

  • Inlägg: 38
    • -
SV: Hur mycket bete..
« Svar #2 skrivet: 19 jul-12 kl 13:24 »
Beror såklart på marken, men de fårbönder jag pratat med säger ca 4 tackor med lamm per ha, om man också ska ta vinterfoder från marken. Men det kan variera mycket, beroende på vilken mark man har.

Alltså tar 20 tackor med lamm ca 5 ha, och man kan ha ca 8 tackor med lamm på 2 ha.

Kolla in jordbruksverkets hemsida för regler angående stall, ligghall osv.

Tack snälla för svar :)
Jag hade inte tänkt ta hö från marken, men det kanske man ska/måste?

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Hur mycket bete..
« Svar #3 skrivet: 19 jul-12 kl 13:27 »
För att få parasitfritt bete till lammen, så brukar man använda det stycket till att ta vinterfoder året innan. Det blir stort parasittryck om man låter dem beta överallt varje år.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Hur mycket bete..
« Svar #4 skrivet: 19 jul-12 kl 19:35 »
Tack snälla för svar :)
Jag hade inte tänkt ta hö från marken, men det kanske man ska/måste?

Ja nånstans ifrån måste du ta höet, och jag rekommenderar att du tar det från marken.
snus? vad är priset på en pris?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

403 gäster, 2 användare (1 dolda)
isa

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser