Irriterande små bensintankar på hobby motorsågar

Startat av Tännlappen, 18 Jul-12 kl 22:56

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Tännlappen

...Kanske något att tänka på om man köper motorsåg,mycket irriterande att avbryta hela tiden för tankning. Kollat runt,verkar som alla sågar för hobby,villaägare har små bensintankar även då kända märken.Julas Meec däremot har ca 0,55 liters bränsletank vilket verkar vettigare för hobbyisten som hobbysågar. Har själv sågat med en Partner 42-kubikare,kan knappt såga ner ett litet träd förrän det är dags för påfyllning...tror tanken rymmer 0,37l. Kanske går att knattra längre med Meecen....Annars proffsmaskiner med större tank kostar skjortan...

Broberg

Citat från: Tännlappen skrivet 18 Jul-12 kl 22:56
...Kanske något att tänka på om man köper motorsåg,mycket irriterande att avbryta hela tiden för tankning. Kollat runt,verkar som alla sågar för hobby,villaägare har små bensintankar även då kända märken.Julas Meec däremot har ca 0,55 liters bränsletank vilket verkar vettigare för hobbyisten som hobbysågar. Har själv sågat med en Partner 42-kubikare,kan knappt såga ner ett litet träd förrän det är dags för påfyllning...tror tanken rymmer 0,37l. Kanske går att knattra längre med Meecen....Annars proffsmaskiner med större tank kostar skjortan...

Antagligen för att hålla nere vikten, för billighetsmaskiner brukar väga ton i förhållande till effekten.

Ulric Eriksson

Jag hade en likadan som Julas såg, fast från Rusta. Den var stark och bra (ända tills den gick sönder), men ganska törstig, så man fick allt tanka den rätt ofta också.

Tännlappen

..Läste om en liten såg typ Stihl 170..verkade smidig men som sagt bara knattra runt en kvart innan påfyllning..ungefär som att såga ner en lönn på ca tio decimeter  och kvista upp och stycka...sedan tanka...Ulric Rustasågen kunde du knattra längre än så?

nordik

partner och andra liknande sågar är bara skit. husqvarna gör de bästa sågarna på marknaden enligt mig. de är ergonomiska en gran på 70cm i diameter är inga problem brukar kunna såga ner 2-3 stycken innan det är dags att tanka med en Husqvarna 346 xpg.

tänk på att ha en vass kedja så förbrukar sågen mycket mindre bränsle, det ska komma stora fina flingor i sågspånet.

och som allmänt tips använd sågbyxor när ni sågar!!!!

Tännlappen

Citat från: nordik skrivet 19 Jul-12 kl 01:05
partner och andra liknande sågar är bara skit. husqvarna gör de bästa sågarna på marknaden enligt mig. de är ergonomiska en gran på 70cm i diameter är inga problem brukar kunna såga ner 2-3 stycken innan det är dags att tanka med en Husqvarna 346 xpg.

tänk på att ha en vass kedja så förbrukar sågen mycket mindre bränsle, det ska komma stora fina flingor i sågspånet.

och som allmänt tips använd sågbyxor när ni sågar!!!!
...kollade data på din såg,är väl en proffssåg..verkar vara en halvliters bränsletank...huuuuhhhh..priset närmare tiotusen.. :o...men intressant veta det går att såga lite innan påfyllning..

Broberg

Citat från: Tännlappen skrivet 19 Jul-12 kl 01:25
...kollade data på din såg,är väl en proffssåg..verkar vara en halvliters bränsletank...huuuuhhhh..priset närmare tiotusen.. :o...men intressant veta det går att såga lite innan påfyllning..

Bättre du hittar en begagnad husqvarna 55 i vettigt skick då. Riktigt bra bonnasåg.

Tännlappen

Citat från: Lopt skrivet 19 Jul-12 kl 01:41
Bättre du hittar en begagnad husqvarna 55 i vettigt skick då. Riktigt bra bonnasåg.
...Jaa,kan vara ett vettigt alternativ  :D ..om det går att få tag i till ett vettigt pris...frågan är om Meecen klarar lite längre pass innan påfyllning...

Tännlappen

Citat från: nordik skrivet 19 Jul-12 kl 02:13
klart det ska vara proffssågar
..Visst om man sågar hela dagen...men hobbysågar,röjer trädgården,då behöva tanka stup i kvarten,irriterande,precis som tillverkarna av sågar gjort så att villasågarna ska vara störande dåliga,funderar på om dom gjort vissa delar så dåliga attt dom inte håller för konstant körande,därför liten bränsletank så sågen får vila så den inte smälter ihop...

nordik

köp en eldriven såg om du bara ska ha den i trädgården.

annars tycker jag du ska satsa på en beggad proffssåg.

skit som partner och 2000 kr sågar är inget oh ha!

fast sen har jag ju skogsutbildning inkl motorsåg c kort också...

Tännlappen

Citat från: nordik skrivet 19 Jul-12 kl 02:51

..Eldriven såg går bort...undrar om Meecen klarar längre pass utan tankning...

nordik

Citat från: Tännlappen skrivet 19 Jul-12 kl 03:09
..Eldriven såg går bort...undrar om Meecen klarar längre pass utan tankning...

satsa på en beggad såg istället meec är ett skitmärke....

Ulric Eriksson

Citat från: Tännlappen skrivet 19 Jul-12 kl 00:21
..Läste om en liten såg typ Stihl 170..verkade smidig men som sagt bara knattra runt en kvart innan påfyllning..ungefär som att såga ner en lönn på ca tio decimeter  och kvista upp och stycka...sedan tanka...Ulric Rustasågen kunde du knattra längre än så?

Jag minns inte, det var några år sedan. Skytten har en likadan som jag tror lever fortfarande, han får komplettera om han läser det här.

Efter den där sågen skaffade jag en MS 260 som är en underbar såg, men den kostade också fem gånger så mycket.

Existens?

Citat från: nordik skrivet 19 Jul-12 kl 02:51

Struntprat! Huskvarnas billighetsserie ( amerikatillverkad) ligger på 2500 kr och är en alldeles utmärkt såg.  Har haft såna nu i 10 år för att sköta 35 ha skog.  Lätta, smidiga och bra på alla vis. Och billiga.

TiB

Jag köpte mig en Husqvarna 435 X-torqe när min gamla Jonsered 535 gav upp. Har nästan gråtit, definitivt förbannat  och nästan burit våld på Huskyn, för när den var ny  var så hade jag ett hälvitte för att få igång den. Nu har den gått några tankar och startar rätt lätt. Med Jonsereden visste jag om det var 4-5 eller 8-9 ryck bara genom att titta på himlen. *satan vad jag saknar den*

Någon som har erfarenhet av hur bra/dålig min såg är?     
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Stellan_J

Citat från: Tännlappen skrivet 19 Jul-12 kl 01:25

Husqvarna 346 xpg är en bra såg men den är inte billig. Du bör räkna med att lägga ut 20 000 istället för 10 med tanke på att det är bättre att även ha med sig en reservsåg när du ska fälla träd. Man vet aldrig om något går sönder i sågen. Jag har två Husqvarna 346 xpg och jag är nöjd med dem. De är lite väl tunga om man bara ska fälla småträd men då brukar jag använda en mindre såg från Husqvarna istället. 
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Tännlappen

Citat från: Stellan_J skrivet 19 Jul-12 kl 11:21
Husqvarna 346 xpg är en bra såg men den är inte billig. Du bör räkna med att lägga ut 20 000 istället för 10 med tanke på att det är bättre att även ha med sig en reservsåg när du ska fälla träd. Man vet aldrig om något går sönder i sågen. Jag har två Husqvarna 346 xpg och jag är nöjd med dem. De är lite väl tunga om man bara ska fälla småträd men då brukar jag använda en mindre såg från Husqvarna istället.
..Bara noterar..behöver man ha med ett knippe tiotusenkronorssågar från Husqvarna kanske man får prova ett annat märke..

kbh

Ja kör med en shtil 200 som  är jätte bra till det mesta  en fantastisk liten såg är det och skulle det behövas kraft tag så har ja en  sthil361  ska mycket till  om ja ska gå bet.

astrojensen

Att köpa en såg til 10k+ verkar liiite överdrivet för dom flesta av oss. Jag har själv en Jonsered 2041, som jag köpte ny för sisådär 12 år sen för den ringa sum av 2500 DKr. Den har ALDRIG krånglat eller varit svårstartad, även efter lång tid. Farsan har en likadan, som han forsökt slita ut genom dom sista 15 åren, men har inte lyckats...! Den startar fortfarande efter två-tre ryck. Hundratals timmar har dom jobbat, båda två, farsans nog tusentals. Nu har han köpt en Jonsered 2145 och har den gamla 2041 som reserv vid fällning. Dom drar inte mycke bränsle, man kör utan vidare i en timme eller längre, också vid tuffa jobb med nästan konstant högt varvtal.

Dom första egna sågarna vi hadde var gamla Partner från 70-talet. Tunga o jävliga, men vilket härligt ljud och et vrid i motorn som moderna sågar bara inte kommer i närheten av. Det är som skillnaden mellan en Japansk motorcykel och en hederlig gammal V-twin H-D!  ;D  Vi har fortfarande våra gamla Partner, men den ena har krångel med oliepumpen och den andra minns jag inte, om den går eller inte. Ibland tar man gärna fram dom, lyfter lite på dom och glädjs över att moderna sågar är så lätta och fina. Tänk, vi gick och kvistade med dom gamla Partner!  :o

Moderna Partner bensinsågar är inget att ha, men deras elsågar är ibland riktigt fina. Jag har en, som jag har till trädgårdsarbete och lättare kapning. Det går som en lek. Lätt er den, väldigt smidig och fin. Den har motorbroms, så fort man släpper knappen stannar kedjan. Väldigt bra säkerhetskänsla. Det enda minus är sladden, som alltid vill fastna i veden eller gräset eller kring foten...  :P

Thomas, Bornholm

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

915 Gäster, 1 användare
Linda