Irriterande små bensintankar på hobby motorsågar

Startat av Tännlappen, 18 Jul-12 kl 22:56

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

nordtravare

Här i området körs det mycket och hårt även yrkesgallring med stihl 200 och efterföljaren och dom lovordas verkligen ,det är en yrkessåg .Dom mindre stihlarna lovordas även dom.

TiB

En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Tännlappen

..Klockade min hobbymaskin,Partner 5000...någonstans mellan 25-30minuter kunde jag knattra...konstiga med tidsuppfattningen är att när jag ville soppan skulle ta slut tyckte jag den varade länge  :D ... Kollat och tänkt på eget behov...blir nog en typ kirurg eller arbogistsåg jag behöver...lägger man till tiden från gammal såg och en ny lättviktare kan man knattra i ca 50-minuter kanske...båda tankade  :D...verkar som stihl har dom bästa sågarna...ovanligt nöjda användare...måste vara så man gjort instegsmaskinerna med bra kvalitet...många stora tillverkare brukar fuska med det...ska det vara billigt ska det vara skräp enligt vissa stora tillverkare vilket gör att dom förlorar kunder... Stihl 192 c-e  tror jag väger ca 3,3kg...kanske hänga som en apa i träden och såga med en arm  :D

nordik

Tännlappen

Citat från: nordik skrivet 22 Jul-12 kl 01:53
40 minuter är normal tid ungefär...
...Stämmer nog bra...sågarna för dagsjobb i skogen har någon deciliter mer i tanken...men kombinerar man en befintlig hobbysåg med en typ stihl arbogistsåg borde man bli rätt belåten....gott att hänga som en apa och såga.. :D

Existens?

Det beror ju såklart på vad man gör.
Står man på fullgas i en vedhög och bara kapar, så tar ju bensinen slut fortare än om man pulsar fram i meterdjup snö och kvistar en tall.
Inte så konstigt, kanske.

Nuffield

Jag kör en sån här http://www.husqvarna.com/se/products/chainsaws/450-e-series/ sedan några år och är helnöjd. Tidigare hade jag en gammal 44 som även den fungerade klockrent tills den skar när jag skulle såga upp en gammal gaddtall till älgpassved  ::)

Nu är 450:n en ganska stor såg och kanske i överkant om man inte har behov av det. Nån nämnde 55:an tidigare i tråden och det är enligt mig en såg som lämpar sig för långa pass på veabacken eller avverkning av många, grova träd. För stor och tung tycker jag för hobbybruk.

Ett tips är att fråga där de säljer sågarna. Berätta vad man ska använda den till och hur mycket den ska användas. Fäller man mest klena träd, säg under 15cm, tycker jag det är vansinne att köpa en stor och tung och dyr såg. Då är en liten och smidig betydligt bättre  :)

Skulle absolut skippa skräpmärken som Partner, Meec, Biltema osv och gå på en Husqvarna eller Jonsered. Dessa är ju i grunden samma maskiner så det blir en smakfråga vilken man gillar bättre. Stihl har jag ingen större erfarenhet av men min känsla är att de är betydligt klumpigare än motsvarande Husqvarna.

Existens?

Partner ägs väl också av Huskvarna/Electrolux?

Ulric Eriksson

Knoppade inte Electrolux av Husqvarna för några år sedan?

Broberg

Citat från: Ulric skrivet 22 Jul-12 kl 13:05
Knoppade inte Electrolux av Husqvarna för några år sedan?

Vet jag inte, men de köpte nyligen det där McCulloch, hörde jag någonstans.

Temeriaire

Jag köpte en beg 346xpg för ett par år sen, och jag är helnöjd, och fattar inte riktigt vad som skulle vara fel med kvalitén? Jag kör lite sporadiskt,  brukar avverka 50-60m3 ved per år.  Sågen går bra, tar relativt lite soppa och är smidig att hantera. Har även en 242xp, ävenn den går bra och säkert, även om den är lite klenare än 346.
För beg 346 gav jag 3500-4000:- nånting.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

torbjorn

Jag tror Husqvarna står fritt igen numera, åtminstone såg jag att de kom med en egen årsredovisning ungefär samtidigt som Electroluxkoncernen släppte sin.

Men i övrigt så är ju Partner, Jonsered och Stiga samma sak. Ibland förekommer motorsågar tillverkade av samma fabriker även under återförsäljarnas egna namn (Cotech, Meec, Kellen osv), man känner igen dem på electroluxloggan på den finstilta typskylten.

Tidigare ingick även McCulloch där, men jag tror det följde Husqvarna i försäljningen.
Kollar man på den här tillbehörssiten www.uoa.cc så verkar det vara McCulloch som ligger bakom den, men längst ner på sidorna står det Copyright Husqvarna Group.

Broberg

Citat från: torbjorn skrivet 22 Jul-12 kl 13:26
Tidigare ingick även McCulloch där, men jag tror det följde Husqvarna i försäljningen.
Kollar man på den här tillbehörssiten www.uoa.cc så verkar det vara McCulloch som ligger bakom den, men längst ner på sidorna står det Copyright Husqvarna Group.

Ja, så var det nog fan.

Skogsvilde

McCulloch har ett nära samband med Husqvarna. Hur vet jag inte, men jag lossar McCullochmaskiner hos Husqvarna.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tännlappen

...Slog till på en Stihl MS 192 c-e...kampanj på dom...lätt såg  :D ...kände på många sågar i affären,vred och vände på dom i olika vinklar...även Husqvarna...andra sågarna är som blyklumpar om man jämför...konstigt det gör så mycket med kilona...Märktes att handlaren gillade sågen...Testade lite hemma...knattrade runt  :D ....Helt klart..finns ingen tvekan...det är den sågen man ska ha  :D ...gick ju i princip runt med ett flin i ansiktet  ;D ...låter som en vuxen såg...verkar ha mycket dold kraft....kanske oanad kraft  :o ...

Humle

Det borde väl gå att  tejpa fast en 1.5 liters pet-flaska utanpå sågen och koppla ihop den med den inbyggda bensintanken?! På så sätt fyrdubblar man tankvolymen mer eller mindre helt gratis. Någon måste ju ha provat detta :).
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

nordik

så jävla jobbigt är det inte att tanka sågen, desutom måste du ju fylla på kedjeolja med...

fishyerik

Citat från: Humle skrivet 24 Jul-12 kl 00:33
Det borde väl gå att  tejpa fast en 1.5 liters pet-flaska utanpå sågen och koppla ihop den med den inbyggda bensintanken?! På så sätt fyrdubblar man tankvolymen mer eller mindre helt gratis. Någon måste ju ha provat detta :).

Sågen får tillfälle att svalna lite under tankning.

Få se nu, en PET-flaska utstickandes från sågen med en hemmagjord anslutning, med bensin i, torrkörd kedja, het såg, ensam ute i skogen, spån överallt.

Har du fler bra tips?

Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

TiB

Iaf ett sätt att ständigt ha ny såg. Man behöver nog inte ens fila.  ::)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

914 Gäster, 1 användare
Linda