Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vallande islänning  (läst 3548 gånger)

gimskogen

• gimskogen.se
vallande islänning
« skrivet: 02 dec-06 kl 23:07 »
Ville bara lägga in en bild på vår isländskafår hund då han hjälper till att ta in mjölkkorna...

:)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

gimskogen

• gimskogen.se
Re:vallande islänning
« Svar #1 skrivet: 02 dec-06 kl 23:11 »
Bara en bild till...
Roligt nä man hittar lite sommar bilder...
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #2 skrivet: 02 dec-06 kl 23:16 »
Som ni ser så är det svårt att sluta...

Men en på minnelse om sommaren.!!!!

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #3 skrivet: 02 dec-06 kl 23:32 »
Nej nu får det bli den sista bilden...
Även här jobbar han... gårdshund som han är....
Håller koll på hönsen, ev rovfåglar, att fåren är ok och att inte matte "behöver hjälp" osv...
« Senast ändrad: 03 dec-06 kl 00:09 av gimskogen »

Lusa

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 05 dec-06 kl 13:08 »
Kul att se hundar som jobbar!

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 05 dec-06 kl 13:16 »
Vallar islänningar med skall, det gör min heeler.

Och Collien tar till skallet när det behövs=tröga kossor.
« Senast ändrad: 05 dec-06 kl 13:17 av Anna Ho »
"Lycka är att ha en Heeler i hälarna och en korthårs Collie i knät :-)"

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #6 skrivet: 05 dec-06 kl 23:51 »
Islänningar vallar med skall precis som bl a västgöta spets...
 om korna eller fåren gör mot anfall så hoppar han undan och tittar på mig.. säger jag då "Bit den rackans kon!" så blir det fart, då blir det ett helt annat skall och han nafsar korna i bakbenen och duckar... ser väldigt speciellt ut...

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #7 skrivet: 06 dec-06 kl 00:00 »
så här nöjs ser Vassen ut när ha just har hjälp till att få korna i hagen efter mjölkningen...
« Senast ändrad: 06 dec-06 kl 00:00 av gimskogen »

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 06 dec-06 kl 00:57 »
Islänningar vallar med skall precis som bl a västgöta spets...
 om korna eller fåren gör mot anfall så hoppar han undan och tittar på mig.. säger jag då "Bit den rackans kon!" så blir det fart, då blir det ett helt annat skall och han nafsar korna i bakbenen och duckar... ser väldigt speciellt ut...

Låter exakt som min Lancashire Heeler........

Har mjölkkor, hundar, häst, huskatter och en Maine Coon, marsvin och höns: dv RIR, dv Plymouth Rock och dv Sussex.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #9 skrivet: 06 dec-06 kl 13:01 »
Tro jag läste i tidningen Land ... vadet i somras om just Heeler...
Verkar vara en mycket duktig och trevlig hund...

Anna Ho

• Östergötland
« Svar #10 skrivet: 07 dec-06 kl 01:01 »
Va det ett reportage om Heeler, så vad det min kille Fiasko.......

Kerstin Linnea

« Svar #11 skrivet: 23 jan-07 kl 16:00 »
är islänningen duktig och valla får?
Jag har funderat lite på en hund som vallar och är lite av alt i allo....
Hur är det är islänningen skällig?

Kerstin Linnea

« Svar #12 skrivet: 24 jan-07 kl 11:41 »
Hu :P

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #13 skrivet: 02 feb-07 kl 13:20 »
Naturligtvis skäller en inslänning!!
Det är ju en skällande vallare.. precis som bl a västgötaspetsen...

De skäller när det kommer främmande in på gården o talar om att det kommer nån...

de skäller o jagar bort kråkor o annat som inte hör hemma på gården..
de skäller då katternna, ungarna  bråkar...eller något annat som behöver åtgärdas...
Det är ju en gårds o vallhund...

men de står ju inte o skäller hela dar... då måste man ju säga till..

det handlar ju om uppfostran...

Menvisst det är en spets så de har en låg skälltröskel...

nu när jag skriver på datorn ligger hundarna o sover vid mina fötter...

när jag kärrar mina 13 kärror ensilage till korna morgon o kväll så ligger de också o sover ...brevid ensilage balen...
men då har de ett öga / örat på omgivningen... så skulle de komma tex en duvhök o flyga över gården så blir den genast bort körd av en skällande islänning..

Om islänningen är en bra får vallare... är ju naturligt vis olika från individ till individ... då man tyvärr inte avlar för vallning.. och det inte finns några kurser att gå med islänningar... för tillfället.

Sedan beror det ju på hur du skall valla... själv brukar hundarna hjälpa till när vi flyttar fåre.. jag går före med havre hinken och hundarna cirklar runt flocken o håller dem samlande o föser på efter släntrarna...

har flyttat upp som mest ca 30 st samtidigt...

De jobbar mer själv ständigt än border som man hela tiden styr...

Men det är viktigt att det är du som bestämmer och jag brukar prata med hundarna hela tiden, säger luugn, bakom, stanna, duuktig osv.. och i bland så får man peka på nåt djur - då ropar jag namnet på hunden o pekar med hela armen o säger Hämta dem där... då bär det i väg... När jag är nöjd så säger jag alltid " nu är det bra... tack så mycket"  o sen skall vi inte valla mer.. då får de en god bit...
ofta har det gått mykcet bättre än man tror...

Det är mycket duktiga på att ställa djur... tex om ett får kommit ur hagen så ställer hunden det så du kan gå fram o lyfta till baka de..

Som sagt jag vet ej om jag gör rätt eller fel...
 me det funkar hos oss...

men i bland går vi genom hagen utan att valla några djur alls... detta är ju också viktigt... att det hela tiden är du som bestämmer...

Fins ju oerhört många sätt att valla på...
tex schäfrar som är gränsvallare.. levande staket... det är de ju inte så många som vet..

och nästan alla länder har ju både boskaps vaktande hundar, vallande hundar o jakthundar...
sen finns det ju en del tempelhundar osv...

laba linda

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 19 feb-07 kl 09:26 »
Hej!
Ville bara säga att det var ett mycket bra svar om vallning. Har själv en Islänning och är överlycklig att det blev den rasen.
Ville ha en hund som kunde valla, men samtidigt var en trevlig familjehund. Det är ju tyvärr inte alla raser som kan både och.

Vad gäller skällande, så är det lite upp till en själv. Jag har under en period inte jobbat med hunden så som han är värd pga bebis och det gör att han skäller mer på fåglarna i träden än normalt.

I vanliga fall hjälper han till att flytta kor mellan beteshagar samt vaktar grindöppningar när man öppnar för att köra in.

Anthea

• Gäst

Dela detta:

* Inloggade just nu

440 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.

* Nya annonser