Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ledinflammation pga sår på minigris  (läst 937 gånger)

mli79

• Skåne
Ledinflammation pga sår på minigris
« skrivet: 17 jul-12 kl 21:38 »
Peggy, som har cirkulerat här på forumet förut då hon var nära himlen pga hälta 2008, lever fortfarande. Hon bantades försiktigt och har mått prima. Tappade lite väl mkt i vikt i vintras av någon anledning, men repade sig rejält när hon fick gå ut i nya stora hagar. Så pigg så att hon började rymma igen.. Alla mina djur går i samma hage, och när Peggy brunstar är hon som ett plåster på hästarna. Jag flyttade hästarna men hon rymde efter. Sen en dag för drygt en vecka sedan började hon halta. Hon hade ett litet sår i trampdynan, som ett skärsår.  Hon var inte särskilt svullen och inget satt i såret. Jag kontaktade veterinär och han sa att vi kan avvakta. Ett par dagar senare var hon blockhalt och gömmer sig inne i kojan och kommer bara ut när man serverade henne mat. Klöven var jättesvullen, gick inte att röra benen i foten, allt var som en hård klump, men såret var helt läkt. Jag tänkte då direkt att hon måste ha brutit klöven, att en häst trampat på henne. Vi åkte till veterinär som menade på att det inte alls säkert är brutet, det är vanligt med bölder och ledinflammationer på grisar. Och allt kan ha börjat med såret. Igår fick hon antibiotika och kortison, samma sak i dag. Sen tre dagar till med antibiotika.
Nu i kväll så verkar det som om den tjocka huden på trampdynan har lossnat och att det är bara ny tunn hud under. Hon är fortfarande lika halt, men inte riktigt lika svullen. Kan hudlossningen bero på att det är en böld som är på väg ut?
Är jag för hialös om jag tycker att hon borde ha svarat bättre på två dagars behandling?
Hon äter och dricker, kissar och bajsar och snackar med en konstant om man är i närheten. Pigg alltså, men mellan måltider och toalettbesök så ligger hon stilla. Hon är 11 år nu, men så pigg som hon har varit den här sommaren har hon aldrig varit. Vore så synd om det skulle sluta med ett sketet sår. Om det nu inte är brutet..

Oj nu vart det långt.. vad har ni för erfarenheter av detta?
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

451 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser