Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ohyra i krusbärsbusken :(  (läst 13270 gånger)

Kattie

Ohyra i krusbärsbusken :(
« skrivet: 17 jul-12 kl 15:59 »
Jag har fått larver i krusbärsbuskarna  :-\ skulle behöva ha råd om vad det är, vad jag kan göra åt det, behöver jag göra nåt o kan jag använda bären ändå  ::) Hoppas bilderna kommer in  :-[

Tännlappen

• -
SV: Ohyra i krusbärsbusken :(
« Svar #1 skrivet: 17 jul-12 kl 16:25 »
Troligen någon sorts krusbärsstekellarv....lägg en duk under busken,skaka så ramlar larverna ner på duken...sedan upp till dig själv hur mordisk du är...åtgärdar du inte larvproblemet hämmas buskarna i sin tillväxt...växer sämre utan blad...

Kattie

« Svar #2 skrivet: 17 jul-12 kl 16:46 »
Det är första gången dom har kommit på alla år vi bott här, om man inte åtgärdar, finns dom kvar tills kommande år då?

tinna.m

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 17 jul-12 kl 16:58 »
Släpp in hönsen så försvinner larverna..  :)
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Kattie

« Svar #4 skrivet: 17 jul-12 kl 18:04 »
jäkla bra ide! får släppa ut dom istället bara, se om man kan fixa nån provosorisk hage på det hållet  ;D

Tännlappen

• -
« Svar #5 skrivet: 17 jul-12 kl 18:17 »
Det är första gången dom har kommit på alla år vi bott här, om man inte åtgärdar, finns dom kvar tills kommande år då?
Dom kryper ner i jorden och förpuppas,sedan blir härjningen ännu värre...tydligen ska man kunna se ägg längs huvudnerven på bladen tidigt på våren....förr använde man ddt...så tinna.m förslag med höns blir nog bra..

Tapio

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 17 jul-12 kl 21:19 »

Halaj!

Garanterat att de återkommer! Har man en gång fått de dj-la krusbärssteklarna på sina buskar blir man aldrig av med dem.

Men försök!

Recept:
1 liter vatten
1 dl grönsåpa
1 matsked T-röd
spruta!

//T
« Senast ändrad: 17 jul-12 kl 21:26 av Tapio »

Kattie

« Svar #7 skrivet: 17 jul-12 kl 21:59 »
Låter som ett recept i min smak  ;)  ska blanda ihopa o spruta på rejält både på buskar o mark

Buskarna står ju lite vid sidan så jag har inte sett det förrän idag... var där o kollade bären för ca 1 v sen och märkte då inget o nu var där galet många...
« Senast ändrad: 17 jul-12 kl 22:01 av Kattie »

tinna.m

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 17 jul-12 kl 22:00 »
Låter som et recept i min smak  ;)  ska blanda ihopa o spruta på rejält både på buskar o mark!
Akta HÖNSEN!
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Kattie

« Svar #9 skrivet: 17 jul-12 kl 22:03 »
Ja självklart  ;) dom går i rastgård numera o kommer inte åt buskarna, vi har räv som stryker här så jag vågar inte släppa ut längre  :-\

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #10 skrivet: 17 jul-12 kl 22:35 »
 Annars lät väl höns tanken bäst, då gödslas ju busken samtidigt :D
Hör gärna av dig om tidigare recept inte hjälper för att jag ska ha några gamla recept sen min morfar liggande och dom ska vara helt ofarliga.
Orkar och vågar bara inte rota i kartonger nu när frugan och barnen sover.. Skulle bli en jobbig natt och ett xxxxxx liv i morgon eftermiddag ju ;D
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Kattie

« Svar #11 skrivet: 17 jul-12 kl 22:38 »
Jo det låter helt klart bättre med hönsen men då måste vi rigga upp ytterligare en rastgård runt bakom liksom och jag har inte grejer hemma till det just nu, sprutar jag nu kan jag heller inte använda bären och det är ju trist det med  :P men jag vill ha bort skiten  ::)

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #12 skrivet: 17 jul-12 kl 22:48 »
Jo det låter helt klart bättre med hönsen men då måste vi rigga upp ytterligare en rastgård runt bakom liksom och jag har inte grejer hemma till det just nu, sprutar jag nu kan jag heller inte använda bären och det är ju trist det med  :P men jag vill ha bort skiten  ::)
Absolut ska dom bort.. Vatten och bikarbonat?? Tanken slog mig nu, det funkar mot annat så det kan ju gå..

Kattie

« Svar #13 skrivet: 18 jul-12 kl 09:30 »
Vilken mängd av vardera? sprutar man med det bör man kunna ta tillvara bären väl?

Tapio

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 18 jul-12 kl 19:05 »
ska blanda ihopa o spruta på rejält både på buskar o mark

Halaj!

Du måste spruta på larverna. Tokspruta överallt hjälper inte.
Om jag inte minns fel funkar det som att den kladdiga såpan täpper till larvernas andningsvägar.

//T

Tant Jansson

• Östergötland
« Svar #15 skrivet: 19 jul-12 kl 14:38 »
Jag hade en sådan här invasion några år i rad.  :'( Det var nog för en tio år sedan, eller så...
Men så fick jag tipset att på hösten gräva i jorden runt buskarna. Så att frosten säkert kom ned och de frös ihjäl.
Sedan dess har jag inte haft några problem.  :D  :D
Tant inte fru, om jag får be. :D

masa

• -
« Svar #16 skrivet: 23 jul-12 kl 11:35 »
Det är larver av Krusbärsmätare, Abraxas grossulariata, alltså en fjärilslarv. En mycket effektiv biologisk bekämpning är att spruta med Turex som innehåller Bacillus thuringiensis var. Kurstaki och verkar enbart på fjärilslarver. Man behöver inte spruta på själva larven utan på bladen som larverna äter på så att de får i sig bakterien.

Lidhem

• Livet på landet, det enda som är bra
    • Östergötland
    • LidhemsGrönt
« Svar #17 skrivet: 01 aug-12 kl 08:11 »
Jag sprutade mina larver med såpvatten utan T-röd och de försvann ändå
Månskensbonde med make, tre barn, 2 kattungar, ett gäng Kindahöns, blandisar, myskisar, Gotlandskaniner, Gutefår, Linderödsgrisar och ett antal bin http://lidhemsgront.blog.se/

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #18 skrivet: 01 aug-12 kl 10:15 »
Jag sprutade mina larver med såpvatten utan T-röd och de försvann ändå
Jag skulle tro att T-Röd mer har efekten att hålla ohyra borta. Medan såpan mer tar kål på ohyran direkt. Så att vill man bara bli av med befintliga angrepp så duger nog såpa bra.

Dela detta:

* Inloggade just nu

597 gäster, 5 användare (1 dolda)
torbjorn, Aletaalmoni, Nina W, gronesmyg

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser