Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vaktlar: Hur många tuppar per hönor?  (läst 4391 gånger)

hen

• extremt mycket frågor...
    • Småland
Vaktlar: Hur många tuppar per hönor?
« skrivet: 17 jul-12 kl 09:42 »
Som ämnet: Hur många tuppar per hönor skall man ha? - 1 tupp på 5 hönor eller 1 på 10?

tinaw

• Gäst
SV: Vaktlar: Hur många tuppar per hönor?
« Svar #1 skrivet: 17 jul-12 kl 13:11 »
För avelsägg finns siffror på att 3-4 hönor per tupp ger bäst befruktning, men jag har också läst någon annanstans (minns inte var) att fem hönor per tupp gav bäst befruktning. Nånstans där i alla fall är lagom.

hen

• extremt mycket frågor...
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 17 jul-12 kl 13:28 »
om ej avling utan bara äggläggning?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 17 jul-12 kl 13:32 »
Är det bara för ägg, så är det bäst att inte ha några tuppar alls. De som har många vaktlar för äggproduktion håller i allmänhet sina grupper med bara hönor.

Tupparna sliter rätt hårt på hönorna, så det minskar äggläggningen, troligen även livslängden, om man har för många tuppar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

449 gäster, 1 användare
Odlargubben

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser