Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dagens julstök  (läst 13768 gånger)

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
Re:Dagens julstök
« Svar #20 skrivet: 07 dec-06 kl 18:57 »
Idag var jag i Ulricehamn på jobb och passade på att handla några julklappar. Det är en sån där trevlig småstad där butikerna ligger inne i stan i stället för ute på ett gigantiskt köpcentrum ngnstans. Fick flera klappar fixade på bara en liten stund...  :)

Bakar just nu pepparkakor med åttaåringen. Stackars sjuåringen har feber och vill inte ens smaka - då vet man att de är sjuka på riktigt :(

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
Re:Dagens julstök
« Svar #21 skrivet: 07 dec-06 kl 19:18 »
ChristinaR
Jag var inne och kollade på din hemsida, vilken fin krans  :D
Jag älskar när någon kommer med sådana tankar som att använda värmeljushållaren. Skönt med återanvändning, och skönt att någon är snille på att tänka ut ideer  :P


Tack! Men idén med värmeljushållare är inte min, den kommer från Alva i tråden Julgranspanik. Fast jag håller med om att det är en bra idé  :)

Gryning

  • Inlägg: 1085
    • Mirandas have
Re:Dagens julstök
« Svar #22 skrivet: 07 dec-06 kl 19:26 »
Julklappar, julklappar, julklappar.  :P
När ska jag göra det roliga???

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
Re:Dagens julstök
« Svar #23 skrivet: 07 dec-06 kl 20:30 »
Färre julklappar??? I vår familj får (i princip) bara barnen klappar och inte alltför dyra sådana. Vi vuxna kan köpa varandra någon liten överraskningspresent, men inte mer.

Låter kanske tråkigt, men det är otroligt skönt att slippa stressa med att hitta den där perfekte presenten till moster Agda, ja ni vet!

Och så bidrar man inte lika mycket till konsumtionsvansinnet  ;) Funderar förresten på en tripp till den lokala välgörenhetsloppisen, där köpte vi lite julpryttlar förra året. Visst kan man väl köpa klappar på loppis  ??? om inte annat kan man alltid hitta lite mer porslin  ;D

Skogstrollet

  • Inlägg: 251
    • Skåne
Re:Dagens julstök
« Svar #24 skrivet: 08 dec-06 kl 08:56 »
Klart att man hittar klappar på loppis.
I min lilla RK, finns något för alla.
Jag njuter tre gånger när jag handlar där; först för att jag hittar något som passar till den jag vill ge, sen när jag betalar småpengar för köpet och till sist när någon undrar vart jag hittat saken och jag då får tillfälle att göra reklam för röda korsets lilla lokala butik. Jag älskar shoppingturer där  ;D

I varje fall så får jag tillägga min ÅRETs julaktivitet.
Jag tittar på Julkalendern.
Varje dag tillochmed.
För att förstå sensationen i det så bör man veta att jag ser på tv kanske två gånger om året i vanliga fall, men mannen har börjat på ett jobb som innebär att han inte är hemma när det är tv-kalender :'(, och barnen vill så gärna se. Alltså har jag offrat mig och sitter nu spikad varje morgon kvart över sju med en kopp te och njuter av julkalenderdax :-[

Gryning

  • Inlägg: 1085
    • Mirandas have
Re:Dagens julstök
« Svar #25 skrivet: 09 dec-06 kl 21:07 »
Fredag: Meditation à 130 kr för att orka igenom med julen.
Lördag: Gör pepparkaksdeg och köttbullar.
Upptäcker att vi inte har nån saffran.

Skogstrollet

  • Inlägg: 251
    • Skåne
Re:Dagens julstök
« Svar #26 skrivet: 10 dec-06 kl 12:57 »
Igår hade vi stora pysseldagen. Bägge husen här på gården var sprudlande av aktiviteter, och vi hade några vänner på besök samtidigt.
Vi bakade pepparkakor, gjorde pepparkakshus. Hade massor av klipp och klistrasaker som blev till julkort och fina arrangemang. Hade även införskaffat lera så vi skapade jul-ljus-grupper.
Nu har julstämningen tagit ett "sjumilakliv" och vi njuter  8)

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
Re:Dagens julstök
« Svar #27 skrivet: 10 dec-06 kl 13:48 »
Igår var vi på Liseberg (de har julöppet med julmarknad), mycket  fint att köpa men dyyyyrt!! Insåg vilka fantasipriser man kan ta för hemlagad sylt, saft mm i rätt sammanhang! Insåg också att räknar man på julmarknadspriser så sitter vi med en förmögenhet i matkällaren... Köpte iaf en rökt renbog att ha på julbordet.

Kom hem och däckade i feber och ont i halsen så det blir just inget pyssel idag  :(

aino

  • Inlägg: 130
Re:Dagens julstök
« Svar #28 skrivet: 10 dec-06 kl 14:56 »
Julfriden finns inte inom våra väggar - det är tentaplugg och xjobb som gäller - jag orkar inte ens tänka på att fixa nåt. Första advent brukar julpyntet komma upp men i år var det magert.. kanske ska ta upp några julgranskulor som inte sett dagens ljus på två år - vi struntade i gran när vi insåg hur jobbigt och dyrt(sta' bor...) det var.

Skönt att inte ha egen familj då vi åker till föräldrar på julen - behöver inte baka eller pynta mer än det vi själva känner/hinner! Pepparkaksdegen ligger i kylen sen veckan före advent då vi gav oss på att baka pepparkakshus (vattenkvarn!). Funderar på om jag hinner baka lite idag - tacksam hållbar deg!

Årets nyhet på julklappsfronten blir att beställa på nätet så slipper jag kaoset i centrum - ångest bara av att tänka på det! Framförallt att ha en färdig lista vad som ska köpas och var - raka vägen utan massa velade på stan! Sen är det minimerat med julklappsbytande - så skönt, men lite tråkigt ändå. Symboliskt för de närmsta och något mer till de minsta för att det är roligt... Sambon får nog nåt oxå...

Utan snö och pysseltid blir det som en lååång höst med några dagars julmat och försök till julefrid... för att sedan bli slast-vår...

Julkorten börjar bli bråttom dock - och de är ju ett måste till mormor och så...

I väntan på snön...


åsnemor

  • Inlägg: 544
  • lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
Re:Dagens julstök
« Svar #29 skrivet: 11 dec-06 kl 12:56 »
annorlunda julbock ;D

Eulalia

  • Gäst
Re:Dagens julstök
« Svar #30 skrivet: 11 dec-06 kl 15:24 »
i Nytt Meddelande fönstret:
Tryck på Browseknappen (längst ner, vid Bifoga)
Välj filen du vill bifoga från din hårddisk (välj -> open)
Skriv meddelandet och Posta som vanligt.
Filen får vara max 50 kb

Gryning

  • Inlägg: 1085
    • Mirandas have
Re:Dagens julstök
« Svar #31 skrivet: 11 dec-06 kl 19:34 »
Söndag: Bakade leverpastej och pepparkakor.
Julstädade i trädgården.
Måndag: Ännu fler julklappar (nu måste jag nog snart ursäkta mig typ "vi är inte så materialistiska som ni tror")
Skriver klassförälderbrev om insamling till fröknarna.
Fyllde på lager av salpeter, bkarbonat och kanel samt billigaapelsiner att sätta nejlikor i.

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
Re:Dagens julstök
« Svar #32 skrivet: 11 dec-06 kl 20:36 »
Söndag: Bakade leverpastej och pepparkakor.
Julstädade i trädgården.

Här går det knappt att gå ut i trädgården - det har regnat så vanvettigt mycket att allting är vattensjukt. Den låglänta delen av gräsmattan är en sjö! Så nån julstädning i trädgården blir det ju inte och de stackars kvarvarande grönsakerna står och ruttnar. Och de förb-de rådjuren lyckades komma åt grönkålen trots täckning (hade förankrat den för dåligt). Ingen grönkål på julbordet  :'(

Har iaf lagt frukt i blöt för att baka kaka i morgon. Annars går det trögt med stökandet, kombinationen av jobbstress/deadlines, sjuka barn och egen förkylning är... ja, inte julstöksbefrämjande iaf  :P Har suttit i soffan idag och försökt skriva klart en rapport med ett febrigt barn som kollar på film bredvid mig...

Suresh

  • Gäst
Re:Dagens julstök
« Svar #33 skrivet: 11 dec-06 kl 20:53 »
Har bytt ett ljus i en sjuarmad ljusstake i min dotters lägenhet.


Prins Tuvstarr

  • Redaktör
  • Inlägg: 1891
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Re:Dagens julstök
« Svar #34 skrivet: 11 dec-06 kl 22:52 »
Jag har skickat ett julkort idag.  8)

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

lenane

  • Inlägg: 48
Re:Dagens julstök
« Svar #35 skrivet: 11 dec-06 kl 23:14 »
Hela året går jag och drömmer om den sköna december, då snön ska ligga vit och ren ute. Inomhus ska jag gå omkring med ett leende och julpyssla, baka sju sorters kakor och städa. Fast så blir det aldrig! I början av december gör ja upp ett schema med saker som ska göras varje dag och på pappret ser det jättebra ut. Men i verkligheten vet jag att jag skriver upp alldeles för mycket, så bara hälften blir gjort. Och då kommer stressen! Städning är det värsta. Med hundar och katter är det svårt att ha rena golv. Ändå ser jag fram emot julen för under juldagarna träffas hela familjen. På julafton är vi hos vår äldsta dotter och hennes familj och på juldagen kommer våra tre döttrar, deras respektive och barnbarnen. Då blir vi 15 peersoner! Härligt!!

åsnemor

  • Inlägg: 544
  • lever på landet och renoverar sin drömkåk
    • Västergötland
Re:Dagens julstök
« Svar #36 skrivet: 11 dec-06 kl 23:24 »
 ???

Skogstrollet

  • Inlägg: 251
    • Skåne
Re:Dagens julstök
« Svar #37 skrivet: 12 dec-06 kl 10:48 »
Nu så ska jag gå ut och hitta tre granar. En till varje hus på gården, och så den roligaste; Den jättehöga som vi sätter på gårdsplanen. Den dansar vi runt på julaftonskvällen och sjunger glada och vackra julvisor :)

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
Re:Dagens julstök
« Svar #38 skrivet: 12 dec-06 kl 13:16 »
Idag händer det saker  :) Hemma med sjukt barn som är mycket piggare, vi bakar lussekatter, en fruktkaka står i ugnen och orkar vi så blir det fler pepparkakor också.  Jobbstressen och diverse deadlines försöker jag förtränga... ::)

Mat o bakning är nog det roligaste julstöket!

Jag har också insett att fördelen med att bara ha söner är att jag slipper tänka på lucianattlinnen, glitter o trasiga ljus i luciakronor tills i morgon  ;D Pojkarna är tacksamma bara de slipper lussa och får äta lussekatter i stället. (annars är de säkert kul att ha döttrar)

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Re:Dagens julstök
« Svar #39 skrivet: 12 dec-06 kl 13:47 »
Idag är den stora handlardagen! Det mesta till julmat och -godis ska handlas, samt julfrimärken. Har också tagit fram pepparkaksdegen ur frysen - imorgon blir den stora bakardagen!
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

408 gäster, 1 användare
jbsdk

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser