Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kutterspån  (läst 6583 gånger)

Markim

• eggeby.blogspot.com
    • Uppland
    • eggeby.blogspot.com
Kutterspån
« skrivet: 13 jul-12 kl 19:53 »
Såg nån tråd här när jag gogglade tidigare idag men hittar den inte så jag skriver här

Jag är nämligen rejält uppe i varv nu och en aning förbannad och lessen.

Det var iallafall angående kutterspån i hönshuset.

Idag kom en granne förbi och berättade en story om kutterspån.
Som fick mig att inse orsaken till varför mina höns blir dåliga
Alfred dog i oktober förra året, symptomen började med halsen sen beläggning på tungan och en kraftig halsinfektion
som resulterade till att han sen fick tumörer i krävan som inte gick att operera.

Eftersom jag städar hönshuset varje dag så blir jag såklart lessen och orolig varför jag får dessa sympton om och om igen.
Och alla mina prover från  diverse sjukdomar kommer tillbaka negativa från SVA.

Senast nu lilla Linda som var riktigt illa ute.Samt Chefen som slutade gala helt.Även lilla Berit visade dessa symptom.
Poppe dog i samma sympton som Alfred.

Jag ringde min veterinär idag efter kommit fram till detta om kutterspån.
Hennes ord är min lag så därför kommer jag nu att bara ha halm för att se om mina anor stämmer bla.

I mitt fall råder inga tvivel jag är helt 100 på att spånet orsakat dessa symptom hos mina höns.
Vad annars kan det va?

/Majsan "Galen hönsjumdomshypokondriker"
You want some..Come get some

HelenaA

• Södermanland
    • keramik
SV: Kutterspån
« Svar #1 skrivet: 13 jul-12 kl 20:36 »
Det finns terpentin i spån och det kan nog ställa till lite problem i luftvägar.
Jag har aldrig gillat spån till hästarna och har därför inte det till hönsen heller, doften är stark från spån i stall när det är nyspånat.

Halmpellets använder jag i stallet och lite till hönsen, men hönsen har mest skalet från vete som jag hämtat när bonden städat torken.  ;D

Markim

• eggeby.blogspot.com
    • Uppland
    • eggeby.blogspot.com
« Svar #2 skrivet: 13 jul-12 kl 20:49 »
AHA..Jag är på rätt spår..

Om jag hade kommit fram till det här tidigare kanske Alfred hade varit i livet nu.

Mina har ju problem med luftvägarna..

Angående min städmani så kan man aldrig ha för rent i ett hönshus.
Det sa tom SVA när jag terroriserade dom.

Måste vara kutterspånet..
Var lite inne på att skicka in prover på hönsfodret ett tag,

/Majsan" Galnareängalnast"
You want some..Come get some

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #3 skrivet: 13 jul-12 kl 21:49 »
Visst SKULLE det kunna va spånet, eller gaser från spånet. Jag har använt det i 5 år nu och bara Gullhöna, som alltid andats astmatiskt, har haft några problen.
Ja så var det en för längesen som hade gulknopp. Inte konstaterat men typiskt. En tvålaktig beläggning i svalget och sen ända upp i munnen. Mycket vanligt hos duvor går att medicinera med Flagyl, läste jag nånstans.

Så beror det kanske på om det är spån från löv- eller barr-trän, om spånet är torrt eller riktigt torrt etc. Jag får mitt från en hemmasnickare. Det är innihälvittatorrt kutterspån med lite sågspån i.

Håll oss underättade om dina rön men jag har svårt att tro att eggebyhönsen skulle ha en alldeles egen fallenhet för KOL. Någon annan som har dessa problem under samma omständigheter?

Annars kan jag inte komma på något annat än att du städar för mycke! ;) Här städas bara ett par ggr om året och varenda höna är "pig and cry".
« Senast ändrad: 13 jul-12 kl 22:12 av TiB »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

fräsen

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 13 jul-12 kl 22:12 »
jag har använt kutterspån i 11 år utan några som helst problem.
Jag köper färdigpackat damfritt kutter.
Jag tror inte det är bra att städa för ofta o röra runt bland de dammpartiklar som blir hos höns.
Göra rent under sittpinnarna räcker gott o väl o sen storstäd ngra gånger/år.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Spån
« Svar #5 skrivet: 15 jul-12 kl 09:09 »
Jag har alltid (30år) använt spån och har aldrig haft problem av det på hönsen :)
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

henrietta70

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 15 jul-12 kl 23:35 »
Ni som har använt spån - vad är det för spån och var köper ni det ifrån?

TiB - har redan besvarat min fråga - han får det från hemsnickeri - med adnra ord har det inte varit packeterat utan redan färdigluftat.

lena70

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 16 jul-12 kl 11:05 »
Såg nån tråd här när jag gogglade tidigare idag men hittar den inte så jag skriver här

Jag är nämligen rejält uppe i varv nu och en aning förbannad och lessen.

Det var iallafall angående kutterspån i hönshuset.

Idag kom en granne förbi och berättade en story om kutterspån.
Som fick mig att inse orsaken till varför mina höns blir dåliga
Alfred dog i oktober förra året, symptomen började med halsen sen beläggning på tungan och en kraftig halsinfektion
som resulterade till att han sen fick tumörer i krävan som inte gick att operera.

Eftersom jag städar hönshuset varje dag så blir jag såklart lessen och orolig varför jag får dessa sympton om och om igen.
Och alla mina prover från  diverse sjukdomar kommer tillbaka negativa från SVA.

Senast nu lilla Linda som var riktigt illa ute.Samt Chefen som slutade gala helt.Även lilla Berit visade dessa symptom.
Poppe dog i samma sympton som Alfred.

Jag ringde min veterinär idag efter kommit fram till detta om kutterspån.
Hennes ord är min lag så därför kommer jag nu att bara ha halm för att se om mina anor stämmer bla.

I mitt fall råder inga tvivel jag är helt 100 på att spånet orsakat dessa symptom hos mina höns.
Vad annars kan det va?

/Majsan "Galen hönsjumdomshypokondriker"
Ursch vad tråkigt..Vad sa vetrinären?. Hoppas dina djur mår bättre av halm...
« Senast ändrad: 16 jul-12 kl 11:25 av Fru solvända »

RaggarBonden

• Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 16 jul-12 kl 13:18 »
Min fru har använt spån från oika snickerier o från Granngården i 25 år o aldrig aft några som elst problem.
Våra Höns brukar bli mellan 5 -10 år utan sjukdommar.
Tror absolut inte att några Höns dött aV spånet. Dessutom finns ju inte terpentinet i lös form utan man kan utVinna terpentin ur trä....

Raggarbonden 8)

(Har fel på t-bordet om nån undrar öVer Vissa lustiga bokstäer)
"Cowboy med köttraskor som kör Jänkare"

_panelhönan_

• Börjar med en Tupp och en höna. Sen vette fåglarna
    • Skåne
« Svar #9 skrivet: 07 aug-12 kl 12:46 »
Sågspån är mkt mkt mindre och "yr" lättare upp damm när hönsen krafsar.

Kutterspån är större och det jag köper på granngården fungerar alldeles utmärkt. Mina Selma och Fridolf har inte haft några problem.

Risken med att köpa t. ex från en brädgård är att det kan finnas virke som är impregnerat eller har några andra tillsatser bland spånet och som fäller ut diverse otrevligheter.

Det bästa är om man kan köpa från någon man känner eller kan få reda på vad som finns i.

/panelhönan

taccotad

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 07 aug-12 kl 13:24 »
När jag hade kutterspån till min ena häst fick han fruktansvärd hosta och stora bekymmer med luftvägarna. Så det är kanske nåt liknande med hönsen?!
Innan dess hade jag provat vanligt sågspån och det var inte heller med några positiva resultat.

lahuka

• Södermanland
« Svar #11 skrivet: 07 aug-12 kl 13:26 »
Ja, inte vet jag ju hur det gått med "Kutterspåns" höns nu. Har väldigt svårt att tro att de skulle bli sjuka av spån, det dammar inte. Efter som SVA + veterinär  varit inkopplade får man väl förmoda att prover tagits. Tycker ialla fall att det låter mer som ngn virus el ev bakterie som hönsen råkat ut för. Hur är det med ventilationen i hönshuset?
Städa/mocka var dag verkar lite onödigt. På vintern lägger jag en sk permanentbädd till mina hönor. Först, efter rengöring, påmålas ett lager släckt kalk, sedan ett par dm tjockt lager torvströ och till slut överst hyfsat tjockt med  halm. Isolerar jättebra mot kyla och hönshuset hålls torrt. Dessutom har hönsen ngt att rafsa runt i. Vid behov tar man ut träck och smutsig halm och fyller på med ny. 
Nackdel; hönsen gillar att "sandbada" i torven och DET dammar, ligger som ett lager här o där, men hönsen verkar inte påverkas av det dammet. Fuktig kyla och dålig ventilation är hönsens värsta fiende! Kan tilläggas att kutterspån inte genererar någon värme vilket däremot halm gör och hönsen gräver gärna ner sigi halmen när det är kallt istället för att sitta på sittpinnarna!

Fridur

• Letar efter ett nytt arbete!
    • Halland
« Svar #12 skrivet: 09 aug-12 kl 22:37 »
Tänkte bara upplysa om min upptäckt; Hampa strö! Tada! Hur fint som ellst dammar inte och virvlar inte runt som kutter gör.
Luktar inget och suger upp bra, jag är jätte nöjd ;D
Bor på landet med sambo, katter, kaniner, vaktlar och Höns! Letar efter en gård att fylla med allehanda djur :)

Fridur

• Letar efter ett nytt arbete!
    • Halland
« Svar #13 skrivet: 09 aug-12 kl 22:45 »
Fridur - var köper du det?

Jag köper det här hemma i Fjärås på Lantmänna, jag tror att de kan vara egna. Sisst jag var där var det bara jag som köpt så jag hoppas inte att de kommer sluta ta in det.
Jag skall fråga nästa gång jag är där var de köper ifrån.
Bor på landet med sambo, katter, kaniner, vaktlar och Höns! Letar efter en gård att fylla med allehanda djur :)

Jennyt

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 09 aug-12 kl 22:53 »
Hampaströ brukar de ha på granngården och hos andra försäljare av boxströ.

Jag vill tipsa om sand. Skulle kanske vara ett bra alternativ på Eggeby. Man kan kratta igenom det och då håller det sig rent länge :)

Hoppas du kommit ner i varv igen Markim :-*
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

henrietta70

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 09 aug-12 kl 23:03 »
Sand med kattsandspade! Eller hamppellets (smulat med hjälp av vatten innan) och kattsandspade! TOPPEN =O)
Ja - om man nu inte har fler än 10-15 höns.

Dela detta:

* Inloggade just nu

665 gäster, 2 användare (1 dolda)
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser