Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Älgört, går den att frysa?  (läst 3943 gånger)

GAVIA ARCTICA

• Love me - love my animals
    • Jämtland
Älgört, går den att frysa?
« skrivet: 13 jul-12 kl 13:15 »
Hej
Snart dags att skörda älgörten, och till min glädje blir det i år enormt mycket!

Nu undrar jag om någon här har erfarenhet av att spara älgört för saftning (om man inte har möjlighet att safta den direkt efter plockning alltså). Går det att frysa blomstänglarna och sedan ta fram dem när man ska göra saft på dem?

Passar också på att fråga om det går bra att göra annat än saft på dem? Tips? Idéer?

//ARCTICA

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Älgört, går den att frysa?
« Svar #1 skrivet: 14 jul-12 kl 11:33 »
Jadå, det går alldeles utmärkt att frysa. Det gör jag varje sommar, sen kan jag göra saft under vintern. Gör likadant med fläderblommor. Men jag känner inte till om man kan göra nåt annat än saft av älgört.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

GAVIA ARCTICA

• Love me - love my animals
    • Jämtland
SV: Älgört, går den att frysa?
« Svar #3 skrivet: 16 jul-12 kl 23:23 »
TACK för jättebra svar!! Älgörten blir klar att plockas nu i veckan där jag bor  ;D
//ARCTICA

Dela detta:

* Inloggade just nu

618 gäster, 3 användare
Nina W, Anders Flix, Ulf Ekman

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser