Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bleka höns  (läst 1917 gånger)

09

  • Inlägg: 175
    • -
Bleka höns
« skrivet: 10 jul-12 kl 13:27 »
Hej! Fick i söndags tre dvärghöns (varav en med två små kycklingar) av en gubbe som bor i skogen en bit bort från mig. Han sa att han har haft höns i många år och skulle avveckla nu. Hönsen satt i små burar inne i en mörk lada utan fönster, så de har nog aldrig sett solen tror jag. :(
Det första jag fick göra när jag kom hem var att pilla bort bajsklumpar stora som vindruvor från deras tår och klippa klorna som var långa och vridna. :(

De är rätt så pigga och äter och dricker. Kycklingarna verkar också må bra. De är nog bara någon vecka gamla.

De tre vuxna hönsen är väldigt bleka både i kammen och runt ögonen. Den ena har nästan vit kam som hänger på sidan. :(
Benen är vita, nästan silvriga (vet ej om det är för att de är bleka eller om vissa raser har "silvriga" ben).
De har inte vågat gå ut ännu, trots att jag lämnar luckan öppen om dagarna och mina andra höns är ute.

Hur lång tid ska jag förvänta mig att det tar innan de ser någonlunda friska och pigga ut? Ska jag ge dem något särkilt?
Nu får de allfoder, snäckskal och lite bröd och ost. Det tycker de om, men de kanske behöver lite extra vitaminer?

Helena R

  • Inlägg: 1862
  • Maskinförare
    • Östergötland
SV: Bleka höns
« Svar #1 skrivet: 10 jul-12 kl 14:02 »
Om höns verkar pigga men är bleka så kan det vara ohyra. Kolla det är mitt tips. :)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

09

  • Inlägg: 175
    • -
SV: Bleka höns
« Svar #2 skrivet: 10 jul-12 kl 14:03 »
Jag kan inte se någon ohyra.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Bleka höns
« Svar #3 skrivet: 10 jul-12 kl 14:15 »
Bra mat och solsken kommer säkert att göra susen  :D Att dom är bleka kan ju bortsett från att dom bott inne bero på att dom ruvat. Surhönor brukar bli rätt bleka om ansiktet och kammen även om dom har tillgång både till ljus och bra mat  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

09

  • Inlägg: 175
    • -
SV: Bleka höns
« Svar #4 skrivet: 10 jul-12 kl 15:12 »
Vad bra. :) Jag ska bara försöka locka ut dem så de kan få lite sol. :) Fast de kanske går ut självmant om ett par dagar när de har vant sig lite vid att leva fritt. :)



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

339 gäster, 2 användare
Stengrim, Svarthönan

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser