Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kriminalisering av egenodlad mat  (läst 8678 gånger)

freitag

• Södermanland
SV: Kriminalisering av egenodlad mat
« Svar #20 skrivet: 10 jul-12 kl 10:53 »
Det här spretar åt alla håll och kanter. Vad har min vedhuggning och bärplock med amerikanska trädgårdsodlingar att göra? Inte ens finns det någon källa som anger vad det amerikanska lagförslaget går ut på. Har de röstat fram en dålig president och senat får de stå sitt kast.
Frö direktivet har varit uppe förr och det är klart det är synd om antalet odlade sorter minska men det är ju inget som direkt hotar odling.

Det är ju trots allt en artikel i en tidskrift, så liknelser och jämförelser med andra företeelser kanske är befogat? Lagförslaget går att läsa om från många källor, bara att söka på Bill 510, eller Bill S510 så hittar du en massa information, och diskussioner i ämnet. Jag antar att författaren till artikeln tar upp vedhuggning och bärplockning som jämförelser som något VI tycker är självklart i Sverige, för att relatera till något som för amerikanerna kanske blir olagligt (alltså odla hemma i trädgården). Visst är tanken befängd att t ex vedhuggning och bärplockning kriminaliserades? Och allt handlar om att kunna få försörja sig själv och klara sig själv utan att betala storföretag eller med statliga "stöd". Så visst tycker jag att författaren håller sig till ämnet.

Att det skulle vara enbart p g a att folket röstat fram en dålig politikerkår tycker jag är lite naivt. I grund och botten är det livsmedelsföretag som trycker på för att maximera kontroll och därmed vinst, vilket även staterna tjänar på. Det tror jag är svårt för politiker i dagens värld att säga nej till, tyvärr! Denna utveckling är visserligen inte lika tydlig i Europa, men den finns. Och i grunden kan man väl säga att det är folks fel att rösta fram "fel" politiker. Men folks åsikter formas till stor del av det sociala tryck som media utgör och de budskap som förs ut - där politiker och storföretag har många gemensamma intressen. En tänkande befolkning som agerar självständigt och mindre egoistiskt är på så sätt farligt. Och det här skulle kunna bli en väldigt lång harang känner jag, men jag slutar här. 

Det är tur att vi samtidigt som detta sker har en utveckling mot mer hemodlat! Må det bli jävligt svårt för dom att implementera denna lag!

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #21 skrivet: 10 jul-12 kl 12:03 »
Vad är problemet? I Bill 510 finns det ju undantag särskilt för privatpersoner och små företag (som säljer mat för mindre än 500 000 dollar årligen) . Varför skulle Bill 510 vara kriminalisering av egenodlad mat, eller ens av småskalig närodlad matproduktion?

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #22 skrivet: 10 jul-12 kl 13:21 »
Jag hittade lagförslaget  http://www.govtrack.us/congress/bills/111/s510/text  men inga beloppsgränser. Nu orkade jag inte läsa speciellt mycket av det men att det finns undantag ser jag också. Min tolkning av texten är att om man säljer på platsen för odlingen så är det ok men inte om man säljer på annan plats (se sektion 102). För mina ögon som inte är vana vid juridikengelska är det svårt att förstå vad där egentligen står. Jag har väl bara antagit att de som protesterar har haft på fötter men stämmer det att självhushållare är undantagna så är det ju bra.  :)

Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

jsax

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 10 jul-12 kl 13:54 »
Min personliga tro är att vi framöver kommer att få större och större skillnader mellan påbud och hur människor lever. Ju fler regler man har desto fler saker att kontrollera, med minskande ekonomiska resurser blir kontrollerna inte av och med tiden gör folk som de vill och myndigheterna tvingas ta tag i allvarliga saker i första hand. En konsekvens av den ekonomiska kollapsen nedgången som vi är (på väg in) i.

Jag håller med. Ju större och mer komplext ett system blir desto mer energi går åt för att upprätthålla det, och hur man än vänder om vrider på det kommer systemet inom kort drabbas av energiunderskott. Det kommer i sin tur att resultera i hårdare repression, men den kommer drabba förorterna, inte landsbygden. En ny vildavästern-liknande guldålder står framför oss ;)

HippieMama

• Sum ergo sum
    • -
« Svar #24 skrivet: 10 jul-12 kl 14:00 »
Idioti bör man inte ens acceptera i små steg.

Och vi är alla skyldiga. Hade vi varit mer vakna och vaksamma så hade vi inte velat köpa/konsumera många av slutprodukterna. Det är vår egen (bönder och konsumenters) jakt på 'enkla'/'billiga' lösningar som satt oss här. Kan man ana konsekvenserna på sikt, inte är det lätt i början. Men sen kommer de med stämningar och får rätt mot oss. Agenter ute på spaning, backade av megadollars, mot dig, mig, oss (jag är alltså i detta lika mycket en liten amerikansk bonde som mig själv, konsumenten som har till jobb att vara vaken vid hyllkanten i mataffären).

Vad gäller monstanto, såg nåt på teve (tror jag) för 'ganska' länge sen. I korthet och som jag minns det; en enkel liten bonde som fått in monsantogröda blåsandes från grannen. Så fort ett frö fått fäste i marken så var han skadeståndsskyldig för patentintrång. Inte så värt att få gå ifrån allt man äger och har för, och sen hamna i monetär evighetsskuld.

De är 'fula' och borde stoppats för länge sen, och om inte då så nu. Det är dels 'inte klokt' att man ska kunna ha monopolpatent på, enligt sin egen logik, i förlängningen allt vi äter (de är in i köttsektorn också så vi trängs ihop).

Man kan googla lite. Här är en exempeltext författad i lättbegriplig artikelform:
http://www.vanityfair.com/politics/features/2008/05/monsanto200805
Fred, Kärlek & Kaffe; den heliga treenigheten.
http://youtu.be/BXpdmKELE1k

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #25 skrivet: 10 jul-12 kl 14:02 »
Undantag ges bland annat om huvuddelen av maten som säljs går till konsument och...

Citera
‘(II) the average annual monetary value of all food sold by such facility (or the collective average annual monetary value of such food sold by any subsidiary or affiliate, as described in clause (i)) during such period was less than $500,000, adjusted for inflation.

Det tycks vara ganska vanligt med mental rundgång i vissa grupper. Kritik framförs och citeras i flera led utan att kontrolleras och efterhand förstoras det negativa till bisarra proportioner helt utan grund.

torpjens

• Södermanland
« Svar #26 skrivet: 10 jul-12 kl 14:28 »
Kritik framförs och citeras i flera led utan att kontrolleras och efterhand förstoras det negativa till bisarra proportioner helt utan grund.

:-[

Mhmmm.... Ändå har jag svårt att skaka av mig känslan av att bl.a. självförsörjare trängs undan mer och mer av myndigheter och företag som t.ex. Monsanto samtidigt som andra delar av olika myndigheter uttrycker oro och vill bevara arter. Det känns inte bra, jag känner mig väldigt frustrerad över den trängda känsla jag upplever.

Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #27 skrivet: 10 jul-12 kl 14:44 »
Mhmmm.... Ändå har jag svårt att skaka av mig känslan av att bl.a. självförsörjare trängs undan mer och mer av myndigheter och företag som t.ex. Monsanto samtidigt som andra delar av olika myndigheter uttrycker oro och vill bevara arter. Det känns inte bra, jag känner mig väldigt frustrerad över den trängda känsla jag upplever.

Naturligtvis. Men rimligtvis borde det vara anledning till att framföra saklig kritik som inte väldigt enkelt kan avfärdas som bisarrt överdriven utan saklig grund?

DiselDoris

• Södermanland
« Svar #28 skrivet: 10 jul-12 kl 14:59 »
Hade gärna skrivit under men... facebook. Fattar inte varför alternativfolk stödjer facebook, det här är inte första gången jag inte kunnat skriva under något eftersom jag vägrar facebook :(

OT men ändå, började inte den arabiska våren med hjälp av Facebook? Var det inte så demonstranterna i Egypten samlade ihop människor?FB har en otrolig genomslagskraft-än så länge.

torpjens

• Södermanland
« Svar #29 skrivet: 10 jul-12 kl 15:05 »
Men rimligtvis borde det vara anledning till att framföra saklig kritik som inte väldigt enkelt kan avfärdas som bisarrt överdriven utan saklig grund?

Javisst, därav skäms-smilyn.

Jag tycker det är svårt att hinna/orka kolla källorna till all info som sköljer över mig. Då och då - i ärlighetens namn kanske inte så sällan - hör/läser jag något som verkar upprörande och trimmar upp mig innan jag kollat vad som egentligen gäller. Min strategi för att undvika det är dels att hålla mig till källor jag bedömer rimligt trovärdiga och i andra fall försöka hinna/orka kolla bakgrunden. Tyvärr faller jag för "massupprördheten" emellanåt. I sådana fall händer det ändå att jag följer länkar och kollar några olika tolkningar och åker dit eftersom länkarna oftast länkar till dem som tycker likadant som den som gjort länken.

Jag tycker att alla förslag och beslut som tas skulle sammanfattas på enkelt lekmannaspråk men inser att det förstås har sina sidor det också.

Ähhh.... Sorry, blev lite dravligt detta. Men vad jag försöker säga är att jag ibland blir helt matt av informationsmängderna och ger upp mitt kritiska granskande.  :(

Vänligen
Jens

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 10 jul-12 kl 16:05 »
Steg för steg...

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #31 skrivet: 10 jul-12 kl 16:32 »
Förmodligen finns det ett antal förnuftiga och vettiga analyser av det amerikanska lagförslaget. Tyvärr är det helt(?) omöjligt att hitta dem på internet. De dränks av en massa orimliga och dåligt underbyggda fantasier. Om man är lite paranoid skulle man kunna misstänka att det är en medveten strategi för att undergräva effektivt motstånd.

Rosten

• Närke
« Svar #32 skrivet: 10 jul-12 kl 23:49 »

Sånt är så himla konstigt. Jag får känslan av att ena handen inte vet vad den andra gör. Jag tänker på kravet att alla fröer skulle registreras som var på tapeten för en tid sedan. Det hade ju definitivt minskat artrikedomen om det hade gått igenom. Samtidigt kämpar alltså EU för att bevara arter...  ???

Får mig att tänka att endast upppifrån organiserade initiativ ska genomföras medan självhushållning/egenmakt ska hållas nere. Kanske lite negativt men det är känslan jag får i mycket som gäller EU, och även svenska myndigheter för den delen. Det finns många som arbetar för initiativ till en annan framtid eller förberedelser för den och något som - bland dem - påstås fungera bra är nedifrånarbete. Konstigt att det inte kan underlättas eller rent av uppmuntras.
Vänligen
Jens
Visst underlättar EU till viss del. Kolla bara på alla olika genbanksdjur som finns hos alla alternativare här på forumet!
Vi har även genbanker på äpplen, potatis, rabarber och massa mera olika frukter och bär i Sverige som EU stöder.

Så ryktet om att EU vill utrota alllt kommer nog mest från folk som inte vill ha EU utan gör allt för att hitta på lögner och göra dom till "sanningar" ;
Så du kan nog lugn sova vidare.

HippieMama

• Sum ergo sum
    • -
« Svar #33 skrivet: 11 jul-12 kl 01:19 »
Sjuklig paranoia är inte samma som sund misstänksamhet och skepsis.
Patentera utsäde? Sjuk idé från början.

Är man f ö vid sunda vätskor och det instinktivt skriker i kroppen en att något är fel, så är det fel.

Först småbönder sen egna täppan. Logik. Vill vi inte bli kokta grodor ska vi inte säga att det känns mysigt när det börjar bli ljummet. Och kokar grannens hink så kokar snart vår egen.

I våra hjärnor kan vi komplicera och intala oss det vi känner för. Men det vi känner instinktivt är rätt, om vi inte tappat kontakten med vem vi är.
 >:D
Fred, Kärlek & Kaffe; den heliga treenigheten.
http://youtu.be/BXpdmKELE1k

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #34 skrivet: 11 jul-12 kl 07:35 »
Det jag reagerat på är påståendet att Bill 501 kriminaliserar egenodlad mat. Det är inte sant. Jag har svårt att förstå varför man påstår det. Bisarrt. Det är själva rubriken för denna tråd.

Sedan finns det helt klart en massa annat som är tokigt som inte har med Bill 501 att göra. Och det finns säkert saker i Bill 501 som är tokiga. Men det är inte att det blir olagligt att odla mat åt sig själv på grund av Bill 501. Inte ens i USA.

Wernher Hingsk

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 11 jul-12 kl 08:41 »
Hej!

" Jonas i Johanstorp!"

Verkligen intressant!  Nu har jag egentligen bara läst Ditt inlägg/ämne, men det skall göras senare i dag, bara tittat LITET hittills. Vedstapling hos grannen är just nu prioriterad!
Jo, jag sitter ofta och noterar speciella ordvändningar och formuleringar, och skrattade uppskattande just vid meningen/orden : ".....  ingredienserna till överflödets gräddtårta" , samtidigt som jag förstår allvaret.
Att placera "länken" både före och efter, var också ett fint grepp!

Hälsningar!  W H 

Dela detta:

* Inloggade just nu

621 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser