Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilken kardmaskin upplevs bäst?  (läst 4510 gånger)

Ranni

• Drömtorpet´s Kennel och Stuteri
Vilken kardmaskin upplevs bäst?
« skrivet: 09 jul-12 kl 09:07 »
Jag tänker köpa mig en kardmaskin, men det finns några olika märken. Vilka fördelar alt nackdelar har de olika? Du som har maskin redan, berätta.  :D

ingelaopeter

• Västergötland
    • Trolledalens Hantverk
SV: Vilken kardmaskin upplevs bäst?
« Svar #1 skrivet: 09 jul-12 kl 10:09 »
Jag har en Ashford manuell kardmaskin som jag haft i många år. Den kardar fina kardflor men för mig är det alldeles för tungt.  Därför har jag även en eldriven Louet kardmaskin. En del tycker att den river för hårt i ullen men det har jag inte upplevt. Den gör allt det tunga, hårda jobbet och jag kan ägna mig åt att spinna vackert garn utan att få värk i armarna.

Båda kardar lika bra i mitt tycke.

Dizzie

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 11 jul-12 kl 06:41 »
Jag har en Ashford manuell kardmaskin som jag precis köpt. Är mycket nöjd med den. Den ska ställas in innan använding.

Den ska inte gå tungt att veva. Det ska gå att sticka ner ett A4 papper mellan de två rullarna. Då är den rätt inställd. Rullar lätt och fint om man inte packar på för mkt ull när man kardar. Jag är jättenöjd.

ingelaopeter

• Västergötland
    • Trolledalens Hantverk
« Svar #3 skrivet: 11 jul-12 kl 13:42 »

Den ska inte gå tungt att veva. Det ska gå att sticka ner ett A4 papper mellan de två rullarna.

Beroende på vad man menar med tungt.   För mig är det för ansträngande att använda en manuell, och den elektriska ger lika fina fast mycket större kardflor så den passar mig bättre.

sommarin

• ull är härligt
    • Skåne
    • Den Gamla Skolan
« Svar #4 skrivet: 14 aug-12 kl 10:08 »
Hej
När vi började spinna och jobba med ull tidigt 70-tal var den enda kardmaskin man kunde hitta i Sverige Lout så vi köpte en sådan, blev aldrig riktigt nöjda med den den kardade grov ull hyfsat Gute och gotlandfår men finull var en katastrof. När vi startade om 2008 (ja helt slutade vi aldrig utan visst spann vi en del) och verkligen ville satsa på bra redskap jagade vi efter kardor/kardmaskiner där man vekligen tog hänsyn till vad som skulle kardas. Vi fastnade för Howard Brush och är återförsäljare av deras kardor och kardmaskiner titta gärna mer på vår hemsida www.dengamlaskolan.se
Inger Sommarin
Återkom gärna med fler frågor
IS

Dela detta:

* Inloggade just nu

462 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser