Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kapacitet Solosåg  (läst 5830 gånger)

buck

Kapacitet Solosåg
« skrivet: 29 nov-06 kl 22:38 »
Hallå allihop!

har en undran till er Solosågare.

hur stor kapacitet kan man få med en solosåg?
Alltså, hur många stockar (30-35 cm) kör man på en timme om man är van?

mvh, Markus

Björn

Re:Kapacitet Solosåg
« Svar #1 skrivet: 01 dec-06 kl 10:44 »
Hej,
Jag har en Solosåg sedan drygt tio år tillbaka och det är nog min allra bästa affär någonsin!
Det går inte att ge något entydigt svar på din fråga eftersom du inte säger något om dimensionen på de plankor eller brädor som du vill såga. Alla dimensioner är ju möjliga att såga allt ifrån ett par milimetrar till så grova reglar som stockens dimension tillåter. Det är mest avgörande för utbytet per timme är om virket är rakvuxet eller ej. Det gäller i synnerhet om man vill ha ut lite rejäla längder. Jag håller just nu på och sågar panel till ett nytt fårhus och då utnyttjar jag stocken maximalt genom att skivsåga den och behålla vankanten. Jag låter sedan panelen ligga som lock över varandra.
Det största utbytet är inte det tidsmässiga utan att du hela tiden själv kan såga de dimensioner som du behöver för tillfället, men jag har aldrig upplevt att det har gått långsamt vid sågen. Den är en mycket rofylld och produktiv syssla att kunna såga upp sin egen skog!

Sågaren

• Medelpad
« Svar #2 skrivet: 02 jan-07 kl 11:44 »
det var en svår fråga det beror på om man ska kanta virket eller bara göra genomsågning jag brukar klara 3 stockar per timme ungefär ibland 2 beroende av olika faktorer tex kantning. vinsten är inte antal sågade stockar utan att man får de dimensioner man vill ha i en klass som vida överstiger det virke man kan köpa i handeln.
« Senast ändrad: 02 jan-07 kl 11:48 av Sågaren »
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

blev

• Ångermanland
    • Byggboy
« Svar #3 skrivet: 21 jan-07 kl 00:37 »
Jag har en solosåg också och kapaciteten beror och mycket på om man har el såg eller motorsåg, Första året jag sågade hade jag motorsåg men bytte upp mig till elsåg och har också nu skaffat matning och har nog fördubblat kapaciteten, sen beror det ju mycket på hur man har byggt upp stockhanteringen också.
Jag har också gjort en del enkla verktyg som gör att det går fort att ställa in stocken innan sågningen, jag brukar klara tre till fyra stockar i timmen vid normal sågning men sågar man panel så då tar det lite längre tid. :)
« Senast ändrad: 21 jan-07 kl 00:38 av blev »

Eken

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 09 maj-07 kl 12:10 »
Solosågens främsta merit är inte att det går snabbt att såga utan att du kan såga när tid finns och du bestämmer sjäv vilka dimmensioner du vill ha.
Har sågat i 15 år och det brukar bli 50 till 100 stockar om året, allt efter vad som behövs och vilken tid man har att såga.
Solosågare med höns och bin på gården

blev

• Ångermanland
    • Byggboy
« Svar #5 skrivet: 09 jul-07 kl 02:34 »
Jag har gjort en hemsida om min solosåg och hyvel med diverse tipps
http://hem.passagen.se/byggboy/
Skriv gärna i dagboken vad ni tycker om sidan m m
« Senast ändrad: 09 jul-07 kl 02:37 av blev »

Dela detta:

* Inloggade just nu

454 gäster, 3 användare (1 dolda)
ärt, Hantverkare92

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser