Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  nybörjare på saftmaja med 1000 frågor  (läst 8374 gånger)

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
nybörjare på saftmaja med 1000 frågor
« skrivet: 08 jul-12 kl 21:15 »
har precis blivit stolt ägare till en saftmaja och nu står två flaskor rabarbersaft (ok, juice kanske?) här hos mig. av 10 - 12 rätt stora stänger blev det 2 liter drickfärdigt.

borde jag låtit det koka längre? när vet man att man har tagit "det sista" ur frukten/bären?. kan man göra nåt med de efter det att saften är ute förutom att slänga på komposten?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: nybörjare på saftmaja med 1000 frågor
« Svar #1 skrivet: 09 jul-12 kl 11:58 »
Jag förlitar mig på tabellen över koktider som hör till saftmajan. Förra året testade jag att koka kräm av bärmassan efter saftningen och det funkade bra. I år ska jag testa att göra marmelad/sylt av bärmassan. Likaså att använda det som fyllning i rulltårta.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

LimJans

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 09 jul-12 kl 12:02 »
Man trycker helt enkelt ganska hårt/bestämt ned baksidan av en sked i bärmassan/rabarbermoset. Dra skeden långsamt med baksidan före så ser du om det kommer upp saftdroppar på skedens insida. Då kan man låta det koka mer.

tinna.m

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 09 jul-12 kl 12:55 »
Jag tycker just kräm på rabarberresterna blir fint. Speciellt sura rabarber blir lite väl skarpa/sockerkrävande att göra kräm på direkt. Sylt/chutney blir bra det med, komplettera med citron, kryddor (vanilj, kanel mm till sylt, tuffare grejor till chutney) och ev äpple om du behöver gelemassa till produkten. Just matäpplen, vildäpplen är fint att få pektin från.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #4 skrivet: 09 jul-12 kl 19:27 »
ja, det är just det. jag har ingen tabell med i saftmajan, det är inte "originalet" om man vill så. men skedtipset var bra och kräm går ju alltid åt. eller sylt. jag var osäker på om det fanns smak kvar i röran eller inte. kan man hälla på mer bär/frukt när det första börjat sjunka ihop eller bör man koka bort all saft först och sedan göra rent och börja om?

hur gör ni, ska man hälla i nåt konserveringsmedel/koka upp en gång till innan man tappar på flaska eller är det bara att hälla i flaska direkt?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

fräsen

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 09 jul-12 kl 19:32 »
saftmajjerecept finns i kokböcker.
Jag tappar direkt i flaskor, utan konserveringsmedel och förvarar i kylen.

LimJans

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 10 jul-12 kl 10:07 »
Jag fyller på allteftersom det sjunker undan, utan att ta bort det "gamla" först. Brukar röra lite i geggan bara.

LimJans

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 10 jul-12 kl 10:08 »
Kan scanna in mina tabeller om du vill? De är från 1975 :)

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #8 skrivet: 10 jul-12 kl 22:26 »
ja, göt gärna det. de är ju lika aktuella än och det finns säkert fler som blir glada över det ;D jag ser fram emot när min nyplanterade skuggmorell vuxit sig stort. såååå mycket god saft det blir då ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

668 gäster, 4 användare
roskva89, ärt, Anders Flix, Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser