Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "Utslängda" från mark, kan det gå till så?  (läst 55812 gånger)

Sussilo

• Gäst
SV: "Utslängda" från mark, kan det gå till så?
« Svar #140 skrivet: 09 jul-12 kl 14:43 »
Håller med Anders! Ni som sett dessa olagligheter i jakten har väl polisanmält era iakttagelser?

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #141 skrivet: 09 jul-12 kl 14:47 »
Ja, nu börjar det bli OT, hoppas inte TS misstycker ...  GPSen sitter på jycken, och jägaren ser hela tiden EXAKT var den är.  Djuret som jagas går i regel inom sitt eget område, och kommer således tillbaka till samma plats flera gånger.   Det finns även bra jägare, men att påstå att ALLA jägare gör som parpen beskriver är lögn ...   Hur pass vanligt det är med de olika jägartyperna tror jag ingen kan säga något om ...  Vi som ser och hör "dålig jakt" från våra stugor eller på svamppromenaden ser ju bara ETT tillfälle, ETT exempel, och har i ofta ingen aning om vem som har jakträtten eller vem som är ute och "roar sig".  Den jägare som jagar på ett bra sätt syns och hörs förstås mindre.  Jag tror inte det GÅR att göra någon form av statistik över detta.  Polisanmäla "dålig jakt"?  Inte jag, jag vill behålla mina saker, mina djur, min stuga, mitt liv.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

anders50

• Gäst
« Svar #142 skrivet: 09 jul-12 kl 14:59 »
Ja, nu börjar det bli OT, hoppas inte TS misstycker ...  GPSen sitter på jycken, och jägaren ser hela tiden EXAKT var den är.  Djuret som jagas går i regel inom sitt eget område, och kommer således tillbaka till samma plats flera gånger.   Det finns även bra jägare, men att påstå att ALLA jägare gör som parpen beskriver är lögn ...   Hur pass vanligt det är med de olika jägartyperna tror jag ingen kan säga något om ...  Vi som ser och hör "dålig jakt" från våra stugor eller på svamppromenaden ser ju bara ETT tillfälle, ETT exempel, och har i ofta ingen aning om vem som har jakträtten eller vem som är ute och "roar sig".  Den jägare som jagar på ett bra sätt syns och hörs förstås mindre.  Jag tror inte det GÅR att göra någon form av statistik över detta.  Polisanmäla "dålig jakt"?  Inte jag, jag vill behålla mina saker, mina djur, min stuga, mitt liv.
Så fick vi ännu en sanning om jakt!
Men snälla Trollmor...Vi jagar inte med tysta, stumma hundar!  Hunden följer efter drevdjuret under skallgivning och har man fritt i öronen så hörs det! Vi behöver ingen GPS för att höra hundens skall! Och drevdjuret kan vara så långt före hunden att när t.ex haren har passerat mig så kan det dröja länge...kanske 5-10 min innan hunden kommer på drevlöpan.

GPS:ens främsta uppgift är att visa var hunden är, risk för drunkning, bilolyckor, visa var en tjurig hund som inte vill komma tillbaks efter drev är någonstans och även så tråkiga saker som att hitta en påkörd död hund eller en drunknad sådan.

Och tänk om viltet vore så samarbetsvilligt som du beskriver i din andra rad...!   

Fundersam

• Västmanland
« Svar #143 skrivet: 09 jul-12 kl 15:07 »
Du som känner till denna sortens jakt så väl kan du inte beskriva lite mer ingående hur man hittar vilt med GPS.en (gärna hare, räv, rådjur)  och hur man får viltet att stå kvar medan man parkerar och stiger ur bilen?

Skicka gärna Pm...

Eller tillhör du dem som inte har en aning om hur jakt går till utan liksom de flesta jakt och jägarhatare "har hört" hur jakt går till? 

Nu har vi ju fått ännu mer "sanningar" om jakt här i tråden!  Klart att all jakt går till så här? eller hur?

Rötägg finns inte bara i jägarkåren, finns i alla grupper, även bland "alternativare", poliser, m.m.

Detta blev OT, men jag blir så förb...när jag läser alla osakligheter och fantasier om hur jakt går till och om påhopp på jägarkåren och att alla dras över en kam så jag var tvungen att svara!  Men nu får ni fortsätta prata jakt själva!

Lugn nu anders50! Jag är en av dem som tillhör jägarkåren, precis som du.

Jag är ledsen att jag var otydlig när jag bara skrev gps. Ett exempel på hur man kan använda gps på ett olämpligt sätt att när man har gps försedd hund, exempelvis vid älgjakten, och sedan använder sig av bilen för att ta sig inpå viltet. Om du missat det så är vilt sällan speciellt skygga för fordon, fast det tror jag mycket väl att du känner till.

Jag sa inte att jakt går till så, eller att alla jägare beter sig så. Jag sa att det förekommer.

Naturligtvis förekommer oegentligheter inom alla grupperingar. Detta då det beror på människan och inte sysselsättningen.

Finns ju fler exempel att nämna på olämpligt uppträdande vid jakt, men det kanske räcker som det är då det tydligen var ett känsligt ämne.

Om du som erfaren jägare inte har någon kännedom om att sådana här saker förekommer så kan jag bara gratulera till det!  :)

stubben

• Skog är toppen
    • Skåne
« Svar #144 skrivet: 09 jul-12 kl 19:38 »
GPS är ett utmärkt hjälpmedel vid jakt. jag för min del känner betydlig större säkerhet för min hund då vi har några större vägar innom jaktområdet, MEN om vi ser att hunden närmar sig någon av vägarna så är det bara att sätta sig i bilen och hämta hunden och då är jakten per definition och på alla andra sätt slut
All mänsklig aktivitet påverkar naturen!!

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #145 skrivet: 09 jul-12 kl 20:12 »
De jägare som jag känner brukar ta bilen fram till jakttornet för att slippa gå för många steg. Sedan släpper de hunden som ska ta viltet inom skotthåll. Bilen används även för att spana efter vilt året runt så att man vet hur många djur som finns på ens mark och även på grannens mark.
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Trollmor

• -
« Svar #146 skrivet: 09 jul-12 kl 20:24 »
De jägare som jag känner brukar ta bilen fram till jakttornet för att slippa gå för många steg. Sedan släpper de hunden som ska ta viltet inom skotthåll. Bilen används även för att spana efter vilt året runt så att man vet hur många djur som finns på ens mark och även på grannens mark.
Så är det där jag varit också.  Och det skjuts i skogen även under icke jakttid.  Drevskall mera sällan, men förekommer.  Under icke jakttid.

stubben

• Skog är toppen
    • Skåne
« Svar #147 skrivet: 09 jul-12 kl 20:28 »
Även om det låter konstigt så är det inte olagligt att titta ut genom bilen på passerande djur ;).

Vi har en som är "bilvakt" dvs inte har så långt till bilen i händelse av att hunden behöver hämtas. Ang köra till passet så beror det helt på hur marken och vägar ser ut i området jakten ser väldigt olika ut beroende var i sverige man är.

"Sedan släpper de hunden som ska ta viltet inom skotthåll" du har snappat hur jakt med hund fungerar ;D
All mänsklig aktivitet påverkar naturen!!

anders50

• Gäst
« Svar #148 skrivet: 09 jul-12 kl 20:54 »

Jag är ledsen att jag var otydlig när jag bara skrev gps. Ett exempel på hur man kan använda gps på ett olämpligt sätt att när man har gps försedd hund, exempelvis vid älgjakten, och sedan använder sig av bilen för att ta sig inpå viltet. Om du missat det så är vilt sällan speciellt skygga för fordon, fast det tror jag mycket väl att du känner till.

Jag sa inte att jakt går till så, eller att alla jägare beter sig så. Jag sa att det förekommer.

Naturligtvis förekommer oegentligheter inom alla grupperingar. Detta då det beror på människan och inte sysselsättningen.

Finns ju fler exempel att nämna på olämpligt uppträdande vid jakt, men det kanske räcker som det är då det tydligen var ett känsligt ämne.

Om du som erfaren jägare inte har någon kännedom om att sådana här saker förekommer så kan jag bara gratulera till det!  :)

Tycker du ska läsa ditt inlägg som jag svarade på en gång till! 

"vanligare än folk tror"...."förekommer i allra högsta grad"...

Och med jakt avser jag inte endast älgjakt, men det kanske du gör.

Man bör vara tydlig när man skriver på ett sånt här forum, det är bl.a. på sådana här ställen som många "experter" har  HÖRT saker om jakt, hur tokiga de än är så blir de en sanning i den okunniges hjärna.

Det går så bra att tillägga att t.ex. "nu menar jag att det inte är alla som gör så", när man skriver om något galet som rör en viss grupp i samhället.   Precis som att jag aldrig skulle få för mig att skriva att hönsägare missköter sina höns,  att präster stjäl av nattvardsvinet och att norrlänningar bränner hemma och misshandlar sina fruar....

Och om du anser att du är en seriös jägare och ser sådana olagligheter som du beskriver så borde du väl göra något åt saken?

Och än en gång: Jag vet mycket väl att det finns ett fåtal rötägg som kallar sig jägare och jag skäms över dem! Och med rötägg menar jag inte sådana jägare som avvisar folk med hundar som stör deras jakt som de dyrt har betalat för.

hayproducer

• Jämtland
« Svar #149 skrivet: 09 jul-12 kl 21:10 »

Är det dina närmsta jaktvänner som jagar på sätt som du beskriver så kanske du ska se dig om efter andra jaktvänner.

Släpper hunden vid jakttornet och att  stå där och vänta på att hunden återvänder med "bytet" signalerar till mig att du inte vet ett smack om hur jakt med  löshund går till, jag avser nu jakt med ställande hund på älg.

Jakt med löshund som ställer älg är en svår jaktform som ställer stora krav på hund och hundförare. Det innebär oftast att hundföraren får lov att vandra 10tals km per dag/ tro mig jag vet av egen erfarenhet.

Den jakten förekommer oftast på ofantligt stora marker, det är frågan om flera tusenhektar jaktmark en fin form av jakt som skiljer sig mot såtjakt på trånga jaktområden där ibland 100 jägare går ut och jagar av en såt.

Det finns en jaktform med drivande hund ofta då en Hamiltonstövare som avser jakt på Hare!
Den går ofta till på sätt som du beskriver, DVS jagare samlas vid ett pass, eller lägereld där de småpratar och grillar korv i väntan påatt hunden ska hitta nattslag påhare.

Ibland så  reser hunden haren, det kan  väl vara mer än  1 km från där hunden först släpptes, om du nu tror att hunden kan tvinga haren att springa rakt i famn till sällskapet vid lägerelden då är du illa ute. Det gäller för dig att lista ut var hare har sin gång (:)

Fråga om du får följa med på harjakt så kommer du att förstå hur det går till.

Förövrigt så tror jag inte att du vet hur jakt i verkligheten går till, för jägare är du inte.

hayproducer

• Jämtland
« Svar #150 skrivet: 09 jul-12 kl 21:18 »

Jag tror att du pratar på ren svenska Skit! ta dig en funderare över vad du skriver.

hayproducer

• Jämtland
« Svar #151 skrivet: 09 jul-12 kl 21:45 »
Så är det där jag varit också.  Och det skjuts i skogen även under icke jakttid.  Drevskall mera sällan, men förekommer.  Under icke jakttid.

Men snälla Trollmor, har du uppdaterat jakttabellen ;)   bor du kanske nära jaktskyttebanan ;D

Givetvis så smyger 90% av sveriges jägare runt i busken :-[ och jagar storvilt ;) och ett skott i pälsen är väl inte fel o:)

Drevskall mera sällan ???  du vet hur det är, den som får korn på något 8)

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #152 skrivet: 09 jul-12 kl 22:00 »
Är det dina närmsta jaktvänner som jagar på sätt som du beskriver så kanske du ska se dig om efter andra jaktvänner.

Släpper hunden vid jakttornet och att  stå där och vänta på att hunden återvänder med "bytet" signalerar till mig att du inte vet ett smack om hur jakt med  löshund går till, jag avser nu jakt med ställande hund på älg.

Jakt med löshund som ställer älg är en svår jaktform som ställer stora krav på hund och hundförare. Det innebär oftast att hundföraren får lov att vandra 10tals km per dag/ tro mig jag vet av egen erfarenhet.

Den jakten förekommer oftast på ofantligt stora marker, det är frågan om flera tusenhektar jaktmark en fin form av jakt som skiljer sig mot såtjakt på trånga jaktområden där ibland 100 jägare går ut och jagar av en såt.

Det finns en jaktform med drivande hund ofta då en Hamiltonstövare som avser jakt på Hare!
Den går ofta till på sätt som du beskriver, DVS jagare samlas vid ett pass, eller lägereld där de småpratar och grillar korv i väntan påatt hunden ska hitta nattslag påhare.

Ibland så  reser hunden haren, det kan  väl vara mer än  1 km från där hunden först släpptes, om du nu tror att hunden kan tvinga haren att springa rakt i famn till sällskapet vid lägerelden då är du illa ute. Det gäller för dig att lista ut var hare har sin gång (:)

Förövrigt så tror jag inte att du vet hur jakt i verkligheten går till, för jägare är du inte.

Mina marker är för små för att jaga älg och den jakt som bedrivs är på vildsvin, rådjur och hare. Det är vid rådjursjakten man använder lösdrivande hund och då väntar man på att hunden ska komma tillbaka med viltet. Där jag kommer ifrån brukar man räkna jaktområden i 10-tal hektar och inte i 1000-tal. Går man hyfsat rakt i en km så är man garanterat utanför jaktområdet.

Jag har varit med på jakt några gånger men skjuter inte själv. De senaste rådjuren jag avrättade var med fälgkors och stämjärn

Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Tännlappen

• -
« Svar #153 skrivet: 10 jul-12 kl 01:12 »
Det verkar som att du citerar någon, men oklart vem och i vilket sammanhang. Det spelar i och för sig inte så stor roll, eftersom citatet bekräftar det jag skrev. Jakt från bil är förbjudet och för de flesta jägare otänkbart.

MVH Pär
Kollade lite här...hmm...som sagt en gråzon..intressant läsning med lite fallbeskrivning...såg även någon blogg om någon som berättade att dom stannade bilen för att dom såg en hare och släppte ut jakthunden...
http://www.ja.se/?p=27412&pt=105&m=3433

Tännlappen

• -
« Svar #154 skrivet: 10 jul-12 kl 01:19 »
Tycker du ska läsa ditt inlägg som jag svarade på en gång till! 

"vanligare än folk tror"...."förekommer i allra högsta grad"...

Och med jakt avser jag inte endast älgjakt, men det kanske du gör.

Man bör vara tydlig när man skriver på ett sånt här forum, det är bl.a. på sådana här ställen som många "experter" har  HÖRT saker om jakt, hur tokiga de än är så blir de en sanning i den okunniges hjärna.

Det går så bra att tillägga att t.ex. "nu menar jag att det inte är alla som gör så", när man skriver om något galet som rör en viss grupp i samhället.   Precis som att jag aldrig skulle få för mig att skriva att hönsägare missköter sina höns,  att präster stjäl av nattvardsvinet och att norrlänningar bränner hemma och misshandlar sina fruar....

Och om du anser att du är en seriös jägare och ser sådana olagligheter som du beskriver så borde du väl göra något åt saken?

Och än en gång: Jag vet mycket väl att det finns ett fåtal rötägg som kallar sig jägare och jag skäms över dem! Och med rötägg menar jag inte sådana jägare som avvisar folk med hundar som stör deras jakt som de dyrt har betalat för.
Aha.. det sista du skrev...därför du är så ilsk på folk som går i din skog...tänk då på alla som fiskar, betalar dyra fiskekort...folk badar kastar pinnar till hundarna som plumsar i jämte flugan så den guppar på vågorna  :D ....men det får man ta trots man betalat dyrt fiskekort,kan inte hålla på som en hitler, dessutom har folk rätt att vistas ute i naturen.

Trollmor

• -
« Svar #155 skrivet: 10 jul-12 kl 07:45 »
Det har inte gått när jag försökt i alla fall.  Men jag har såklart inte frågat varenda en av Sveriges jägare.

Men snälla Trollmor, har du uppdaterat jakttabellen ;)   bor du kanske nära jaktskyttebanan ;D
Givetvis så smyger 90% av sveriges jägare runt i busken :-[ och jagar storvilt ;) och ett skott i pälsen är väl inte fel o:)
Drevskall mera sällan ???  du vet hur det är, den som får korn på något 8)
Det där med utanför jakttid (=året runt ::)) har minskat på senare år.  :)  Jaktskyttebana?  Du menar deras träningsbana?  Den ligger mig veterligt still i samma väderstreck hela tiden.  Flyttar inte omkring runt om den stuga jag bebor.

Och "ett skott i pälsen" är alltid fel!  Oavsett vems päls.  (Korn hoppas jag få på frukostbordet varje morgon.  ;))

anders50

• Gäst
« Svar #156 skrivet: 10 jul-12 kl 08:11 »

Och "ett skott i pälsen" är alltid fel! 

Vilken underbar kommentar!   ;D

Fick mig att tänka på helt andra skott och pälsar!   :-[     ;D

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #157 skrivet: 10 jul-12 kl 10:16 »
Citera
Och "ett skott i pälsen" är alltid fel!  Oavsett vems päls.

Jodå, jag fick också revidera min uppfattning efter den....... ;D "salvan"
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
« Svar #158 skrivet: 10 jul-12 kl 10:49 »
Vi är nu redo att dömma i denna frågan:

Mark
Enligt vår bedömning har du haft adekvat kontroll på dina hundar.
Du har rätt att befinna dig vid vattnet enligt allemansrätten.
Om det varit så att ekonomibyggnaden vid vattnet hade varit i aktivt bruk så menar rätten att situationen varit annorlunda och du hade haft rätt att passera området, men inte vistas där.
Om kvarnen varit i bruk just när du närmat dig är platsen i detta fall att betrakta som en arbetsplats och passage ska ske på behörigt avstånd. Och ja det kan inbegripa att du måste vända om eller ta annan väg.

Vad det gäller passagen via den sk ödetomten dömmer vi som följer.
Det är inte möjligt att avgöra om en bostadstomt är aktivt bebod eller ägaren är bortrest, således bör din passage förbi den sk ödetomten ske, som det heter i allemansrätten, "utom syn- och hörhåll", ett avstånd som i flera fall kan sträcka sig uttöver själva bostadstomten. Du kan alltså inte stå och plocka blåbär just utanför tomtstänglset, eller sätta ett tält där. Vi har gott om vild natur i vårt land och det finns ingen anledning att snika kring tomtgränser med risk att störa.

Då du själv erkänt att du varit inom syn och hörhåll anser vi att du kränkt allemansrätten, men då förseelsen kan ses som ringa och övertträdelsen skett utan avsikt att "skada" så låter vi händelsen passera utan påföljd.

Sebastian
« Senast ändrad: 10 jul-12 kl 11:08 av cebaztian »

parpen

• Halland
« Svar #159 skrivet: 10 jul-12 kl 13:37 »
Ta nu inte detta som en partsinlaga i debatten, men jag råkade se denna video på Youtube idag och tänkte att jag inte kan låta bli att lägga upp den.

JESUS CHRIST IN RICHMOND PARK: ORIGINAL UPLOAD

Disclaimer: Hundägaren är naturligtvis inte representativ för hundägare, lika lite som hunden är det ;)

MVH Pär

Dela detta:

* Inloggade just nu

500 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser