Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Artikel: Inkokning  (läst 103286 gånger)

Jordefamn

  • Inlägg: 396
    • Skåne
SV: Inkokning
« Svar #40 skrivet: 18 aug-08 kl 22:19 »
Nu har jag till min lycka hittat en apparat i ett av uthusen!!! Men det är bara ett hål där termometern ska sitta... behöver det sluta tätt om jag sätter dit en ny temp som är tunnare? Kanske korkad fråga men... ska tempen gå ner i vattnet?

Sätt termometern genom en kork som du kan anpassa så den passar i hålet, så får du det tätt!

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Inkokning
« Svar #41 skrivet: 18 aug-08 kl 22:20 »
Jo jag knätte igen locken.. annars går det ju inte..dom står ju vidöppna ;D

Funderar..hittade också idag en jättestor gryta med två jättestora handtag på och som väger bly och har ett runt hål i locket.. Kan det månne vara en sån ??
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Musseron

  • Inlägg: 131
SV: Inkokning
« Svar #42 skrivet: 18 aug-08 kl 22:43 »


Funderar..hittade också idag en jättestor gryta med två jättestora handtag på och som väger bly och har ett runt hål i locket.. Kan det månne vara en sån ??
[/quote]

Det är garanterat en inkokningsapp. Min hade tom apparatklämmorna kvar. De som håller burkarna på plats medan det kokar.

Jordefamn: Tack för korktricket, hur fiffigt som helst!

Åh, vad jag älskar detta forum ;D
Blivande hönsägare, ett litet -ombyggnadsprojekt bort. Skulle gärna ha  Hedemora, Jersey Jätte, Norska Jär, Maran, Orpington och Grönvärpare.

amason

  • Inlägg: 203
    • Värmland
SV: Inkokning
« Svar #43 skrivet: 22 aug-08 kl 20:22 »
Jag såg idag 22/8 att dom sålde elektriska inkokningskastruller på lidl för 600:-  Kanske värt att kolla om det är något.
Alla borde läsa om "atomteorin" i Flann O'Briens bok Den Tredje Polisen ;)

Asger

  • Gäst
SV: Inkokning
« Svar #44 skrivet: 07 sep-08 kl 20:20 »
Hej, kan man göra inkokningar med olja och vinäger som spad, exempelvis chilipeppar mm. Eller härskna oljan?
Eller klara produktena sig med enbart olja utan inkokning?
Det här med inkokning är väldigt spännande :)

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Inkokning
« Svar #45 skrivet: 25 sep-08 kl 10:24 »
Hur är det med botulism? Även om antalet fall är försumbart är det ju en risk. Är det nån som vet om giftet förstörs vid upphettning? Jag har sett en uppgift om det, men är inte säker på att jag kan lita på källan. Det vore ju praktiskt att konservera kött och kötträtter.
snus? vad är priset på en pris?

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
SV: Inkokning
« Svar #46 skrivet: 25 sep-08 kl 10:32 »
Man kan konservera kött (det finns ju även köttkonserver att köpa, corned beef och sånt), men man måste verkligen vara noggrann med hygienen och inkokningen. WECK påstår i sin bok (okej, det är ju egenintresse där, men det låter logiskt) att man är säkrast om man använder just deras glasburkar, för dessa lossar om konserveringen inte har fungerat. Med skruvlock kan du inte vara helt säker. Och dessutom ska man inte experimentera med ugn när det gäller köttkonserver, för där är det svårt att kolla upp temperaturen. Botulism kan nämligen inte upptäckas med öga/näsa. Använd konserveringsapparat för köttkonserver.

WECKs bok (på tyska) är i alla fall väldigt informativ, även om den förstås gör reklam för WECK. Har även läst en hel del annat material om konservering, men hittills har det inte blivit av med någon värmekonservering för min del (har ingen riktig odling), bara syltkokning, ättiksinläggning och syrning och sånt.

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3473
    • Västergötland
SV: Inkokning
« Svar #47 skrivet: 25 sep-08 kl 20:49 »
Hur är det med botulism? Även om antalet fall är försumbart är det ju en risk. Är det nån som vet om giftet förstörs vid upphettning? Jag har sett en uppgift om det, men är inte säker på att jag kan lita på källan. Det vore ju praktiskt att konservera kött och kötträtter.

Jag har också läst att giftet som skulle bildas förstörs av tre minuters kokning. Men det är ju mycket av det man kokar in som man inte vill värma innan man äter det.
Det verkar inte vara så många som vet något om det här egentligen, förhoppningsvis är det en artikel på gång till Åter som ska reda ut begreppen.

Zari

  • Inlägg: 7
  • Permakulturist
    • Ångermanland
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #48 skrivet: 13 maj-09 kl 21:45 »
För att kunna konservera behöver man ju burkar. Inte så lätta att hitta trots idogt letande. Men idag såg jag några på Blocket. MEN ingen av burkarna hade metallklämman kvar.

Vad gör du Petter, om du hittar burkar som saknar klämmorna?
...där vägen tar slut och skogen tar vid,
   ligger min stuga i enskild frid...
Försöker väcka ett litet Per-Albintorp ur sin törnrosasömn

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3473
    • Västergötland
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #49 skrivet: 13 jul-09 kl 10:03 »
För att kunna konservera behöver man ju burkar. Inte så lätta att hitta trots idogt letande. Men idag såg jag några på Blocket. MEN ingen av burkarna hade metallklämman kvar.

Vad gör du Petter, om du hittar burkar som saknar klämmorna?

Klämmorna tar man ju av så snart burken svalnat. Du behöver alltså bara klämmor till en laddning burkar. Börjar du köpa på dig burkar så kommer du nog snabbt att få ihop tillräckligt med klämmor.

Skreddarn

  • Inlägg: 14
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #50 skrivet: 21 jul-09 kl 19:06 »

Stor tack.

Så inspirerad som jag blev av denna inkokningsartikel har jag nog inte blivit sedan jag hittade kvisthålet till flickornas omklädningsrum på konfirmandlägret.  Och det var ju ett tag sedan.

Men det är ju besynnerligt att inte fler tillverkar burkar. I dessa tider så borde väl någon glasfabrik kunna trycka upp några tusen burkar utan större ställkostnader. Möjligen betraktas väl vi torrdassfigurer som en smula opålitliga i konsumenthänseende. Vi kastar ju inte burkarna och köper nya. Usla kunder, kort sagt.

Men jag fick en idé, lite halvkokt, som jag nu inte patenterar - som jag brukar  ;D - utan lägger ut här på forumet för vidare tänkande och utveckling. Den är nu public domain:

Nu tänker vi oss ett vanligt skruvlock till en vanlig skruvburk.
Skruvlocket är lite tjockare än vanligt och har en liten - enkel, tät - backventil mitt på lockytan.
Denna ventil skulle alltså släppa ut övertrycket och "behålla" undertrycket när innehållet svalnat.
Man kan tänka sig en "sarg" runt lockets kant så att man kan trava burkarna ovanpå varandra utan att det blir vingligt eller stör ventilfunktionen.

Man kan sedan använda standard-burkar. Bara köpa locken.

Så, mina damer och herrar - sätt igång och designa denna produkt.
Vinsten får gå till stöd för ekologisk odling.

Nu skall jag fira denna snilleblixt med en hemgjord snus och några - köpta - pilsner.

God kväll

/Skreddarn








qvea

  • Inlägg: 21
    • Värmland
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #51 skrivet: 30 jul-09 kl 12:12 »
Hejsan
Har just läst artikeln om inkokning, har burkar och gummi ringarna, men var hittar jag byglarna? har letat kors & tvärs på "nätet" och ringt hit & dit men utan resultat.
Mvh anna.k

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #52 skrivet: 31 jul-09 kl 13:03 »
Det går nog bara köpa begagnat, t ex på loppis, second hand-affärer, Blocket...
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

borlotti

  • Inlägg: 82
    • Bohuslän
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #53 skrivet: 01 aug-09 kl 20:57 »
Vi har kokat in bomndbönor och ärtor i ett par år nu. Inspirerade av artikeln i Åter.  ;D Tack Petter! Nu tänkte vi utöka inkokningen till tomater, gröna bönor och ev blomkål och broccolo beroende på hur mycket skörd det blir. Har ett par frågor bara:
Hur gör vi bäst med tomaterna? För att få krossade tomater- är det bara att dela i bitar, lägga i burkar och fylla med vatten och salt, och koka in? Går det att lägga in hela tomater så också, eller måste de kanske skalas först?
Blir inkokt broccoli och blomkål bra? Inte mosig?

Vurre

  • Inlägg: 1972
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #54 skrivet: 01 aug-09 kl 22:14 »
Vi har kokat in bomndbönor och ärtor i ett par år nu. Inspirerade av artikeln i Åter.  ;D Tack Petter! Nu tänkte vi utöka inkokningen till tomater, gröna bönor och ev blomkål och broccolo beroende på hur mycket skörd det blir. Har ett par frågor bara:
Hur gör vi bäst med tomaterna? För att få krossade tomater- är det bara att dela i bitar, lägga i burkar och fylla med vatten och salt, och koka in? Går det att lägga in hela tomater så också, eller måste de kanske skalas först?
Blir inkokt broccoli och blomkål bra? Inte mosig?

Testa.

Vi brukar koka tomater till sås när vi har tid, med lök och kryddor. Är man ambitiös kan man skålla dem. Annars brukar vi skära tomater i bitar, koka lite och hälla på burk med lite salt. Har man inte obegränsat med burkar är det bäst att koka ihop tomater på lagom värme utan lock, sen konservera.

Broccoli fryses hellre än konserveras. Blomkål äter man färsk.
snus? vad är priset på en pris?

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #55 skrivet: 02 aug-09 kl 13:28 »
Nu har jag en stor och fin konserveringsapparat med burkar till! Artikeln förklarar verkligen allt väldigt bra!

Blomkål äter man färsk.

Nä, kokt ska det va' med ost- och skinksås! Mmmmm... Jag älskar all form av kål, men det finns aldrig blomkål i affärens frysdisk när det inte är säsong...  :( Hörde häromdan på radion varför - tomater är svenskarnas favoritgrönsak, blomkålen är minst populär. Så jag ska ladda upp och koka in blomkål i höst!
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

borlotti

  • Inlägg: 82
    • Bohuslän
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #56 skrivet: 03 aug-09 kl 09:30 »
Har man inte obegränsat med burkar är det bäst att koka ihop tomater på lagom värme utan lock, sen konservera.
Aa! bra tips!  :)
Broccoli fryses hellre än konserveras. Blomkål äter man färsk.
Det var det jag misstänkte att broccoli blir mosig vid inkokning. Men blomkål är väl snäppet hårdare.? Kan tänka mig att det funkar bättre. Går nog knappast att bevara den och äta all färsk.

Nettus

  • Inlägg: 2672
  • Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #57 skrivet: 04 aug-09 kl 11:49 »
Blomkål äter man färsk.

Nä, kokt ska det va' med ost- och skinksås!

Hm, kom på sen att du nog inte menade blomkål...  ::)
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

 

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3473
    • Västergötland
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #58 skrivet: 10 aug-09 kl 08:20 »
Vi har kokat in bomndbönor och ärtor i ett par år nu. Inspirerade av artikeln i Åter.  ;D Tack Petter! Nu tänkte vi utöka inkokningen till tomater, gröna bönor och ev blomkål och broccolo beroende på hur mycket skörd det blir. Har ett par frågor bara:
Hur gör vi bäst med tomaterna? För att få krossade tomater- är det bara att dela i bitar, lägga i burkar och fylla med vatten och salt, och koka in? Går det att lägga in hela tomater så också, eller måste de kanske skalas först?
Blir inkokt broccoli och blomkål bra? Inte mosig?

Vatten i tomaterna tycker jag känns onödigt. Mosa dem bara så får du vätska så det räcker. Skalen kan dock vara lite trista i de krossade tomaterna, så om man inte vill skålla och skala dem kan man mixa de hela tomaterna innan man kokar in dem.

Vi kokar in både blomkål och broccoli. Visst blir de mjuka, men inte mosiga.

borlotti

  • Inlägg: 82
    • Bohuslän
SV: Artikel: Inkokning
« Svar #59 skrivet: 17 aug-09 kl 20:52 »
Vatten i tomaterna tycker jag känns onödigt. Mosa dem bara så får du vätska så det räcker. Skalen kan dock vara lite trista i de krossade tomaterna, så om man inte vill skålla och skala dem kan man mixa de hela tomaterna innan man kokar in dem.
Mosa dem!! Smart.  :)
Vi kokar in både blomkål och broccoli. Visst blir de mjuka, men inte mosiga.
Nej, får väl försöka. Broccoli får vi dock inte tillfälle att testa i år. Blev alldeles för lite. Kanske testar i att koka in blomkål iaf.



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

491 gäster, 1 användare
Tältbyggare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser