Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Färga ull  (läst 2814 gånger)

gunilla

• Västerbotten
    • fallforsfrieser
Färga ull
« skrivet: 27 nov-06 kl 17:53 »
Jag går en utbildning till svampkonsulent och dom har också kurser i att färga med svamp på universitetet. Jag skulle vilja lära mej det för det verkar kul men jag vill inte ha ullen... Kan ju inte ens skilja på bak och fram på en sticknål ;D
Finns det någon som har ull som vill ha den färgad eller någon som skulle vilja köpa av mig ullen som jag kommer att färga? Hör av er.
med sambo, frieserhästar,jakthundar och skogkatt är man aldrig ensam i norrlands inland

annika

• Bohuslän
Re:Färga ull
« Svar #1 skrivet: 27 nov-06 kl 22:43 »
Hej Gunilla jag ãr intresserad, har skickat ett mail hãlsn annika

vildblomma

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 28 nov-06 kl 08:25 »
Hej!

Jag är intresserad av att köpa färgad ull.Har skickat ett mail till Dig.

Mvh,Lena.

Bo

Då vet du kanske
« Svar #3 skrivet: 28 nov-06 kl 10:46 »
Jag går en utbildning till svampkonsulent och dom har också kurser i att färga med svamp

hur man använder fjällig taggsvamp för att färga blått.

Lillemor

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 03 dec-06 kl 22:19 »
Hej Gunilla,

jag köper gärna ull av dig.

Mvh,

Lillemor

Tuvstarr

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 03 dec-06 kl 22:28 »
Hej!
Jag vill också gärna köpa, bara det inte är alltför dyrt...

mvh Sara

Lili

• Åsenfår och ullhantverk
« Svar #6 skrivet: 04 dec-06 kl 11:26 »
Vad har du för svampar att färga med? Jag har själv varit ute och letat, men hittar inte det jag vill ha tex busksvamp och en ticka som jag inte kommer ihåg just nu vad den heter.

Nilla59

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 10 dec-06 kl 14:44 »
Det finns bra böcker om svampfärgning. Bl a Färga garn med svamp av Hjördis Lundmark Den kan beställas från hennes hemsida: http://hem.passagen.se/hjordis/
Sen kan man köpa följande böcker på antikvariat (det finns många på nätet där har jag fått tag i mina) Färga med svampar och Skapa av svampfärgat garn av Carla och Erik Sundström, Sticka med växtfärgat av Lena Nessle. Stickböckerna hörde la inte riktigt hit men de fick vara med ändå.

Busksvamp kan vara svårt att hitta. Jag har själv inte hittat någon t ex utan har fått. Sen kan man köpa torkad svamp via nätet jag har köpt bl a Tallgråticka och och Ärtröksvamp. Svampguiden.se är bra för att få tag i torkad färgsvamp.

Nilla Haglöf

• Västergötland
SV: Färga ull
« Svar #8 skrivet: 11 nov-08 kl 20:22 »
Jag lägger ut min färgade ull på en auktionssajt. Tyvärr fick jag inte plockat så mycket svamp i år men än kan man plocka trädsvamp. Lystickan till exempel som ger lila färger finns ju nu.

Dela detta:

* Inloggade just nu

607 gäster, 2 användare
Radar, Toothpaste

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser