Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Transportera får med båt  (läst 2032 gånger)

Muchi

• Småland
Transportera får med båt
« skrivet: 28 jun-12 kl 11:45 »
Hej!
Har glädjande nog fått 8 öar till mina fårs befogande. Men, jag saknar fullständigt kunskap om hur får transporteras i skärgården. Är det någon där ute som har några egna erfarenheter att dela med sig av? Funderar bl.a på om en hög reling behövs eller kan man köra dem i en vanlig öppen båt? Lite bilder vore naturligtvis roligt.

Nemi

• Gotland
SV: Transportera får med båt
« Svar #1 skrivet: 29 jun-12 kl 14:05 »
Hej! Jag fick i fjol en fantastisk upplevelse då jag fick vara med vid en lammflytt med båt. Ska se om jag kan lägga in några bilder.

Månskenslammbonde på världens vackraste ö; Gotland.
Här bor jag med mina två härliga blandrashundar, fyra katter och sex Gotländska pälsfår; Saga, Ida, Greta, Klara, Ellen och Aina.

ninna b

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 30 jun-12 kl 21:07 »
Så här gör vi när vi transporterar får mellan Landskrona och en liten ö i hamninloppet. Fast själv kommer vi från Hven.... en annan ö.

http://hd.se/landskrona/2011/05/17/gronbete-man-far-tacka/

Pernilla C.

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 01 jul-12 kl 10:50 »
Hej!

Vi transporterar i små plastbåtar (ekor) mellan öarna i Göteborgs södra skärgård, även om en flotte vore mycket bättre.

/Pernilla

vallar-elin

• Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 01 jul-12 kl 17:03 »
Vi har en 6m Nordanvind, öppen båt alltså. I den ställer vi grindar och klämmer in så många får vi kan :) Har bara hämtat lamm hittills och inga bjässar men det funkar fint även om vi inte har någon fin landgång som Nemi.
Resan tar bara ca 15 min från fastlandet och ut.
26 årig tjej som bor med sambo i Luleå skärgård. Två strävhårstaxar, en Border Collie ett tjugotal höns. Vi ägnar oss åt får, har 25 tackor av köttrasmix med tanken att utöka

Nemi

• Gotland
« Svar #5 skrivet: 01 jul-12 kl 17:50 »
Nu har jag ju endast varit med en gång, det var väl ca 100 ''lamm'' som skulle hämtas hem till fastlandet. Först en duktig vallhund, sen en stor fålla med grindar som succesivt blev mindre och sedan då två tunnlar, en ur fållan och en ned i båten. Tror att vi kanske tog 15 åt gången. Sen samma på fastlandet. En tunnel ifrån båten och en mot transporten. Fantastisk upplevelse! Inga stressade djur.
Månskenslammbonde på världens vackraste ö; Gotland.
Här bor jag med mina två härliga blandrashundar, fyra katter och sex Gotländska pälsfår; Saga, Ida, Greta, Klara, Ellen och Aina.

Muchi

• Småland
« Svar #6 skrivet: 13 jul-12 kl 21:34 »
Stort tack till er alla för info och bilder! Nu ska här flyttas får.

Dela detta:

* Inloggade just nu

577 gäster, 2 användare (1 dolda)
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser