Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kompostera grässvålar  (läst 6776 gånger)

Fru Jansson

• Gäst
Kompostera grässvålar
« skrivet: 27 jun-12 kl 18:13 »
Jag kommer att gräva bort en hel del grässvål i år, då det börjar bli lite akut att få till en körbar infart till gården. Och då funderar jag en smula över hur jag bäst tar vara på dem. Jag håller på att bygga en ram till en upphöjd odlingsbädd där jag redan har en radda grässvålar sen tidigare grävning. Kommer att täcka den med markväv i nåt år, eller behövs det längre tid för att inte få fullt med ogräs?

Eftersom den bädden redan är på G, så kommer jag att göra så med den. Men i övrigt funderar jag på det där att låta grässvålen kompostera på plats, eller om det är bättre att kompostera dem på annat håll först? Jag vill ju inte flytta mer jord än nödvändigt. Och så undrar jag som sagt hur lång tid jag behöver kompostera dem.

rosengård

• Uppland
SV: Kompostera grässvålar
« Svar #1 skrivet: 27 jun-12 kl 23:55 »
Har hört att man kan vända de upp och ner,och använda de till utfyllnad mm.Det ska inte bli ogräs,då de bryts ner så småningom till mylla.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 28 jun-12 kl 00:08 »
Ja, de bryts ju ner ruggigt fort... De jag slängde åt sidan förra året är ju redan som en vall. Men, där växer det ju massvis med både gräs och nässlor, innan jag hunnit bygga ramen. Så den ska täckas ordentligt redan från början. Men, nästa bädd kanske funkar att bygga en ram, bara gräva bort svålen och vända den upp och ner, och fylla på med ny upp och nervänd svål? Frågan är då när de respektive landen kan tänkas vara redo för odling?

Får väl tala om att det gör mig inget att ha några bäddar som får vänta ett par år. Men jag skulle bra gärna vilja fixa mig ett par stycken till som blir användbara redan nästa sommar...

Bo

« Svar #3 skrivet: 28 jun-12 kl 05:35 »
Jag lade dem i en hög smal bädd en gång och odlade höga sockerärtor i två rader med en gång i mitten flera år i rad.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #4 skrivet: 28 jun-12 kl 07:32 »
Djupgräv bäddar snarast och lägg grässvålarna uppochner i botten. Försök få bort rotogräs. Odla klöver där omedelbart fram till nästa vår. Ogräsrensa så att inget rotogräs etablerar sig och inget fröogräs fröar av sig. Vänd ner klövern till våren och odla sedan som vanligt.

Det blir inte ogräsfritt, men om du ogräsrensar noga de första åren och täckodlar kan det bli det.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 28 jun-12 kl 09:53 »
Djupgräv bäddar snarast och lägg grässvålarna uppochner i botten. Försök få bort rotogräs. Odla klöver där omedelbart fram till nästa vår. Ogräsrensa så att inget rotogräs etablerar sig och inget fröogräs fröar av sig. Vänd ner klövern till våren och odla sedan som vanligt.

Det blir inte ogräsfritt, men om du ogräsrensar noga de första åren och täckodlar kan det bli det.

Få se nu om jag förstått dig rätt här... Djupgräv = två spadtag djupt? (det är vad jag praktiserat på den andra bädden, där jag bara slängde svålarna åt sidan, för att jag inte visste hur jag skulle rymma dem nånstans under grävningen. Den är alltså djupgrävd, utan grässvålar i botten)

Om jag nu får en massa extra grässvålar, alltså inte bara de jag tar bort från det ställe jag djupgräver, menar du då att jag ska gräva bort matjorden och lägga undan den nånstans, peta ner flera lager upp och nervända grässvålar i hålet, och sen lägga tillbaks matjorden?

Om jag får säga det själv så är jag nöjd med det jag djupgrävde förra sommaren, så det ska definitivt praktiseras mer! Grunden till den här frågeställningen var mer om det är vettigt att ta vara på de extra grässvålarna från annan grävning för att få upp höjden på bäddarna...

Nåväl. En "experimentbädd" är ju redan på G, och det tar kanske en liten stund att fylla den...

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #6 skrivet: 28 jun-12 kl 11:09 »
Ja, du kan grunda med de extra grässvålarna uppochner i botten. Dessutom gärna extra kompost och gräsklipp mm. Kanske även en omgång stallgödsel. Risken är att du har kvickrot i marken. Det är därför extra viktigt att ogräsrensa noga och ofta. Men troligen är det mycket snabbt gjort varje gång. Det gäller att se till att kvickrot inte etablerar sig redan från början.

Detta är ganska snabbt och smidigt gjort. Jag föreslår att du skippar kragen om du har hyfsat med plats. Gör istället typ upphöjda bäddar/limpor. Med kragar blir det svårt att hindra ogräs vid kragkanten att ta sig in, om man inte har markduk. Skall man ha markduk måste man gräva och flytta mer jord.

Djupgrävning finns beskrivet här: http://handbok.alternativ.nu/Odling/1.Odlingens_grunder/Odling_f%c3%b6r_nyb%c3%b6rjare

Bo

« Svar #7 skrivet: 28 jun-12 kl 13:13 »
Som jag minns det, hade jag inga problem med min sockerärtsvall. Kanske jag hade pressenningsremsor på sidorna och mellan ärtraderna och hällde ogräsfri jord där jag planterade ärtorna. Superba ärtor flera år två meter höga.

Min mor var på besök och som nybörjare ville jag gärna ha lite odlingsråd av henne men när hon såg mina ärtor, sa hon att jag inte behövde några.

Vitis

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 28 jun-12 kl 16:39 »
På mitt förra ställe använde jag grässvålen, i 20 cm breda remsor, till att "mura" upp en stödmur runt komposthögen.

Blev en prydlig hög och inte lika stor som om man bara vräkt allt i en stor hög.

Annars gör jag som ander, upp-o-ner-vända grästorvor i botten på djupbäddar.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 24 maj-13 kl 14:45 »
Nu kan jag svara påmin egen fråga! Eftersom några getingar byggde bo i vallen av grässvål, så fick det vara förra året. Så jag gräver där nu istället. Det har alltså växt gräs och nässlor och lite av varje ovanpå både förra året och i år, men ändå är det väldans luckert och lättgrävt! Så i framtiden ska jag helt klart samla grässvålar i ramar, och låta den kompostera. Fast, kanske täcka dem under tiden, för att slippa överväxt av annat... :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

594 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser