Djupgräv bäddar snarast och lägg grässvålarna uppochner i botten. Försök få bort rotogräs. Odla klöver där omedelbart fram till nästa vår. Ogräsrensa så att inget rotogräs etablerar sig och inget fröogräs fröar av sig. Vänd ner klövern till våren och odla sedan som vanligt.
Det blir inte ogräsfritt, men om du ogräsrensar noga de första åren och täckodlar kan det bli det.
Få se nu om jag förstått dig rätt här... Djupgräv = två spadtag djupt? (det är vad jag praktiserat på den andra bädden, där jag bara slängde svålarna åt sidan, för att jag inte visste hur jag skulle rymma dem nånstans under grävningen. Den är alltså djupgrävd, utan grässvålar i botten)
Om jag nu får en massa extra grässvålar, alltså inte bara de jag tar bort från det ställe jag djupgräver, menar du då att jag ska gräva bort matjorden och lägga undan den nånstans, peta ner flera lager upp och nervända grässvålar i hålet, och sen lägga tillbaks matjorden?
Om jag får säga det själv så är jag nöjd med det jag djupgrävde förra sommaren, så det ska definitivt praktiseras mer! Grunden till den här frågeställningen var mer om det är vettigt att ta vara på de extra grässvålarna från annan grävning för att få upp höjden på bäddarna...
Nåväl. En "experimentbädd" är ju redan på G, och det tar kanske en liten stund att fylla den...