Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bra lantras för flock utan tupp?  (läst 3516 gånger)

Karin Lundell

• Södermanland
Bra lantras för flock utan tupp?
« skrivet: 26 jun-12 kl 10:53 »
Vi ska snart till att köpa våra första höns/kycklingar, och tanken är att vi ska ha en liten flock på 5-6 hönor, utan tupp då vi bor i stan.
Vi hade tänkt oss Hedemora, men nu undrar jag lite över detta med ruvlust....
Så tips mottages tacksamt för lantraser som värper men med mindre ruvlust så att säga. Jag vill ju inte att hönsen ruvar sig olyckliga :-/
 Jag fick tips om Blommehöns, och då särskilt stammar med dålig ruvlust. Tips på uppfödare mottages också tacksamt!
Tack för all tips och råd!

sonja på slätten

• Halland
SV: Bra lantras för flock utan tupp?
« Svar #1 skrivet: 26 jun-12 kl 12:36 »

Är lantras verkligen det mest lämpliga om man bor i stad?  De är ju livliga höns med stort aktivitetsbehov. Sprätter rejält och flyger bra. De blommehöns jag själv hade en gång var dessutom väldigt starka i rösten, även hönor låter ju en del.
Någon hjälp med bevarande av hotad ras blir det ju inte heller i detta fall eftersom de inte ska föröka sig.
Det finns gott om raser som är betydligt lugnare och mindre aktiva.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

FM

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 26 jun-12 kl 12:59 »
Du kan ju ha en blandad grupp? Som sonja skriver så är det inget bevarande arbete med bara höns ;)
Av mina två avleshedemora så har ingen av dem visat intesse för att ruva i sommar  ::)
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #3 skrivet: 26 jun-12 kl 14:11 »
 Cityrock och Urbanfelder är två utmärkta raser i stan!
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

FM

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 26 jun-12 kl 15:30 »
Cityrock och Urbanfelder är två utmärkta raser i stan!

;D  ;D  ;D
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 26 jun-12 kl 16:27 »
 (:) Ingen lantrasflock borde vara utan tupp - punkt.
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

jan98

• Närke
    • www.nasslegarden.se
« Svar #6 skrivet: 26 jun-12 kl 18:22 »
(:) Ingen lantrasflock borde vara utan tupp - punkt.

håller med dem trivs inte utan tupp
Det finns ingenting jag inte kan, bara sån't jag inte har lärt mej...

karsan

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 27 jun-12 kl 00:26 »
Jag har haft höns nu i tre år, i villaområde,  utan tupp.  3-4 hönor, hedemora med inslag av blomme, sedan en isbar, just nu också ett gäng svensk dvärghönskycklingar. Hade Hedemoratupp förra sommaren på landet, märkte ingen större skillnad på hönsen.  Höna som villl ruva utan att träffa tupp - nemas problemas,  man skaffar ägg från något ställe med tupp.  Fel förresten - två problem finns: Hjälp flocken växer för mycket!  Samt dödsstraff för tuppkycklingar som börjar gala.

Bättre med höns utan tupp än trädgård utan höns. Hedemora funkar här i alla fall, tomt på 1000 kvm.

Karin Lundell

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 27 jun-12 kl 21:56 »
ok, tack alla för svar  ::) inte blev jag klokare direkt men smaken är ju som baken... Jeg har ju läst om en hel del folk som håller höns utan tupp, och om det funkar för dem funkar det säkert här också. Lantras tycker jag känns bra då det är härdiga och ursprungliga djur, sen verkar det ju komma an på individer om de trivs utan tupp, vill ruva etc. Vi får väl helt enkelt pröva och se. Jag har inte tänkt köpa nån av de utrotingshotade sorterna, hedemora och blomme finns det ju fler av än tex bohuslän svart.

Aina

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 16 jul-12 kl 13:18 »
Har du hunnit skaffa några hönor än? Spännande att höra vilken ras du valde och hur det går.

Karin Lundell

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 17 jul-12 kl 00:16 »
Hej Aina,
nej inte än, bygget går dock framåt och idag har vi satt upp stängsel runt hönsgården. Så snart så! Jag har tänkt att när jag väl är klar med hönsens hus, då kollar jag annonser på allvar och så blir det vad det blir, det känns ju också spännande. det går ju att byta eller ha fler raser senare, nu vill vi först och främst komma igång! Men, jag tittar ju lite extra efter lantraserna, det gör jag...

Ronny

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 17 jul-12 kl 00:37 »
Om du känner för blommehönor så tycker jag du ska försöka få tag på några sådana. Du behöver ju inte köpa från någon genbank, så påverkar du ju inte bevarandearbetet. Det brukar finnas sådana annonser. Hittar du inga, så kan du ju själv sätta in en köpesannons tex här på Alternativet.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Karin Lundell

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 22 jul-12 kl 21:01 »
Nu har jag bestämt mig, det blir en liten flock på 8 blommekycklingar som kommer till oss i veckan! Sen får vi se hur det går. Tack alla för kloka råd och synpunkter!

tinna.m

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 22 jul-12 kl 22:06 »
Ja har en rö liden tocke, för lad å gala var da..
Det finns tysta tuppar! En del förblir tysta fast de stiger i rang.
Jag vet en svarthönstupp som inte gal alls. Han vet nog att det inte är tillåtet i byn  ;)
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Ronny

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 23 jul-12 kl 00:46 »
Nu har jag bestämt mig, det blir en liten flock på 8 blommekycklingar som kommer till oss i veckan! Sen får vi se hur det går. Tack alla för kloka råd och synpunkter!

Kul! Jag tror inte du kommer att ångra det valet.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

584 gäster, 3 användare (2 dolda)
nästanbonde

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser