Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vallskörd 2012  (läst 25407 gånger)

TheoA

• Södermanland
SV: Vallskörd 2012
« Svar #60 skrivet: 27 jul-12 kl 10:36 »
1:a skörden ensilage. Jättesent kom vi igång p.g.a allt regn, men vi fick ihop 400 balar av 600 som vi använder under vintern. Rekord för 1:a skörden.

Vi hann köra hö också, hälften på midsommarafton, och hälften på helgen efter. Så vi hade tur och fick ihop allt hö vi behöver, vi använder inte så mycket så vi brukar sälja också. 

Håller just nu på med 2:a skörden ensilage.
Bor i sörmland med min familj och 130 kor, både kött- och mjölkkor, 25 höns, 2 katter, 10 vaktlar, och 3 akvarium.

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #61 skrivet: 27 jul-12 kl 19:19 »
Trötta och slitna men glada. Nu har vi fått in ett stycke. Det blev ca 700 balar. Ett lika stort stycke till ligger färdigsträngat men det hinner vi inte. Hade inte mannen behövt jobba och dottern skulle haft födelsedagskalas hade vi hunnit med en bit till av det. men vi är ändå jättenöjda med tanke på att det var första gången vi tar in hö och använder maskiner vi knappt begriper oss på. Vi har lärt oss jättemycket så nästa år går det lättare och snabbare.

Vår gamla press gick som en klocka. Bandet gick av två gånger men annars gick den hur bra som helst. Imponerande och lite vacker maskin :) Traktorn fick vi låna i en hast av grannen för vår gick sönder :-\
höskörden2012
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

fräsen

• Gäst
« Svar #62 skrivet: 27 jul-12 kl 22:21 »
Idag rullades vårat hö i 15 prydliga rundbalar som nu ligger på logen o väntar på vinter :)

Jennyt

• Västergötland
« Svar #63 skrivet: 28 jul-12 kl 00:34 »
1329 bal!! Jupp, jorå *nickar nöjt* Nu går jag å lägger mig... bilder kommer en annan dag :)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Aqualize

« Svar #64 skrivet: 29 jul-12 kl 18:15 »
Trötta och slitna men glada. Nu har vi fått in ett stycke. Det blev ca 700 balar. Ett lika stort stycke till ligger färdigsträngat men det hinner vi inte. Hade inte mannen behövt jobba och dottern skulle haft födelsedagskalas hade vi hunnit med en bit till av det. men vi är ändå jättenöjda med tanke på att det var första gången vi tar in hö och använder maskiner vi knappt begriper oss på. Vi har lärt oss jättemycket så nästa år går det lättare och snabbare.

Vår gamla press gick som en klocka. Bandet gick av två gånger men annars gick den hur bra som helst. Imponerande och lite vacker maskin :) Traktorn fick vi låna i en hast av grannen för vår gick sönder :-\
höskörden2012

Ser att ni kopplat vagnsdraget ovanpå gaffeldraget på pressen. Det är väl inte det bästa men kanske finns en anledning som inte syns?

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
« Svar #65 skrivet: 29 jul-12 kl 19:01 »
Ser att ni kopplat vagnsdraget ovanpå gaffeldraget på pressen. Det är väl inte det bästa men kanske finns en anledning som inte syns?

Ojsan, kunniga bönder ser allt :-[ Vår sprint var för kort men vi lånade en längre och satte det rätt på de andra rundorna. :)

dessutom räknade jag fel, det blev ca. 900 balar ;D
...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

anders50

• Gäst
« Svar #66 skrivet: 29 jul-12 kl 20:50 »
Ojsan, kunniga bönder ser allt :-[ Vår sprint var för kort men vi lånade en längre och satte det rätt på de andra rundorna. :)

dessutom räknade jag fel, det blev ca. 900 balar ;D

Men det såg ut att bli mycket hö kvar på marken? Press-chauffören var väl inte så van?  ;D

Men ni fick nog hö så det räckte ändå?   ;)  Tur att vädret höll sig!  :)

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
« Svar #67 skrivet: 29 jul-12 kl 22:56 »
He he, nej det var första gången han körde och det blev bättre och bättre ju längre vi höll på. Nästa år är vi proffs o:)

William Beebe

anders50

• Gäst
« Svar #68 skrivet: 29 jul-12 kl 23:43 »
He he, nej det var första gången han körde och det blev bättre och bättre ju längre vi höll på. Nästa år är vi proffs o:)

Alla är vi barn i början!    :)

Existens!

• Gäst
« Svar #69 skrivet: 30 jul-12 kl 12:11 »
Press-chauffören var väl inte så van?  ;D

Tyckte kanske att det såg ut att vara strängläggaren som inte var så van.. :)

Men huvudsaken det kom in.. inte säkert det bli många fler vettiga veckor nu.
Den som tvekade att slå i början på förra veckan...tja...

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #70 skrivet: 30 jul-12 kl 15:38 »
Vi fick in vårt i går trots att det såg mörkt ut med vädret i förrgår. Inga maskinella haverier förutom ett vevstaksbrott som var mitt fel, jag byggde om slåttermaskinen med balk och kniv från en annan men bytte inte klon som håller kulan.

JBF

• Småland
« Svar #71 skrivet: 01 aug-12 kl 21:02 »
Här fick jag in ett par lass löshö och torrt ensilage så vintern är nu räddad! Önskar mig fortfarande höväder för svågern har ett hektar som skulle kunna bli fint hö också.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

anders50

• Gäst
« Svar #72 skrivet: 01 aug-12 kl 21:24 »
Här fick jag in ett par lass löshö och torrt ensilage så vintern är nu räddad! Önskar mig fortfarande höväder för svågern har ett hektar som skulle kunna bli fint hö också.

Den som inte slog i förra veckan får nog inget hö i år!  ;)

Ha de bra där uppe!  ;D

JBF

• Småland
« Svar #73 skrivet: 02 aug-12 kl 20:01 »
Den som inte slog i förra veckan får nog inget hö i år!  ;)

Ha de bra där uppe!  ;D

Ja nog fan får vi väl hoppas på 5 sammanhängande dagar utan regn, även här uppe på höjden?  ;D Men, jag har så jag klarar mig ändå, men det sitter aldrig fel med lite mer. Det är med hö ungefär som med ved har jag märkt, man skulle alltid vilja ha bara liiite till... ;D
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #74 skrivet: 04 aug-12 kl 17:20 »
Oj vad ni jobbar!  Grattis alla som fått in'et!

Kan det ha varit både strängläggaren och press-köraren som var ovana?  I så fall var det väl vackert att ni fick in något alls!!  :D

Hur gick det med metall-flärpen som saknades?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
« Svar #75 skrivet: 04 aug-12 kl 17:54 »
Kan det ha varit både strängläggaren och press-köraren som var ovana?  I så fall var det väl vackert att ni fick in något alls!!  :D

Hur gick det med metall-flärpen som saknades?

Nej strängläggaren var väldigt van, vår käre granne som varit bonde hela livet. Det var nog våra marker som gjorde att det inte blev helt perfekt. Knöggligt och ojämt och full med sten. Han var lite nervös för sina maskiner.

Allt annat gjorde vi själva. Vi går in och tittar och luktar på alla balarna ibland och känner oss stolta :-[

Vilken metallflärp menar du???

William Beebe

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #76 skrivet: 05 aug-12 kl 23:17 »
Var ni både stolta och glada över allt det goda djurfodret, tänk på alla trevliga stunder i vinter när djuren tuggar på det!  Metallflärpen var nog någon annans, den här tråden är ju välbesökt!  :)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Lars Pers Maria

• -
« Svar #77 skrivet: 07 aug-12 kl 21:59 »
Och jag som inga egna maskiner har får vänta till sist. Två ganska stora åkrar oslagna. En får jag nog skippa. Ingen getmat precis. Förra veckan var vädret bra och den andra åkern såg fortfarande hyfsad ut. Då fick jag ingen som kunde hjälpa mig. Och nu har det regnat över 30 mm på 17 tim, igen...
Nybyggarkvinna från förförra seklet. Pånyttfödd bondesjäl som vill hålla släktgården vid liv och inte glömma gamla kunskaper. Man o tre stora barn.
Getgård med ostproduktion, ett par hästar, höns, ankor, råttfångare, highländare, anställd islandshund och en tax som lagårdskatt.

Halte

• Gäst
« Svar #78 skrivet: 13 aug-12 kl 08:23 »
Sista höet togs in förra veckan.. 17 ton blev det nog ungefär i år, betydligt högre skörd än det blivit tidigare år. Gick att få in allt utan en droppe regn på det även om båda skördetillfällena var rena panikchansningar.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #79 skrivet: 13 aug-12 kl 08:34 »
Vi slår idag och hoppas på uppehåll. Strålande sol idag så det börjar bra. Stycket är inte större än att vi skulle kunna hässja det mesta med dottern och hennes kompisars hjälp.

I så fall behöver jag en snabbkurs i hässjning och då är det ju tur att världens bästa kunskapsbank finns här!  :D

Den där flärpen som nämndes tidigare i tråden satt på vår löspress. Det visade sig att det var en sprint genom den som gått av och att den hängde i en liten kedja. Flärpen fungerar som något slags stop till knytaren.  ;D  ::)   Glasklart eller hur?! Hur som helst så är den lagad nu.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Dela detta:

* Inloggade just nu

337 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser