Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Akut, svullen framför juvret!  (läst 4289 gånger)

Sis_pennpenn

Akut, svullen framför juvret!
« skrivet: 24 jun-12 kl 09:09 »
Vi har en ko här hemma som har fått en jättestor svullnad som är hård framför juvret. Hela juvret har också blivit hårt, men man får mjölka henne och hon är inte öm på det.
Jag var och tog kort på kossorna 14 juni och då såg hon ut som på bilden, där är hon brunstig så tjuren håller på med henna mycket. Den lilla röda ringen visar en liten svullnad som var då, men nu är det stort som gröna linjen visar om inte större. Juvret har också blivit bakknuffat så bakre spenen var idag jättefull och pekade rakt bakåt.

Är det någon som har någon aning om vad detta är?
Vi ska ta hem henne och så ska vi ta ut veterinär till henne, men om någon kan lugna mig som kanske vet vad det är, hon betyder väldigt mycket för mig.

Klara

• Östergötland
SV: Akut, svullen framför juvret!
« Svar #1 skrivet: 24 jun-12 kl 15:50 »
hej
Hon har förmodligen fått en blödning inne i juvret. Det går ett ligament där mellan juverhalvorna som kan brista, mer eller mindre. Det går inte tillbaka, ibland kan det bildas en böld senare. På vissa kor blir det så illa att de förblöder så din kossa har ju haft tur än så länge. Ta in henne så hon håller sig lugn. Inte mycket annat man kan göra. Blir det blod i mjölken så är det ju extra gottigt för bakterier men kan också gå bra. Kan bli svårt att få ut mjölken pga blodkoagelklumpar men de brukar mjukna efter några dagar. Lycka till.

David97

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 25 jun-12 kl 13:10 »
Vi har köttkor, o en (min egen Johanna), när hon fick kalv, så puppade inte kalven, då blev det så på henne, juvret var jättestort så hon sparkade i det när hon gick.. Vi fick ta in hom med sin kalv, pappa mjölkade Johanna (lite om dan, hon ville inte bli mjölkad), gav det till kalven, även fet mjölk man kan köpa i affär, och vätske ersättning (Kan säga att kalven var undernärd och hade vätskebrist, livet var på en skör tråd), nu snart 2 vecker sen vi tog in dem, mår kalven bra, Johannas juver har blivit återställt o även ''bölden'' har försvunnit! De går nu ute i egen hage..

Jag praktiserade på en naturbruksskola som heter Uddetorp i Skara, var veckan efter kosläppet, hon hade blivit sparkad/stångad på juvret, så det där Ligamentet spruckit (kan tro det var det i alla fall), hennes mjölk var alldeles röd.. Så man fick mjölka ner det i kruka o sen hälla ut.. Det gjorde jätteont på henne, för hon brukade aldrig sparka innan.. Men efter en vecka med både maskinmjölkning och handmjölkning, så blev mjölken bara ljusare o ljusare.. Sista dagen jag var där, så mjölkade 2 spenar bra mjölk igen, de andra 2 var inte långt borta!

Sis_pennpenn

« Svar #3 skrivet: 01 jul-12 kl 11:58 »
Hej
Tack för era svar. Jag som inte kan ngt om kor kom med påståendet att ngt brustit och "trillat ner", men de som bor här hade aldrig hört talas om att det ens kunde hända, så min idé på vad det kunde vara viftades bara bort. Men det var tyvärr precis det som ni skrivt. Veterinären kom ut och konstaterade det som jag gissat på, att ngt brustit. Vi har henne nu inne med sin kalv för att ha koll på henne. Måste vara världens snällast vi har, för hon har varit helt lugn och inte sparkat eller ngt när vi hållt på med allt.

Vi håller tummarna för att hon klarar sig tills kalven blir lite äldre så kommer hon sedan få gå vidare. Hon är mager men pigg och utan feber. Veterinären sa att det måste vara en otrolig stark ko med tanke på att hon inte har ngn feber och har varit så pigg hela tiden. Vi har inte sett ngt blod i mjöken heller, så får hålla utkik hela tiden.

Tack en än gång för era svar!

johan smith

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 09 jul-12 kl 20:39 »
mjölksäcken som det gröna visar är ingen som helst fara. det är jättevanligt! på mitt första dräng jobb med 430kor när jag slutade så var det ofta som det kom en ko med sådan säck. så länge färgen på mjölken är vit som köpemjölken och allmäntillståndet är bra på henne så är det ingen idé att ringa veterinären.

Vi har en ko här hemma som har fått en jättestor svullnad som är hård framför juvret. Hela juvret har också blivit hårt, men man får mjölka henne och hon är inte öm på det.
Jag var och tog kort på kossorna 14 juni och då såg hon ut som på bilden, där är hon brunstig så tjuren håller på med henna mycket. Den lilla röda ringen visar en liten svullnad som var då, men nu är det stort som gröna linjen visar om inte större. Juvret har också blivit bakknuffat så bakre spenen var idag jättefull och pekade rakt bakåt.

Är det någon som har någon aning om vad detta är?
Vi ska ta hem henne och så ska vi ta ut veterinär till henne, men om någon kan lugna mig som kanske vet vad det är, hon betyder väldigt mycket för mig.
dränga jäveln har talat.

Sis_pennpenn

« Svar #5 skrivet: 10 jul-12 kl 17:14 »
mjölksäcken som det gröna visar är ingen som helst fara. det är jättevanligt! på mitt första dräng jobb med 430kor när jag slutade så var det ofta som det kom en ko med sådan säck. så länge färgen på mjölken är vit som köpemjölken och allmäntillståndet är bra på henne så är det ingen idé att ringa veterinären.

Som tur var så tog vi ut veterinären, annars hade hon fortsatt gå ute och rört på sig för mycket då hon vill hänga med flockan. Troligen hade hon förblött då. Blödningen har alrdig riktigt stannat, så märker vi att hon mår minsta sämre så får hon åka direkt. Svullnaden är kanske dubbelt så stor och sen har det även blivit som en stor påse på vänster sida som verkar ha samlats en del blod i. Fortfarande ingen feber och är pigg och äter, så än så får hon vara kvar för kalvens skull. Det var även tur att vi ringde veterinären för hon var i stort behov utav pencillin, så når ngt sådant händer så kommer vi absolut ta ut veterinär vid första tecken på något fel.

johan smith

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 12 jul-12 kl 18:57 »
aha det var ju smart det. det har jag alldrig vart med om så jag trodde att det var mjölksäcken. det är vanligt med att det blir så då.

Som tur var så tog vi ut veterinären, annars hade hon fortsatt gå ute och rört på sig för mycket då hon vill hänga med flockan. Troligen hade hon förblött då. Blödningen har alrdig riktigt stannat, så märker vi att hon mår minsta sämre så får hon åka direkt. Svullnaden är kanske dubbelt så stor och sen har det även blivit som en stor påse på vänster sida som verkar ha samlats en del blod i. Fortfarande ingen feber och är pigg och äter, så än så får hon vara kvar för kalvens skull. Det var även tur att vi ringde veterinären för hon var i stort behov utav pencillin, så når ngt sådant händer så kommer vi absolut ta ut veterinär vid första tecken på något fel.
dränga jäveln har talat.

Dela detta:

* Inloggade just nu

594 gäster, 3 användare (1 dolda)
Karlsdotter, Tångräkan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser