Vi har köttkor, o en (min egen Johanna), när hon fick kalv, så puppade inte kalven, då blev det så på henne, juvret var jättestort så hon sparkade i det när hon gick.. Vi fick ta in hom med sin kalv, pappa mjölkade Johanna (lite om dan, hon ville inte bli mjölkad), gav det till kalven, även fet mjölk man kan köpa i affär, och vätske ersättning (Kan säga att kalven var undernärd och hade vätskebrist, livet var på en skör tråd), nu snart 2 vecker sen vi tog in dem, mår kalven bra, Johannas juver har blivit återställt o även ''bölden'' har försvunnit! De går nu ute i egen hage..
Jag praktiserade på en naturbruksskola som heter Uddetorp i Skara, var veckan efter kosläppet, hon hade blivit sparkad/stångad på juvret, så det där Ligamentet spruckit (kan tro det var det i alla fall), hennes mjölk var alldeles röd.. Så man fick mjölka ner det i kruka o sen hälla ut.. Det gjorde jätteont på henne, för hon brukade aldrig sparka innan.. Men efter en vecka med både maskinmjölkning och handmjölkning, så blev mjölken bara ljusare o ljusare.. Sista dagen jag var där, så mjölkade 2 spenar bra mjölk igen, de andra 2 var inte långt borta!