Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips om bra sorter  (läst 5526 gånger)

Fru Jansson

• Gäst
Tips om bra sorter
« skrivet: 23 jun-12 kl 13:28 »

Som näst intill helt novis på detta med frukter och bär, tänkte jag att det vore trevligt med en tråd där vi kan tipsa varandra om trevliga sorter att satsa på. Vill inte begränsa det till nån viss sorts frukt eller bär, utan rent allmänt. Så kan folk skriva om vilka sorter de har, och hur de passar i den odlingszonen, och för och nackdelar. Så kan det bli till hjälp för andra som står i begrepp om att välja frukt och bärträd och buskar!

Agda 61

• Skåne
SV: Tips om bra sorter
« Svar #1 skrivet: 23 jun-12 kl 13:40 »
Jag tycker att gula smultron är kanonbra! Fåglarna (och grannarna) väntar och tror att dom är omogna, men vi som vet njuter av allihopa.  :D o:)
Dom växer bra i Skåne och är revbildande!
 :)
Där vägen svänger och skog tar vid,
där står en stuga i enslig frid.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #2 skrivet: 23 jun-12 kl 14:03 »
Jag har vinbär (röda/svarta/vita), krusbär, amerikanska blåbär, jordgubbar, smultron, bärhäggmispel, hallon... tror det var allt. En vindruvsplanta är nyinköpt men har inte fått nån bra plats ännu.

Alla bären växer bra här, och ni har väl samma odlingszon (4) eller kanske bättre? De amerikanska blåbären är lite halvdana, men i år har de blommat rätt hyfsat, så jag hoppas de ger lite bär också. De är i princip självpollinerande (enligt plantskolan) men jag har läst nånstans att man ändå bör ha flera sorter för pollineringen och det har jag. Hur det där går ihop överstiger mitt förstånd.  :P

Häggmispelbären brukar rådjuren tugga i sig innan jag hinner plocka dem. Resten plockar vi och använder rubbet. Jag skulle säkert kunna ha dubbelt så mycket bär och det skulle ändå gå åt!

Mycket fanns på plats när vi köpte huset, så jag vet inte vad det är för sorter. Stora, gamla buskar, som ändå ger bra skörd. Jordgubbarna är enligt uppgift en gammal sort, jag fick några plantor av en granne. De revar sig hejvilt så man får nya plantor varje år. Jag kan nog dela med mig av revor, Fru Jansson, i höst eller till våren.

Vad som vore kul: havtorn. Så långt har jag inte kommit ännu, dock.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 23 jun-12 kl 14:56 »
Jordgubbarna är enligt uppgift en gammal sort, jag fick några plantor av en granne. De revar sig hejvilt så man får nya plantor varje år. Jag kan nog dela med mig av revor, Fru Jansson, i höst eller till våren.

Ååå! Det vore väldigt trevligt. Jordgubbar måste man ju ha!

Vad som fanns på plats vid vårt hus var tre äppelträd. Ett jättegammalt och väldigt risigt, som jag är helt säker på att det är Transparent Blanche. Försöker vårda det efter bästa förmåga, dels för att jag gillar sorten, och dels för att trädet i all sin eländighet är väldigt vackert. Ett pyttelitet med nåt rödaktigt antagligen vinteräpple, och ett lite större som också är nåt rödaktigt. Enligt Frances är dessa ganska taskigt beskurna, så det är antagligen lite jobb innan de ger bra med äpplen.

Av bärbuskar har jag hittat tre stycken krusbärsbuskar. Rikligt med kart på dem i år! Köpte ett par vinbärsbuskar, pyttesmå än så länge. En röd och en svart. Den röda hette Holländsk röd, och ser glad och fin ut, men den svarta av sorten Storklas har fått löss. Knasig sort kanske? Nån som har tips om nån bättre sort?

Hursom hittade jag sen nåt par vinbärsbuskar under eken. Totalt täckta av kirskål. Av kartens utseende så gissar jag att de är antingen röda eller vita. Definitivt inte svarta.

Hallon finns också, i ett stort ovårdat buskage. Började röja upp där, men tappade sugen när en traktor körde rätt igenom och mejjade ner en hel del. Får bli till nästa vår, eller möjligtvis i höst när kirskålen vissnat ner.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #4 skrivet: 23 jun-12 kl 15:13 »
Ååå! Det vore väldigt trevligt. Jordgubbar måste man ju ha!

Då gäller det bara att vi kommer ihåg detta om några månader...  ;D

Av bärbuskar har jag hittat tre stycken krusbärsbuskar. Rikligt med kart på dem i år! Köpte ett par vinbärsbuskar, pyttesmå än så länge. En röd och en svart. Den röda hette Holländsk röd, och ser glad och fin ut, men den svarta av sorten Storklas har fått löss. Knasig sort kanske? Nån som har tips om nån bättre sort?

Hursom hittade jag sen nåt par vinbärsbuskar under eken. Totalt täckta av kirskål. Av kartens utseende så gissar jag att de är antingen röda eller vita. Definitivt inte svarta.

[/quote

Jag har flera sorters svarta vinbär, några fanns här som sagt, och så har jag köpt till flera. Naturligtvis har jag tappat bort etiketterna, men jag är ganska säker på att en var Storklas. En annan heter Polar, tror jag. Problem med löss har jag aldrig haft. Däremot tycker jag att mina äldre buskar visserligen har lite mindre bär, men mera smak. De nyare buskarna har jättestora bär, goda, men inte lika intensiva i smaken.

Du kan lätt skilja på svarta och röda/vita vinbär: de svarta har blad som doftar vinbär när du gnuggar dem mellan fingrarna. Däremot är det svårt att skilja röda och vita innan man börjar skymta bärfärgen.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #5 skrivet: 25 jun-12 kl 22:48 »
Jag tycker att gula smultron är kanonbra! Fåglarna (och grannarna) väntar och tror att dom är omogna, men vi som vet njuter av allihopa.  :D o:)
Dom växer bra i Skåne och är revbildande!

Jag föredrar tibetanska smultron. De blommar fint på våren, sprider sig hejdlöst under hela året och de får ca 1 smulton på var tionde planta så man behöver inte känna sig stressad för att hinna plocka alla. Smultronen är smaklösa och torra så även om man glömmer plocka dem så har man inte dåligt samvete för det.
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

tinna.m

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 25 jun-12 kl 23:06 »
Jag föredrar tibetanska smultron. De blommar fint på våren, sprider sig hejdlöst under hela året och de får ca 1 smulton på var tionde planta så man behöver inte känna sig stressad för att hinna plocka alla. Smultronen är smaklösa och torra så även om man glömmer plocka dem så har man inte dåligt samvete för det.
;D ;D
Har hört att asketism kan botas med vita (gula, enl vissa) månadssmultron. Säg till om du vill prova.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #7 skrivet: 25 jun-12 kl 23:47 »
;D ;D
Har hört att asketism kan botas med vita (gula, enl vissa) månadssmultron. Säg till om du vill prova.

Jag har några hundra plantor över av tibetanska smultron så om du vill testa så är du välkommen att höra av dig :)
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

christelle

• Blekinge
« Svar #8 skrivet: 13 jul-12 kl 01:23 »
Röda, vita och ffa svarta vinbär, Storklas samt andra sorter, krusbär nyare och modell äldre som i vissa fall alltid får mjöldagg, månadssmultron i princip överallt, självsådda och satta som häckar runt odlingar och i krukor ger mycket och i vissa fall stora bär, revande smultron som ger sämre skörd men är bra marktäckare under buskar etc. jordgubbar Corona och Bounty, favoritäpple Katja, Transparent B., Aroma, Melon eller Klockäpple jättegoda, ett "Juläpple", mörkt röda frukter som kan lagras hela vintern och några ytterligare sorter. Röda och gula plommon, ett päron som ger usla skördar. Självsådda krikon och dito skuggmoreller i små lundar, favorit Fågelbär som oxå sår sig själva och som kan flyttas dit man vill ha dem och som blir fina träd snabbt.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

ekomam

« Svar #9 skrivet: 06 aug-12 kl 22:44 »
///  Av bärbuskar har jag hittat tre stycken krusbärsbuskar. Rikligt med kart på dem i år! Köpte ett par vinbärsbuskar, pyttesmå än så länge. En röd och en svart. Den röda hette Holländsk röd, och ser glad och fin ut, men den svarta av sorten Storklas har fått löss. Knasig sort kanske? Nån som har tips om nån bättre sort? ///

Ser inte riktigt vart du bor (västra götaland har ju blivit så stort ;) ) Men min pappa har en odling på 30 riktigt gamla svartavinbärs buskar, som du skulle kunna få skott ifrån. De brukar ge ENORM skörd och har aldrig "tagit slut" trots att alla vänner och bekanta plockat med sig så mycket de bara kan.... De ger även riktigt stora vinbär, som vindruvor ungefär!!!
Vi bor mellan Vara - Lidköping om du skulle vara intresserad?!

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #10 skrivet: 13 aug-12 kl 17:08 »
Jag har också en Storklasbuske. Den är inne på år två nu och i år gav den lite bär. Tror jag har den röda du har också, bara ett par bär på den ännu så länge. Här fanns inga bärbuskar när vi flyttade hit. Planterade några stycken men, maken lyckades köra över alla utom en när han klippte gräs.  ::) Nu är den som var vita vinbär och 2 röda vinbär, 2 svarta vinbär, ett röda krusbär och ett gula eller om de är gröna krusbär planterade på ett förhoppningsvis säkrare ställe. Jag hade tidigare en taggfri björnbärsplanta men, de taggfria grenarna försvann och bara taggiga tog över så det har jag skaffat en ny av men, inte planterat ännu.
Här fanns två plommonträd när vi flyttade hit. Ett Viktoriaplommonträd och ett som jag tror är Allmän gulplommon. Viktoria ger hur mycket plommon som helst. Vi får nästan alltid köra någon skottkärra på komposten även om vi försöker ta till vara och ge bort. Det gula har väldigt goda plommon men, ger oftast inte mer än att det räcker till att äta.
Här fanns ett riktigt äppelträd, Gyllenkroks Astrakan som någon klåpare sågat grenarna av så de har nu nästan dött. Jag ska försöka ta ymp från det och sätta på ett annat träd. Jag har planterat flera äppelträd ett som jag fick och inte vet vad det är för sort. Äpplena är helt ok och jag använder dem mest till att baka med. Har satt ett Gravensteiner, goda äpplen till mos och att äta, ett Lobo goda att äta och ett till som jag tror var Katja eller Alice.  ::) Minns inte men, ingen av träden har tagit sig riktigt. Torkar upp lite för sent där de står på våren så nu ska vi försöka flytta dem. Här finns ett päronträd med Gråpäron, de äter vi mest. Har gjort mos på dem men, det blev så där. Ska skaffa ett äppelträd till och det är melonäpple. Mest för att det är Blekinges landskapsäpple men, enligt uppgift så ska de vara väldigt goda också.
Något som jag verkligen rekommenderar om du inte redan har det är Fläder. Använder både blommor och bär till saft. Sköter sig självt och behöver inte skötas speciellt.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 21 aug-12 kl 15:06 »
///  Av bärbuskar har jag hittat tre stycken krusbärsbuskar. Rikligt med kart på dem i år! Köpte ett par vinbärsbuskar, pyttesmå än så länge. En röd och en svart. Den röda hette Holländsk röd, och ser glad och fin ut, men den svarta av sorten Storklas har fått löss. Knasig sort kanske? Nån som har tips om nån bättre sort? ///

Ser inte riktigt vart du bor (västra götaland har ju blivit så stort ;) ) Men min pappa har en odling på 30 riktigt gamla svartavinbärs buskar, som du skulle kunna få skott ifrån. De brukar ge ENORM skörd och har aldrig "tagit slut" trots att alla vänner och bekanta plockat med sig så mycket de bara kan.... De ger även riktigt stora vinbär, som vindruvor ungefär!!!
Vi bor mellan Vara - Lidköping om du skulle vara intresserad?!

Åååå! Ja, det är ju högintressant! Jag bor utanför Falköping, men vet man att det är en bra sort så kan man ju köra en bit... Så det är jätteintressant faktiskt. Skicka ett PM om när det kan passa bara!

Dela detta:

* Inloggade just nu

585 gäster, 4 användare (1 dolda)
christina maydotter, Nina W, Aletaalmoni

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.

* Nya annonser