Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Problem med avloppsbrunn  (läst 11905 gånger)

Salvekvick

• Halland
Problem med avloppsbrunn
« skrivet: 21 jun-12 kl 20:13 »
Hej,

Vi har fått problem med vårt avlopssystem. Huset är gammalt (1940), och avloppssystemet är också gammalt. Jag vet inte riktigt men det är någon sorts 3 -kammarsystem, där det finns 2 olika brunnar - en för skit, och en för BDT och båda mynnar till en tredje; förmodligen en sjunkbrunn, som vi nyligen upptäckt pga att vi börjat forska i ämnet  ;D. Locket till den låg lite lägre än de andra och var helt övertäckt med grus och diverse växtlighet... När vi öppnade den så var den nästan full, vattenivån låg över inloppen! Så vi ringde till slamtömmaren och han kom och tömde samt spolade, allt var frid och fröjd i ett par veckor men nu är vattennivån ganska hög igen. :'(

Vi misstänker att brunnen har slammat igen eftersom den aldrig blivit tömt (minst på 20 år). Nu är vi förtvivlade - vad göra? Hjälper det att ringa efter slamsugningen igen, eller är det bortkastade pengar? Vad kan man annars tänka sig att göra för att lösa situationen? Hade vi haft en kista med pengar så hade lösningen varit enkel med så är det tyvärr inte...

Har bilder men lyckades inte bifoga dem :(

Broberg

• Gäst
SV: Problem med avloppsbrunn
« Svar #1 skrivet: 21 jun-12 kl 20:30 »

Salvekvick

• Halland
« Svar #2 skrivet: 21 jun-12 kl 23:28 »
Tack Lopt för länken!

Bild 1: BDT till vä och sjunkbrunn till hö, skitbrunn längst ner vid kanten
Bild 2: BDT
Bild 3: Sjunkbrunn

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #3 skrivet: 21 jun-12 kl 23:39 »
Hej!

Gissar att det från den tredje brunnen går ett rör till någon form av infiltrationsanläggning och att vätskan inte längre kan rinna ut genom röret därför att infiltrationen havererat. Detta sker normalt efter många år. Är anläggningen från 40-talet har det definitivt gått många år.  :-\

Har man inte slamsugit brunnarna tillräckligt ofta följer slammet med ut i infiltrationen och sätter igen den snabbare än normalt. Även om man slamsuger som man ska sätter infiltrationen igen med tiden. Man måste då gräva om den. Eftersom infiltrationen inte ligger så himla djupt är det något man kan göra själv med en hyrd mini- eller mikrogrävare om marken är bra. Kräver slangar, grus och korrekt grävning med rätt fall hela vägen.

Gissar att det är det ni råkat ut för tyvärr.

Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Broberg

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 21 jun-12 kl 23:47 »
Hej!

Gissar att det från den tredje brunnen går ett rör till någon form av infiltrationsanläggning och att vätskan inte längre kan rinna ut genom röret därför att infiltrationen havererat. Detta sker normalt efter många år. Är anläggningen från 40-talet har det definitivt gått många år.  :-\

Har man inte slamsugit brunnarna tillräckligt ofta följer slammet med ut i infiltrationen och sätter igen den snabbare än normalt. Även om man slamsuger som man ska sätter infiltrationen igen med tiden. Man måste då gräva om den. Eftersom infiltrationen inte ligger så himla djupt är det något man kan göra själv med en hyrd mini- eller mikrogrävare om marken är bra. Kräver slangar, grus och korrekt grävning med rätt fall hela vägen.

Gissar att det är det ni råkat ut för tyvärr.

Vänligen
Jens

Fast gamla stenkistor kan man gräva upp och rensa till manuellt. Dock ett jävla skitjobb och olagligt tror jag...
« Senast ändrad: 22 jun-12 kl 00:01 av Lopt »

Xoot

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 21 jun-12 kl 23:58 »
Gyllene tillfälle att sätta ner en nymodern 1-2-3-kammare istället.
Inköp och hyra av grävare går att få för under 5.000:- om ni själv kan köra den.

Jag har en bekant som slammsög systemet, hoppade ner, rensade förhand där slammet satt sig sen funka allt.
Det är förstås ännu billigare då man kan dra nytta av sin egen arbetskraft.

Bor ni långt ner i Halland så kan jag ordna en nymodern 3-kammare i hårdplast för billig peng. :) Vid intresse.

Salvekvick

• Halland
« Svar #6 skrivet: 23 jun-12 kl 18:53 »
Tack snälla för era svar!

Huvaligen - det lutar åt ett riktigt skitjobb...

Jag skall bara förtydliga att två av brunnarna har slamsugits varje år- den tredje (sjunkbrunnen) "hittade" vi först nu. Just nu tycks det vara status quo, så vi behöver inte gräva ner oss i sörjan åtminstone på midsommardagen. Huset är från 40-talet men jag tror avloppet är från senare datum (dock gammalt ändå..), badrummet var tillbyggt troligtvis 60-70-talet. Har köpt huset av en dödsbo för 12 år sedan, så man har inte någon tidigare ägare att fråga.

Ha en fortsatt trevlig midsommar! :)

Salvekvick

• Halland
« Svar #7 skrivet: 23 jun-12 kl 19:03 »
Gyllene tillfälle att sätta ner en nymodern 1-2-3-kammare istället.
Inköp och hyra av grävare går att få för under 5.000:- om ni själv kan köra den.

Jag har en bekant som slammsög systemet, hoppade ner, rensade förhand där slammet satt sig sen funka allt.
Det är förstås ännu billigare då man kan dra nytta av sin egen arbetskraft.

Bor ni långt ner i Halland så kan jag ordna en nymodern 3-kammare i hårdplast för billig peng. :) Vid intresse.

Tack för erbjudandet, vi bor utanför Halmstad så det är inte alls långt till Båstad. Det skulle kanske vara enklast att göra som du säger, men så är det det  här med kommunen, vad jag förstår så krävs det tillstånd för att ändra på någonting och kraven är högt ställda.  Är lite rädd att väcka den björn som sover!

Räcker verkligen 5000 kr för kalaset, låter fantastisk bra?! Att köra maskinen själv är nog inget problem.

Xoot

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 23 jun-12 kl 21:19 »
Det räcker om du vet vart du ska vända dig, alltså vara noggrann med vart du letar och köper. :)
Tillstånd. Söka lov och få en godkänd ändring behöver inte vara dyrt om du själv kan presentera det.

torpjens

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 23 jun-12 kl 23:37 »
En ny trekammarbrunn är nog en bra idé men jag tror inte att det är huvudproblemet. Du kan inte ansluta en ny trekammar till det befintliga infiltrationssystemet om det är som jag tror att det har havererat. Är det så blir du tvungen att gräva om infiltrationen och troligen även flytta den något för att marken kring den befintliga är mättad. Det är inte jättedyrt (vet inte vad typ 50 m infiltrationsslang + skarvstycken + grus kostar) men kräver ändå en del jobb. Det måste också bli rätt gjort med fall och annat. Det kan man fixa själv men det kräver en del jobb om man inte har rutin på det. Hittade en länk  http://www.trekammarbrunn.n.nu/kostnad som beskriver lite av vad det kan kosta. Tror du kan komma  billigare undan genom att hitta slang och grus på rätt ställe samt gräva själv eller hitta nån som kan göra det billigt.

Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Xoot

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 24 jun-12 kl 00:03 »
http://www.trekammarbrunn.n.nu/kostnad

Vänligen
Jens

Vilka priser! :o
Tur folk idag har vett nog att kolla runt och inte ta första bästa.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #11 skrivet: 24 jun-12 kl 00:14 »
Vilka priser! :o
Tur folk idag har vett nog att kolla runt och inte ta första bästa.

Om du gräver för hand så blir det billigare än att hyra grävmaskin :-) Jag grävde om mitt avlopp själv och det tog inte så lång tid...
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Xoot

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 24 jun-12 kl 00:22 »
Om du gräver för hand så blir det billigare än att hyra grävmaskin :-) Jag grävde om mitt avlopp själv och det tog inte så lång tid...

Går ju ändå att få hundra resor billigare om man hyr en grävare.
Har man bara grus och sten redan hämtat så ordnar man det på en dag.

900:-/dygn. Värt varje öre för oss med kassa ryggar. ;D

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #13 skrivet: 24 jun-12 kl 00:27 »
Går ju ändå att få hundra resor billigare om man hyr en grävare.
Har man bara grus och sten redan hämtat så ordnar man det på en dag.

900:-/dygn. Värt varje öre för oss med kassa ryggar. ;D

Jag vågar inte hyra en grävare för jag kommer då att gräva sönder hela tomten... Gräva avlopp, gräva damm, gräva andra hål, anlägga rabatter, osv. Bättre att gräva för hand :-)
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Xoot

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 24 jun-12 kl 01:03 »
Jag vågar inte hyra en grävare för jag kommer då att gräva sönder hela tomten... Gräva avlopp, gräva damm, gräva andra hål, anlägga rabatter, osv. Bättre att gräva för hand :-)

Förbereder naturen för människan. Gräva gropar är både nyttigt och hälsosamt. :D

Salvekvick

• Halland
« Svar #15 skrivet: 24 jun-12 kl 16:16 »
Det som gör det här så svårt är att jag inte förstår HUR  avloppet är tänkt att fungera. Den tredje brunnen är ganska djup, bestående av betongringar upptill och tegelsten nertill, tegelstenarna är ju som bekant raka så det blir mellanrum när man murar dem i ring.  Min teori är att det är tänkt att fungera som infiltration tillsammans med grus/stenbotten (har inte inspekterat närmare men det känns som så när man petar i det med en käpp)- kan det vara så?

Avloppet är säkerligen konstruerat på den tiden som folk inte duschade och körde tvätt/diskmaskin för jämnan.

Ack ja, avloppens underbara värld...

torpjens

• Södermanland
« Svar #16 skrivet: 24 jun-12 kl 16:31 »
Hej!

Nu är jag inne på avdelningen vilda spekulationer men jag tror det kan ligga något i det du skriver. Före trekammarbrunnens tid hade man ju tvåkammarbrunnar. Före slaninfiltrationens tid hade man som Lopt nämnde infiltration i stenkistor. Det låter på din beskrivning och egna funderingar som att den tredje brunnen är en infiltration - nån slags variant på stenkista. I så fall skulle det väl (?) kunna gå att gräva upp hela rasket, spola av allting och sätta tillbaka det eller göra en ny större stenkista? Men som sagt, nu spekulerar jag bara.

Hälsningar
Jens

Dela detta:

* Inloggade just nu

660 gäster, 1 användare
beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser