Kor ska ha kokompisar!
Är själv inne på de banorna, och har kontaktat jordbruksverket, och fick detta svar; man fårha en ko tillsammmans med får/getter, bara den har sällskap.
Jag vet några som har en ensam ko med getter och får. Hon umgås inte med dem... Hon står ensam en bit bort hela tiden. Det ser inte roligt ut alls... Men de försöker få henne dräktig så hon får någon att umgås med i alla fall.Kanske finns individer som lätt blir kompisar med andra djursorter, men kanske är det för många lite som att hamna bland folk som pratar ett annat språk och har en väldigt annorlunda kultur och dessutom ser väldigt annorlunda ut... Då kan man ju som ensam olik nog känna sig rätt utanför. Finns det dessutom inte någon större chans att man någonsin kommer att lära sig språket och vanorna hos majoritetsbefolkningen så kan det nog kännas rätt trist kan jag tänka mig.
Blev nyfiken på om man kan ha en ensam fjällko i samma hägn/stall som två jämtgetter?Eller finns det några anledningar till att inte låta dem gå tillsammans (sjukdomar/parasiter/känner sig kon ensam om hon inte har fler kor kring sig?)Mvh//ARCTICA