Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  28 dgr dags att ge upp?  (läst 1493 gånger)

KalleHenrik

• Småland
28 dgr dags att ge upp?
« skrivet: 17 jun-12 kl 19:01 »
Nu har det gått 28 dagar på mina löpankägg och inga livstecken i kläckaren. Min sambo påstår att de rörde sig runt dag 25. Hade några hönsägg (maran) i kläckaren 4-5 befruktade ägg, fullgångna kycklingar som pickade hål men inte kom ut (dog). Har haft 60% luftfuktighet hela tiden.

David97

• Gäst
SV: 28 dgr dags att ge upp?
« Svar #1 skrivet: 17 jun-12 kl 19:24 »
Kan de drunknat?? Det får inte vara för hög fuktighet.. Men låt de ligga kvar några dar.. Ankägg ruvs väl i 28 dagar? Så låt de ligga till dag 31 iaf.. Sen öppna dem o se hur långt gångna de är..

Jag har ju såklart misstanke på Hönstyfus.. Ett av de främsta symptomen är hög dödlighet av kycklingar och foster..

KalleHenrik

• Småland
« Svar #2 skrivet: 17 jun-12 kl 19:55 »
Är inne på att vi dränkt de stackars ällingarna.
Vi höll på att spraya äggen med vatten en massa.
I efterhand vetefan varför, hade väl hört någonstans att man skulle göra det
och var allför ambitiös i detta.
Provöppnade ett ägg eftersom jag är klåfingrig,
Perfekt foster, rörde sig inget alls, hade mat kvar till ett par dagar.
Ingen dålig lukt i ägget.
Men om den inte rörde sig var den väl död?

David97

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 17 jun-12 kl 20:12 »
Japp dött, lyste ruvade ägg, trodde ett var dött, så skulle springa o slänga det på gödselstan, tappar det o ett foster ligger o rör sej på marken.. Tog en sten o slängde på det så det dog.. Hemskt.. (Var ca 1v) Men de är antagligen dränkta, man ska spaya med ljummet vatten 2 ggr/dag de sista 3 dagarna har jag hört.. Men bara på ankor, inte hönor

KalleHenrik

• Småland
« Svar #4 skrivet: 17 jun-12 kl 20:24 »
ajaj, lite bittert efter att ha väntat i 4 veckor.
Men när både jag, min sambo och sonen var där och sprayade kan det inte varit lätt att få något syre.

KalleHenrik

• Småland
« Svar #5 skrivet: 19 jun-12 kl 07:13 »
Nu har jag kollat igenom äggen 13 var döda ca 3 dagar före klart. Precis lika stora och välskapta. 2 ägg var obefruktade. Någon mer som lyckats dränka sina ällingar?

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #6 skrivet: 19 jun-12 kl 13:15 »
Nu har jag kollat igenom äggen 13 var döda ca 3 dagar före klart. Precis lika stora och välskapta. 2 ägg var obefruktade. Någon mer som lyckats dränka sina ällingar?
ja :(
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Dela detta:

* Inloggade just nu

513 gäster, 2 användare
praktejder, Pohja

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser