Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ta bort öronmärke?  (läst 12947 gånger)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Ta bort öronmärke?
« Svar #40 skrivet: 19 jun-12 kl 06:49 »
Ersättnings- ... Reserv- ... ???
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Charlotte

• -
« Svar #41 skrivet: 19 jun-12 kl 07:41 »
Ersättnings- ... Reserv- ... ???
Ersättningsbricka-Ersätter en förlorad bricka med individnr och produktionsplatsnr.
Reservbricka-Bricka med bara produktionsplatsnr, den används om djuret tappat brickan med indivnr till man beställt ny och kan användas på djur som planeras att slaktas före ett års ålder.
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #42 skrivet: 19 jun-12 kl 08:55 »
Aha så de jag fått är altså lika originalbrickorna´. Jag kunde inte heller se någon skillnad annat än att jag fått gula även om jag beställd vita! Jag väntar dock sätta i dom tills andra märket måste bytas. Ett märke får minnsann räcka så länge dom går här på gården.
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

cebaztian

• Bohuslän
    • Hästekasen
« Svar #43 skrivet: 19 jun-12 kl 09:33 »
Hur gör ni?
Har alla en håltagninsgmaskin?
Har alla klippmaskin?
Är det ekonomiskt med sådan utgifter om man bara har 3-4 får/getter.

Sebastian

Charlotte

• -
« Svar #44 skrivet: 19 jun-12 kl 09:43 »
Hur gör ni?
Har alla klippmaskin?

Sebastian
Tång till märkning köpte jag när jag skaffade mina första fyra får men jag klippte dom med handsax.
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Trollmor

• -
« Svar #45 skrivet: 19 jun-12 kl 10:50 »
Jag tror inte det är relevant om en djurägare gör konka eller ej pga myndigheternas påbud.  De tycker att man ska följa deras regler, även om det är både oekonomiskt och plågsamt för djuren.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #46 skrivet: 20 jun-12 kl 11:56 »
Har alla klippmaskin?
Är det ekonomiskt med sådan utgifter om man bara har 3-4 får/getter

Märktång o fårsax är bara småpengar jämfört med veterinärräkningen för ett sjukt djur.....
« Senast ändrad: 20 jun-12 kl 11:58 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

trassla

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 21 jun-12 kl 19:36 »
Jag fick hjäp av att märka mina när de var små, men deras märken föll av, och en av killingarna,(som var hur go som helst) är jättesvår att få kontakt med. Jag har inte satt in några nya märken på dem. Personligen tycker jag att det är helt idiotiskt att behöva märka sina getter, om de bara går hemma på gården i sina hagar, skall ej säljas eller transporteras någon annanstans, så varför i hela fridens namn måste jag då märka dem. Det finns ju ingen smittspridning från mina getter då. Ursäkta ronnystomberg, för att jag kapade din tråd, och inte svarade på din fråga.

ronnystromberg

• Finland
« Svar #48 skrivet: 21 jun-12 kl 19:50 »
Jag håller med dig trassla, det är hemskt att höra deras skrik när de fastnat...

Hmm... tillbaka till ursprungsfrågan, hur få bort märkena.

Det verkar vara omöjligt att plocka bort dem.

Öronen är alldeles svällda och såriga vid genomgången, så jag kommer inte åt att knipa av "pinnen" som går igenom örat.
Hullingen på ändan av pinnen (=handelen) är koniskt formad och sitter tät mot "hondelen", så jag kommer inte åt att knipa av den heller...

De enda lösningarna jag kommer på är att
- borra rakt igenom "axeln" med 6 mm borr (brukar jag göra med muttrar som rostat på sin bult) och bända lös den, men som ni alla vet är det inte svårt att få en killing panikslagen, speciellt inte när örat ömmar, och därmed hålla det blick stilla under "operationen"
- eller hitta en kniptång typ http://www.clasohlson.fi/Product/LargeImageViewer.aspx?Path=/Archive/Images/Products/Hi/40-8298_2.jpg med framåtlutande sylvassa käftar så att jag kommer åt roten av hullingen

Suck...

Ronny
« Senast ändrad: 21 jun-12 kl 19:54 av ronnystromberg »

Snarrbon

• Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #49 skrivet: 22 jun-12 kl 11:58 »
Jag har lagd denna fråga i en annan tråd o fick veta att en balkniv skulle det gå att få av dem med men jag har inte provit.  http://www.hooks.se/product.aspx?productid=720268
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

Trollmor

• -
« Svar #50 skrivet: 22 jun-12 kl 12:15 »
Balkniv?  Hur stor är den?  Hur får man in den mellan örat och märket, vare sig örat är svullet eller ej?  Utan att göra illa djuret?

Snarrbon

• Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #51 skrivet: 22 jun-12 kl 12:25 »
Som skrivit så har jag inte provit. Är bara ett tips jag har fått som härmed är viderabefordrat. Jag vet inte om det fungerar.

Trollmor

• -
« Svar #52 skrivet: 22 jun-12 kl 12:33 »
Jag ser inte på bilden hur stor/tjock den är.  Även om örat inte är svullet så är det inte så mycket utrymme mellan det och märket.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #53 skrivet: 22 jun-12 kl 12:52 »
Ta en vanlig sax och klipp av "pinnen" !

Spola igenom hålet med jodlösning.
Sen är det fixat  :)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

ronnystromberg

• Finland
« Svar #54 skrivet: 22 jun-12 kl 18:47 »
Jag har lagd denna fråga i en annan tråd o fick veta att en balkniv skulle det gå att få av dem med men jag har inte provit.  http://www.hooks.se/product.aspx?productid=720268

Samma typ av balkniv finns under finska livsmedelssäkerhetsverkets hemsida för borttagning av märke, men jag kan heller inte förstå hur man kommer mellan märket och örat...

Jag tror mera på saxen, men jag är förberedd på ett jäkla skrik. Jag ska vänta tills svullnaden lagt sig, så ömmar det säkert mindre.

Ronny

Trollmor

• -
« Svar #55 skrivet: 22 jun-12 kl 20:00 »
"finska livsmedelssäkerhetsverkets hemsida för borttagning av märke" = ?

Gäller det levande eller döda öron, förlåt, djur?

Finns det möjligen bedövningssalva att stryka på om det gör ont?

ronnystromberg

• Finland
« Svar #56 skrivet: 22 jun-12 kl 20:20 »
"finska livsmedelssäkerhetsverkets hemsida för borttagning av märke" = ?
Gäller det levande eller döda öron, förlåt, djur?
Finns det möjligen bedövningssalva att stryka på om det gör ont?

Bra fråga, se nederst på sidan http://www.evira.fi/portal/se/djur/djurskydd_och_djurhallning/markning_och_registrering/far_och_getter/oronmarken/

Och jo, vi är tvåspråkigt, så all offentligt kontrollerad info finns också på svenska (till 95% av skattebetalarnas förtret; till min lycka  :P)

Trevlig midsommar !!!

Ronny
« Senast ändrad: 22 jun-12 kl 20:24 av ronnystromberg »

Dela detta:

* Inloggade just nu

694 gäster, 1 användare
roskva89

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser