Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Granskottsirap – sirap på andra växter?  (läst 13744 gånger)

GAVIA ARCTICA

• Love me - love my animals
    • Jämtland
Granskottsirap – sirap på andra växter?
« skrivet: 16 jun-12 kl 21:07 »
Hej
Har precis varit ute och samlat granskott för att prova att göra granskottsirap. Jag vet att det går med enbärskott och tallskott också. Funderar på om det går att göra liknande sirap på andra växter? Till exempel violblommor?

Någon som har provat att göra sirap på någon annan växt?

//ARCTICA

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
SV: Granskottsirap – sirap på andra växter?
« Svar #1 skrivet: 16 jun-12 kl 21:22 »
Finns det inte färdig sirap i din ICA-butik?
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 16 jun-12 kl 21:24 »
Pfft... det är väl ingen utmaning? ;)
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

GAVIA ARCTICA

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 16 jun-12 kl 21:43 »
Finns det inte färdig sirap i din ICA-butik?

;D

GAVIA ARCTICA

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 16 jun-12 kl 21:43 »
Pfft... det är väl ingen utmaning? ;)

Exakt!  ;D

Ruztan

• ★ halvgammal, helförvirrad, lagomgalen, småtokig!
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 16 jun-12 kl 21:48 »
Maskrosor ska vara jättegott tydligen men såklart har dom blommat över nu tycker jag. Men kommer det några eftersläntrare ska jag testa!
--------------------------------------
http://

GAVIA ARCTICA

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 16 jun-12 kl 21:57 »
Maskrosor ska vara jättegott tydligen men såklart har dom blommat över nu tycker jag. Men kommer det några eftersläntrare ska jag testa!

Här (Jämtland) blommar maskrosorna för fullt  ;D
Kanske ska passa på att testa att göra maskrossirap då!
Tack för tipset!

//ARCTICA

Ruztan

• Småland
« Svar #7 skrivet: 16 jun-12 kl 22:04 »
Jag läste om Solskenssirap här: http://bondjantan.blogspot.se/2012/06/solskenssirap.html
så jag blev inspirerad att söka och fann ju många recept. Endel verkar det vara lika delar vätska som socker och i endel andra hälften så mkt socker Man får väl testa sig fram. Jag ska iaf prova att göra av det här: http://myllaskreativa.blogspot.se/2012/06/maskrossirap.html

Så för första gången letar jag aktivt efter maskrosor!  ;D

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 16 jun-12 kl 22:44 »
Åh, det måste jag prova nästa år! Våra har blommat över för länge sen..
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

GAVIA ARCTICA

• Jämtland
« Svar #9 skrivet: 16 jun-12 kl 22:52 »
Jag läste om Solskenssirap här: http://bondjantan.blogspot.se/2012/06/solskenssirap.html
så jag blev inspirerad att söka och fann ju många recept. Endel verkar det vara lika delar vätska som socker och i endel andra hälften så mkt socker Man får väl testa sig fram. Jag ska iaf prova att göra av det här: http://myllaskreativa.blogspot.se/2012/06/maskrossirap.html

Så för första gången letar jag aktivt efter maskrosor!  ;D

Åh vilken bra blogg!! Tusen tack för tipset!
//ARCTICA

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #10 skrivet: 16 jun-12 kl 23:18 »
Det går att göra sirap på alla blommor som går att äta; klöver, maskros, syrén, älgört o fläder, brukar jag använda!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

GAVIA ARCTICA

• Jämtland
« Svar #11 skrivet: 16 jun-12 kl 23:24 »
Tjohooo! Har gjort en burk granskottsirap nu  ;D
Och en liten burk violblomsirap. Har inte kunnat smaka på dem ännu, eftersom de inte svalnat.

Men jag måste berätta en ganska häftig sak när jag gjorde violblomsirapen.

Jag plockade violblommor på en närbelägen äng, cirka 3 dl.
Sedan lade jag dem i en kastrull och tömde på vatten, precis så det täckte blommorna. När det fått börja koka visade det sig att vattnet blev helt SUPERGRÖNT!!! Alltså, som som jag hade haft i grön karamellfärg i kastrullen. Men det som var ännu mer häftigt var att när jag hade silat blommorna, satt tillbaka det silade vattnet i kastrullen och tillsatte lika mycket syltsocker som mängden vatten vägde så ...
VATTNET ÄNDRADE FÄRG TILL VIOLETT!!!! Helt magiskt!
OM det går att äta denna sirap så kommer det att bli min favoritsirap. Den är helt otroligt vacker i färgen!  ;D

Jag är helt förbryllad över hur vattnet som var grönaste grönt bara bytte färg till violett!  :o
Ascooolt helt enkelt!

//ARCTICA

GAVIA ARCTICA

• Jämtland
« Svar #12 skrivet: 16 jun-12 kl 23:27 »
Det går att göra sirap på alla blommor som går att äta; klöver, maskros, syrén, älgört o fläder, brukar jag använda!

Hej Mille. Kan man anta att sirapen smakar lika som blommorna doftar?

//ARCTICA

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #13 skrivet: 17 jun-12 kl 06:14 »
kvixkrotsrötter ska man kunna göra sirap på om jag minns rätt (har inet testat dock)

Ruztan

• Småland
« Svar #14 skrivet: 17 jun-12 kl 06:46 »
VATTNET ÄNDRADE FÄRG TILL VIOLETT!!!! Helt magiskt!

Åh! Tala om om den är god och gärna en bild! Fast här tror jag inte det finns några violer. Det är väl dom små "äkta"? Blir ju en herrans massa blommor att plocka för att täcka botten...*sneglar mot mina stora lila penseer i kruka* :)

Fast jag måste nog behärska mig lite....det är så mkt jag vill göra men det är ju så lite jag äter. :( Och då blir det ju bara stående.
Ljus köpesirap bakar jag ju med ibland men det verkar inte vara aktuellt för dessa naturliga siraper men yngsta dottern har sirap på pannkakor  :-X när hon äter och det har jag läst ska vara gott!

Det verkar inte hålla många veckor i kylskåpet vad jag har läst men det förblir flytande i frysen och man kan ju lika gärna förvara det där!

Ruztan

• Småland
« Svar #15 skrivet: 17 jun-12 kl 06:50 »

Jahaja. Varför kommer man över lockande recept när blommorna redan är slut?! :)
Jag hann iaf göra syrensaft!
Men det är ju dags att plocka fläder nu och förutom saften så ska jag testa att göra sirap på flädern!!! Tack för tipset!!!

Och det börjar bli dags att komma över sin motvilja över att äta annat än det jag hållt mig till i alla år.  Får börja med att provsmaka allt jag gör och i god tid så jag hinner med att göra mer/odla mer av sånt jag finner ätbart!!

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #16 skrivet: 17 jun-12 kl 08:16 »
Hej Mille. Kan man anta att sirapen smakar lika som blommorna doftar?

//ARCTICA

Japp.. :) Så man får vara försiktig med älgörten... ;D
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #17 skrivet: 17 jun-12 kl 08:18 »

Det verkar inte hålla många veckor i kylskåpet vad jag har läst men det förblir flytande i frysen och man kan ju lika gärna förvara det där!

Den sirap som jag gör håller jättelänge, minst ett år i t.ex. jordkällare eller kyl. Jag har lika mycket socker som vatten (ibland lite mer socker) + att jag kokar med citron, men inga andra konserveringsmedel.

Ruztan

• Småland
« Svar #18 skrivet: 17 jun-12 kl 08:53 »
Den sirap som jag gör håller jättelänge, minst ett år i t.ex. jordkällare eller kyl. Jag har lika mycket socker som vatten (ibland lite mer socker) + att jag kokar med citron, men inga andra konserveringsmedel.

Har jag kanske förväxlat det med något annat kanske? Har läst så mkt naturrecept nu så det går runt i skallen!!

Hur märker man om den är dålig isf? Lukt eller mögel?

Elin G

• Uppland
    • Radhusträdgården - köksträdgård på radhustomten
« Svar #19 skrivet: 17 jun-12 kl 09:16 »
Har jag kanske förväxlat det med något annat kanske? Har läst så mkt naturrecept nu så det går runt i skallen!!

Hur märker man om den är dålig isf? Lukt eller mögel?

Jag tror inte ens sådan här sirap kan bli dålig, det är helt enkelt för mycket socker i. Det påminner om honung och den blir ju inte dålig någonsin. Om det börjat växa mögel på skulle jag inte äta, men jag tror inte det ens kan hända.
Köksträdgård på radhustomten
http://radhustradgarden.blogspot.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

580 gäster, 1 användare
Karlsdotter

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser