Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Granskottsirap – sirap på andra växter?  (läst 13732 gånger)

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
SV: Granskottsirap – sirap på andra växter?
« Svar #20 skrivet: 17 jun-12 kl 10:00 »
Har jag kanske förväxlat det med något annat kanske? Har läst så mkt naturrecept nu så det går runt i skallen!!

Hur märker man om den är dålig isf? Lukt eller mögel?

Om det blir dåligt så möglar det, jag har råkat ut för det nångång med nåt lock som inte slutit tätt. Men det håller länge!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

frösöblomster

• Jämtland
« Svar #21 skrivet: 17 jun-12 kl 13:13 »
Maskrossirap är det enda jag prövat göra (för flera år sedan) de oöppnade burkarna är fortfarande fräscha och fina. Idag ska jag ut och plocka granskott, de är va en cm långa vid fjällgränsen där min man bor.
Min erfarenhet ev maskrossirap är att den sockrar sig snabbt som bara den efter det att burken öppnats, innan dess smakar den koncentrerad sommar och är minst sagt ljuvlig. SÅ, häll upp den färdiga sirapen i SMÅ burkar.

Ruztan

• ★ halvgammal, helförvirrad, lagomgalen, småtokig!
    • Småland
« Svar #22 skrivet: 17 jun-12 kl 15:02 »
SÅ, häll upp den färdiga sirapen i SMÅ burkar.

Det ska bli! :)
Får nog ändå ha i frysen eftersom sirap används så sällan, till pannkakor eller kolakakor nångång i månaden så det är ju ingen större åtgång.
Baka med den går väl inte heller?
Läst om att ha det över sallader, i te osv men hrm...inget sådant intas här.  Jag är ju verkligen för tråkig i matväg.   

Men jag ska göra några fina burkar och på etiketten skriva anv.områden och ha som presenter tror jag!!  Det blir nog uppskattat!!
--------------------------------------
http://

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #23 skrivet: 17 jun-12 kl 15:24 »
kan man göra sirap utan socker. typ à la lchf?  o:)
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

kurt

« Svar #24 skrivet: 17 jun-12 kl 16:55 »
kan man göra sirap utan socker. typ à la lchf?  o:)

Ja, sockret är ju bara konserveringsmedel. Det är ju t o m mycket effektivare att extrahera i en större volym vatten, men om man inte tillsätter tillräckligt mycket socker, så måste man ordna konserveringen på något annat sätt, man kan:

Frysa

Tillsätta annat konserveringsmedel (bensoat)

Autoklavera.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #25 skrivet: 17 jun-12 kl 20:35 »
Det ska bli! :)
Får nog ändå ha i frysen eftersom sirap används så sällan, till pannkakor eller kolakakor nångång i månaden så det är ju ingen större åtgång.
Baka med den går väl inte heller?
Läst om att ha det över sallader, i te osv men hrm...inget sådant intas här.  Jag är ju verkligen för tråkig i matväg.   

Men jag ska göra några fina burkar och på etiketten skriva anv.områden och ha som presenter tror jag!!  Det blir nog uppskattat!!

Vi använder sirapen ungefär som honung och/eller sylt: på pannkakor, i gröt, på fil, på glass. Jag har använt den ibland i bak, men tar hellre honung. Ett användningsområde till är att ha den i marinad! Speciellt om man marinerar får- eller lammkött, så är sötman i sirapen jättebra!
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

GAVIA ARCTICA

• Love me - love my animals
    • Jämtland
« Svar #26 skrivet: 18 jun-12 kl 11:10 »
Åh! Tala om om den är god och gärna en bild! Fast här tror jag inte det finns några violer. Det är väl dom små "äkta"? Blir ju en herrans massa blommor att plocka för att täcka botten...*sneglar mot mina stora lila penseer i kruka* :)

Hmmm ... kan avslöja att violblomssirapen jag gjorde inte blev sirap, utan mer som en gele ...
Och när jag smakade på den så smakade det mest socker. En besvikelse kan jag ju säga   :-\
Att den blev som gele kan nog bero på att jag fick slut på vanligt strösocker och istället använde syltsocker. Men färgen blev helt fantastisk i alla fall (tyvärr har jag inte möjlighet att ladda upp foto).
Nåja, jag tänker inte låta mig nedslås! Nästa test blir maskrossirap  :)

//ARCTICA

HannaAl

• Östergötland
« Svar #27 skrivet: 18 jun-12 kl 11:34 »
Tyvärr kan jag inte ge dig svar på din fråga och med risk för att jag inte alls förstår hur en sådan här "tråd"fungerar så vill jag gärna ställa dig en fråga istället. Var finns recept på hur sirap kan göras? Låter jättespännande.

Ruztan

• ★ halvgammal, helförvirrad, lagomgalen, småtokig!
    • Småland
« Svar #28 skrivet: 18 jun-12 kl 12:33 »
Tyvärr kan jag inte ge dig svar på din fråga och med risk för att jag inte alls förstår hur en sådan här "tråd"fungerar så vill jag gärna ställa dig en fråga istället. Var finns recept på hur sirap kan göras? Låter jättespännande.

Jag la några länkar på första sidan i tråden som inspirerade mig och seda kom det ett inlägg med tips om flera olika blommor att göra sirap på!
--------------------------------------
http://

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #29 skrivet: 18 jun-12 kl 21:51 »
Ja, sockret är ju bara konserveringsmedel. Det är ju t o m mycket effektivare att extrahera i en större volym vatten, men om man inte tillsätter tillräckligt mycket socker, så måste man ordna konserveringen på något annat sätt, man kan:

Frysa

Tillsätta annat konserveringsmedel (bensoat)

Autoklavera.

jo, men sockret ger väl också sirapskonsistensen åt sirapen? man kan ju inte bara reducera blomesterthé till sirap?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

kurt

« Svar #30 skrivet: 19 jun-12 kl 04:18 »
jo, men sockret ger väl också sirapskonsistensen åt sirapen? man kan ju inte bara reducera blomesterthé till sirap?

Nej, men vad har man för "nytta" av "sirapskonsistensen"????

De flesta gör ju t ex inte flädersirap, utan flädersaft, och på samma sätt kan man ju göra granskottssaft . Fördelen med att göra saft är att det blir effektivare extraktion med en större vattenvolym, nackdelen är hållbarheten (man måste frysa, autoklavera eller använda konserveringsmedel). Så slutsaten blir att sockret i sirap endast har funktion som konserveringsmedel.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #31 skrivet: 19 jun-12 kl 11:05 »
ja, man häller ju inte saft över pankisar  ::) så nån nytta har man med konsistensen i sirap. och som jag sa, jag tror att sockret gör mer än enbart konservera utan har med konsistensen att göra också. så min fråga återstår. kan man få sirap med sirapskonsistens utan socker och vad byter jag ut sockret mot i så fall.
« Senast ändrad: 19 jun-12 kl 11:09 av LillaSophie »

vicky-g

• Västmanland
« Svar #32 skrivet: 21 jun-12 kl 17:21 »
Sirap utan socker är inte sirap. Betydelsen av ordet är trögflytande sockerlösning, kan även vara medicinsk sirap, t.ex. hostsirap, som är medicinska ämnen som är blandat med sockerlösning. Så att göra sirap utan socker går inte.

Om man nu skulle vilja göra ett "örtte" lite tjockare utan socker kanske man kan använda gelatin, men i mycket mindre mängd än vad som rekommenderas till fast gelé.

Men om man äter LCHF äter man väll inte pannkakor, gröt och annat man använder blomstersirap till? Så vad ska man ha sirapen till om man äter LCHF?

Har gjort maskrossirap i flera år, men med inspiration av tråden ska jag ta och prova att göra på klöver. Har någon provat? Spelar det någon roll vilken klöver man väljer? Är det lika noga att inte få med det gröna som det är på maskrosor?
Borde man inte kunna göra rosensirap? Undrar om det är gott? Själv torkar jag rosor och har i badvattnet. Känns lyxigt.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 21 jun-12 kl 17:31 »
Sirap utan socker är inte sirap. Betydelsen av ordet är trögflytande sockerlösning, kan även vara medicinsk sirap, t.ex. hostsirap, som är medicinska ämnen som är blandat med sockerlösning. Så att göra sirap utan socker går inte.

Om man nu skulle vilja göra ett "örtte" lite tjockare utan socker kanske man kan använda gelatin, men i mycket mindre mängd än vad som rekommenderas till fast gelé.

Men om man äter LCHF äter man väll inte pannkakor, gröt och annat man använder blomstersirap till? Så vad ska man ha sirapen till om man äter LCHF?

Har gjort maskrossirap i flera år, men med inspiration av tråden ska jag ta och prova att göra på klöver. Har någon provat? Spelar det någon roll vilken klöver man väljer? Är det lika noga att inte få med det gröna som det är på maskrosor?
Borde man inte kunna göra rosensirap? Undrar om det är gott? Själv torkar jag rosor och har i badvattnet. Känns lyxigt.

Tja. Allt är ju relativt. Det jag funderar är ju i så fall vitsen med att tillsätta socker. Vad jag förstått så kan man koka björksirap av björksav, för att få just nåt sött ut från naturen. På samma sätt som kanadensarna gör lönnsirap. Dvs, man koncentrerar det socker som finns naturligt i växtsaften. Men om man kokar en sirap med vatten och socker och valfri växt, så "vinner" man smaksättningen, inte sötningen.

mille

• -
    • Gångemad
« Svar #34 skrivet: 21 jun-12 kl 17:31 »
Jag har gjort sirap på rödklöver! Det blir gott och vackert! Jag brukar faktiskt inte vara så noga med att ta bort allt grönt, varken på maskros eller klöver. Om man gör saft däremot, så vill man inte ha med det gröna.

Ska nog också ut o plocka klöver snart!

GAVIA ARCTICA

• Love me - love my animals
    • Jämtland
« Svar #35 skrivet: 03 jul-12 kl 09:43 »
Jag har gjort sirap på rödklöver! Det blir gott och vackert! Jag brukar faktiskt inte vara så noga med att ta bort allt grönt, varken på maskros eller klöver. Om man gör saft däremot, så vill man inte ha med det gröna.

Ska nog också ut o plocka klöver snart!

Jag provade också att göra rödklöversirap igår. Det blev en fanstastiskt god sirap med jättefin färg och det smakade alldeles utmärkt på vaniljglass!  ;D Nu kommer mina bin att få konkurrens om rödklövern!  ;)
//ARCTICA

Lijing

• Medeålders 3-barnsmamma med mat- odlintresse.
    • Västerbotten
« Svar #36 skrivet: 22 jul-12 kl 22:11 »
Har gjort tallstruntshonung - typ sirap då men man lägger strunten i honung istället för med vatten o socker. Det blev helt OK men både smakar o doftar *oerhört* mkt, använder lite i te när vi är förkylda.

Tror ni att det funkar lika bra med klöverblom? Har ngn testat med vitklöver? Får nog lov att offra en burk honung o testa...
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

Storemor

• Västmanland
« Svar #37 skrivet: 09 aug-12 kl 08:13 »
Jag gjorde en ingefärssirap för tre år sedan. Den är precis lika bra fortfarande.

K@rene

• Ønsker kontakt med alt.bönder i Väst-Värmland.
    • Värmland
« Svar #38 skrivet: 09 aug-12 kl 09:13 »
Har gjort tallstruntshonung - typ sirap då men man lägger strunten i honung istället för med vatten o socker. Det blev helt OK men både smakar o doftar *oerhört* mkt, använder lite i te när vi är förkylda.

Tror ni att det funkar lika bra med klöverblom? Har ngn testat med vitklöver? Får nog lov att offra en burk honung o testa...

Du - hva er en strunt??
Jeg vet bare hva strunt er om noen ikke liker det man sier.....

Om du forsøker med kløver (god idé) så bruk rød kløver, tenker jeg.
Den har gode ting i seg for din helse.
Inneholder: calcium, chromium, magnesium, niacin, phosphorus, potassium, thiamine, and vitamin C
Hvit kløver er ikke kjent for spesielt gode egenskaper for mennesker, men smaker selvsagt også søtt og godt pga nektar.

Gård i V-Värmland - 5 katter och 6 tuppar&höns - skog och mark - reser mellan världen och landet

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #39 skrivet: 09 aug-12 kl 10:03 »

jo, på lchf-vis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

461 gäster, 1 användare
RickardR

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser