Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  öländska dvärghöns kycklingar?  (läst 3276 gånger)

Anna Olsson

  • Inlägg: 105
    • Uppland
    • Djurhamns fjäderfän & kaniner
öländska dvärghöns kycklingar?
« skrivet: 16 jun-12 kl 17:36 »
Köpte söta öländska dvärgkycklingar i Ramstalund.
De är nu 5 veckor gamla.
De har inga vita tecken, kommer de senare eller kan vi ha fått gammelsvenska...?  ???
De har väldigt små kammar, betyder det att de är hönor eller är det för tidigt att gissa sig till kön?

Första kycklingarna här hemma..

Mvh Anna
Hemma finns Ankor: mignon och löp. Dvärghöns blandras. Kaniner plus 2 bondkatter. Samt två barn och sambo.
Bor på Djurö i Stockholms vackra skärgård.

Azoo-Lina

  • Inlägg: 7326
  • Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: öländska dvärghöns kycklingar?
« Svar #1 skrivet: 16 jun-12 kl 17:40 »
Nu är jag ingen Öländskdvärg expert men jag har kläckt lite ÖD åt Bubblaren här på Alternativ. Alla de kycklingarna var vita med svarta huvuden när det kläcktes och enligt han som äggen kom ifrån såg alltid ÖD ut så vid kläck.

De vitfläckiga djur jag har haft av andra raser har alltid varit mycket mer vita som små än vad det blir som vuxna
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: öländska dvärghöns kycklingar?
« Svar #2 skrivet: 16 jun-12 kl 17:47 »
Genbankansvarig för hdemora har Ölanska dvärgar 
fråga henne.
Hedemorahöns

Storky1

  • Inlägg: 601
    • Ångermanland
    • Marias djur
SV: öländska dvärghöns kycklingar?
« Svar #3 skrivet: 16 jun-12 kl 18:17 »
Det finns flera olika teckningar på Ödvärgar vid kläckning och fläckarna träder fram eftersom. I olika linjer är det slutgilltiga resultatet olika mycket fläckigt också. Alla ska dock vara minst lite blommiga och kan få olika bottenfärg från ljust citrongul över gul, tegelfärgad till nästan svart.
Bifogar några bilder på mina kycklingar och ett par ungdjur
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Storky1

  • Inlägg: 601
    • Ångermanland
    • Marias djur
SV: öländska dvärghöns kycklingar?
« Svar #4 skrivet: 16 jun-12 kl 20:04 »
Å lite fler bilder på ungdjur med olika teckning.
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: öländska dvärghöns kycklingar?
« Svar #5 skrivet: 16 jun-12 kl 20:11 »
Jättekul att få se.
Tack!!
Hedemorahöns

Anna Olsson

  • Inlägg: 105
    • Uppland
    • Djurhamns fjäderfän & kaniner
SV: öländska dvärghöns kycklingar?
« Svar #6 skrivet: 16 jun-12 kl 20:57 »
Tack för svar och bilder!
Mina har inga vita tecken alls....
Försöker lägga in bild här, annars finns den på hemsidan...
Hemma finns Ankor: mignon och löp. Dvärghöns blandras. Kaniner plus 2 bondkatter. Samt två barn och sambo.
Bor på Djurö i Stockholms vackra skärgård.

Storky1

  • Inlägg: 601
    • Ångermanland
    • Marias djur
SV: öländska dvärghöns kycklingar?
« Svar #7 skrivet: 18 jun-12 kl 08:40 »
Bästa sättet att verkligen veta att man fått rätt ras och oblandade är att köpa djuren från genbank.

Men det är absolut inga gammelsvenska dvärgar du fått utan förmodligen är det riktiga Ö dvärgar. Jag får också enstaka vilttecknade Ödvärgar som den hitre av dina två är.
De kommer att få prickar, men dessa utvecklas eftersom och tenderar också att breda ut sig mer och mer med åren. Vissa ungdjur ser en lång stund ut att bli pricklösa, men hittills har de alltid kommit ......
Innan de är vuxna har prickarna satt sig.

Det ser ut att vara två hönor.
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Anna Olsson

  • Inlägg: 105
    • Uppland
    • Djurhamns fjäderfän & kaniner
SV: öländska dvärghöns kycklingar?
« Svar #8 skrivet: 18 jun-12 kl 14:40 »
Tack, det var skönt att höra!

 :D :D :D
Hemma finns Ankor: mignon och löp. Dvärghöns blandras. Kaniner plus 2 bondkatter. Samt två barn och sambo.
Bor på Djurö i Stockholms vackra skärgård.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

360 gäster, 2 användare
torbjorn, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser