Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  är koskälla djurplågeri?  (läst 4333 gånger)

drakvinga

• Småland
är koskälla djurplågeri?
« skrivet: 15 jun-12 kl 22:01 »
Nu vill jag ha era åsikter. Har mina djur i stor stor hage. Satte koskälla på ledarkon eftersom jag tyckte det var behändigt när jag skulle leta på dom samt om dom rymde. (inge kul att leta kor på skogen mitt i natten ) hon verkar inte bekymrad av den, men nu börjar jag fundera, är det djurplågeri ? Ska jag ta av den ? Vad tycker ni ?
Bor på stor gård i kronoberg. med man barn och djur

kbh

• Gäst
SV: är koskälla djurplågeri?
« Svar #1 skrivet: 15 jun-12 kl 22:07 »
Nu vill jag ha era åsikter. Har mina djur i stor stor hage. Satte koskälla på ledarkon eftersom jag tyckte det var behändigt när jag skulle leta på dom samt om dom rymde. (inge kul att leta kor på skogen mitt i natten ) hon verkar inte bekymrad av den, men nu börjar jag fundera, är det djurplågeri ? Ska jag ta av den ? Vad tycker ni ?
Är hon inte besvärad så kan det ju inge betydelse . Förresten då skulle det väll va djurplågeri med häst pingla och bjällerkrans med  i så fall?

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #2 skrivet: 15 jun-12 kl 22:10 »
Min åsikt, var det!  :)

Djurplågeri är att ta i för mycket.  Jag tror att de kan få hörselskador på den frekvensen i längden.  De brukar inte säga något om en klocka eller bjällra, å andra sidan kan de ju gå omkring med sånt som bara MÅSTE göra ont och inte säga ett dugg heller.  Men nu har du ju praktisk nytta av skällan, och den behöver ju inte låta alltför starkt, bara så att du hör den.  Skillnad när folk sätter klockor på sina djur "för att det låter så trevligt".

En bjällerkrans sitter inte på dygnet runt. 
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #3 skrivet: 15 jun-12 kl 22:11 »
Vi har bjällra på vår ledartacka också, har faktiskt inte funderat på om det är djurplågeri eller inte. Hon verkar inte bry sig heller.
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

kbh

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 15 jun-12 kl 22:17 »
Min åsikt, var det!  :)

Djurplågeri är att ta i för mycket.  Jag tror att de kan få hörselskador på den frekvensen i längden.  De brukar inte säga något om en klocka eller bjällra, å andra sidan kan de ju gå omkring med sånt som bara MÅSTE göra ont och inte säga ett dugg heller.  Men nu har du ju praktisk nytta av skällan, och den behöver ju inte låta alltför starkt, bara så att du hör den.  Skillnad när folk sätter klockor på sina djur "för att det låter så trevligt".

En bjällerkrans sitter inte på dygnet runt.
Nä men den för ett för bålt högt ljud i mina öron  så ja äger ingen sådan nu mera utan före drar klockan då den har en dovare klang .

drakvinga

• Småland
« Svar #5 skrivet: 15 jun-12 kl 22:17 »
Nej, jag vet faktiskt inte vad som är rätt eller fel men funderar på att ta av den imorgon. Kan ju inte vara trevligt för henne om man bortser från mina behov
Bor på stor gård i kronoberg. med man barn och djur

kbh

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 15 jun-12 kl 22:20 »
Nej, jag vet faktiskt inte vad som är rätt eller fel men funderar på att ta av den imorgon. Kan ju inte vara trevligt för henne om man bortser från mina behov
Annars så kan du ju alltid ta av morgon och sätta på på kvällen  som ett alternativ .

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #7 skrivet: 16 jun-12 kl 13:18 »
Dbs är på skämthumör ser jag.  ;D  Frekvenserna från olika klockor och bjällror är sammansatta, och vi reagerar olika på olika frekvenser, beroende på hur våra öron är funtade.  Det dröjde ju länge innan "tinnitus" kom på var människas läppar, och djuren kan inte antas begripa hur sådan uppstår.

Men nog har jag hellre tinnitus än blir uppäten av rovdjur ...  :o
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

johan smith

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 17 jun-12 kl 22:14 »

nä varför skulle det vara det?
dränga jäveln har talat.

kogubbe

• Västerbotten
« Svar #9 skrivet: 10 aug-12 kl 15:42 »
Om du tittar en kort tid bak i historien.....runt sextiotalet...så hade de allra flesta skälla på betesdjuren, framförallt på skogsbete. Både hästar, kor, får och getter hade skälla. Idag används det frekvent på ren. Om detta skulle vara djurplågeri skulle det säkert ha tagits upp till diskussion. Jag själv använder en liten mässingpingla på min Jämthund när hon är lös i skogen och tar jag ned det kopplet med pinglan kommer hon sättande i ett jehu och vill ha den - hon vet ju vad det innebär. Så använd skällan - det skadar inte djuren.

Luffsen

• -
« Svar #10 skrivet: 10 aug-12 kl 16:21 »
Skulle skällans ljud vara djurplågeri, vad är då pipleksakerna som så många köper till sina valpar o katter?  ::)

Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Dela detta:

* Inloggade just nu

578 gäster, 2 användare
mrnic, sivan48

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser